کرمان به قطب فرآوری طلا، نقره و سنگ‌های زینتی تبدیل می‌شود

مدیرعامل صنایع ملی مس ایران از ایجاد مرکز تولید و عرضه محصولات حاصل از طلا، نقره و سنگ‌های زینتی با مشارکت این شرکت در استان کرمان خبر داد. علی رستمی در گفتگو با سرویس اقتصادی «نذیر کرمان» در خصوص طرح‌های توسعه این مجموعه صنعتی گفت: ما قریب به ۳ میلیارد دلار پروژه را در سال […]

مدیرعامل صنایع ملی مس ایران از ایجاد مرکز تولید و عرضه محصولات حاصل از طلا، نقره و سنگ‌های زینتی با مشارکت این شرکت در استان کرمان خبر داد.

علی رستمی در گفتگو با سرویس اقتصادی «نذیر کرمان» در خصوص طرح‌های توسعه این مجموعه صنعتی گفت: ما قریب به ۳ میلیارد دلار پروژه را در سال ۱۴۰۱ به شرکت‌های زیر مجموعه خودمان در صندوق بازنشستگی واگذار کرده‌ایم، تا صنایع پایین دستی را تقویت کنیم که همه این شرکت‌ها متعلق به استان کرمان است، مانند سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، کانی مس و .. است.

مدیرعامل صنایع ملی مس ایران افزود: تمام همت ملی مس ایران با واگذاری این سرمایه به صنایع پایین دستی و فرآوری استان به دنبال این است که قطعه‌سازان، تجهیزات کاران و غیره..  بر داخلی‌سازی و بومی‌سازی نیازمندی‌ها و تجهیزات درسطح  استان تمرکز کنند.

وی با تاکید بر این امر که برخی از پروژه‌های ما تا ۷۰ درصد هم داخلی‌سازی شده هستند، گفت: ما در صنایع ملی مس حمایت ویژه‌ای از صنعتگران استان خواهیم کرد زیرا بیشترین پهنه معدنی در استان کرمان واقع شده است بنابراین به صورت هفته‌ای پیگیر این موضوع هستیم که در تقسیم نگاه سرمایه‌گذاری به نفع استان کرمان عمل کنیم.

رستمی ابراز کرد: استان کرمان در زمینه تولید و عرضه سنگ‌های قیمتی، تولید فلزاتی مانند طلا و نقره رتبه خوبی را دارد و شرکت ملی مس یکی از عمده تولیدکنندگان طلا و نقره کشور است که تاکنون به صورت لجمن قرارنامه در بورس کالا عرضه می‌شد.

مدیرعامل ملی مس ادامه داد: به علت عرضه خام طلا و نقره در بورس شهرستان‌های دیگر در داخل کشور این مواد را از ما در بورس خریداری می‌کردند و کارفرآوری را روی آن انجام داده و تبدیل به شمش طلا و نقره شده و در نهایت به دست جواهرسازان می‌رسید و استان عملا خام فروش بود.

وی ادامه داد: استانداری کرمان تصمیم گرفته است که فرایند سنتی تولیدوعرضه طلا و نقره به نفع استان تغییر کند بگونه‌ای که در استان بومی‌سازی و فرآوری انجام شود و به صورت شمش و حتی جواهر به بورس عرضه شود، بنابراین ضمن دوره‌های مهارت‌ورزی در استان برای تبدیل این مواد به شمش و جواهر با حمایت ملی مس مرکز عرضه این محصولات در کرمان شکل خواهد گرفت.

رستمی ابراز کرد: معدن مس میدوک استان کرمان منبع غنی فیروزه است، با توجه به اینکه فیروزه نیشابور روبه اتمام است این معدن می‌تواند جایگزین خوبی در کشور باشد ضمن اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر فیروزه کرمان را به اسم فیروزه نیشابور در بازار عرضه می‌کنند.

مدیرعامل مس در خصوص طرح توسعه فیروز شهربابک، گفت: شهردار کرمان قرار شده است که یک زمینی را در اختیار ملی مس قرار دهد و شرکت سرمایه‌گذاری وابسته به ملی مس این زمین را به مرکز و قطب عرضه طلا،نقره و سنگ‌های قیمتی تبدیل کنیم .

وی در پایان خاطر نشان کرد:  برای ساخت مرکزی که قطب عرضه طلا و نقره، در کرمان است،  راه اندازی کارگاه‌های تولید، ویترین فروش و مارتینگ آن  الزامی است که توسط شرکت مس پای سرمایه‌گذاری خواهد شد تا از همه جای ایران برای خرید طلا و جواهر پا به کرمان بگذارند که استارت این طرح زده شده است.

انتهای خبر/ طهماسبی
 




کرمان به قطب فرآوری طلا، نقره و سنگ‌های زینتی تبدیل می‌شود

منبع:آرمـان
? کرمان به قطب فرآوری طلا، نقره و سنگ‌های زینتی تبدیل می‌شود