کبدی ریشه‌ای عمیق در آداب و رسوم ایرانیان دارد

«سعید خادمی» عضو هیات رییسه هیات کبدی استان کرمان که شخصا حامی‌ورزش کبدی می‌باشد و با حمایت‌های خود باعث رشد این رشته مهیج شده است و برای آشنایی بیشتر با رشته کبدی و اهداف گفت و گویی با وی انجام داده ایم که در ادامه می‌آید: ابتدا در خصوص ورزش کبدی توضیحاتی بدهید ؟ کَبَدی […]

«سعید خادمی» عضو هیات رییسه هیات کبدی استان کرمان که شخصا حامی‌ورزش کبدی می‌باشد و با حمایت‌های خود باعث رشد این رشته مهیج شده است و برای آشنایی بیشتر با رشته کبدی و اهداف گفت و گویی با وی انجام داده ایم که در ادامه می‌آید:

ابتدا در خصوص ورزش کبدی توضیحاتی بدهید ؟
کَبَدی یک بازی و ورزش است که بیش‌تر در هند و پاکستان و ایران رایج است. سال ۱۳۸۱ برای اولین‌بار مسابقات قهرمانی این بازی برای مردان در سطح آسیا برپا شد. کبدی ورزشی جذاب می‌باشد که در بین رشته‌های المپیک طرفداران خاصی را نسبت به خود جمع کرده است.
كبدی در اصل یك بازی ایرانی است و به اسامی‌گوناگون نامیده می‌شود، این بازی در گیلان شیرین دودو و در خراسان، گلستان و مازندران زو و در سیستان و بلوچستان كبدی نامیده می‌شود. كبدی یك بازی كم خرج و یك بازی بیرون سالنی و سالنی پرتحرك است كه تركیبی از كشتی و راگبی است. برای گرفتن مهاجم یا فرار از دست حریف در این بازی به مهارت، انعطاف پذیری چابكی، استقامت، حضور ذهن و جرأت احتیاج است.
این ورزش پرهیجان، ریشه ای عمیق در آداب و رسوم ایرانیان دارد اما در جهان بنام دو کشور هندوستان و پاکستان به ثبت رسیده است. ورزش کبدی در گذشته با نام‌های مختلفی همچون «زور» در بین ایرانیان شناخته می‌شده و هنگام برگزاری این بازی سنتی جمعیت قابل توجهی را گرد یکدیگر جمع می‌کرده است. یکی از اهداف برگزار کنندگان مسابقات جهانی کبدی وارد کردن این ورزش به مسابقات المپیک است. در حال حاضر کشورهای زیادی در هر دوره از مسابقات جهانی کبدی شرکت می‌کنند و همین قضیه نشان دهنده رشد این ورزش در سراسر جهان است.
از دلیل حمایت‌تان از کبدی بگویید؟
از گذشته با بازی مهیج کبدی آشنایی داشتم و در دوره جدید هیات به دعوت رئیس هیات کبدی در هیات رئیسه حضور پیدا کردم. به ورزش‌های مختلف من الجمله فوتبال والیبال و کبدی علاقمند هستم. ابتدا به دلیل تقاضای بازیکنان در کنار آنها بودی و سال ۹۸ تیم بانوان را به مسابقات لیگ اعزام کردم.

از برگزاری جام زنده یاد محمد خادمی‌‌بگویید؟
هر ساله به یاد پدر بزرگوارم حمایتی جهت اعزام تیم‌های کبدی به مسابقات اختصاص می‌دادم که از امسال و با پیشنهاد مربیان و بازیکنان و پیگیری هیات تصمیم براین شد که جامی‌برای یادبود وی و به نام «جام حاج محمد خادمی»‌ برگزار شود. مسابقات کبدی جام زنده یاد «محمد خادمی» به میزبانی کرمان در تقویم فدراسیون ثبت شد. در اولین دوره این مسابقات با قهرمانی و نایب قهرمانی تیم‌های از سیستان و بلوچستان و مقام سومی‌تیم جوپار نماینده شهرستان کرمان در آقایان و قهرمانی و نایب قهرمانی تیم‌های جوپار و شهر کرمان و مقام سومی‌تیم یزد در بانوان پایان یافت. در حاشیه این مسابقات توسط هیات کبدی استان و با حضور «میثم پاریزی» مدیر کل و «مرتضی بلوردی» رئیس گروه توسعه ورزش قهرمانی استان و سایر میهمانان از «کیانوش نادریان» کاپیتان و سرمربی اسبق تیم‌های ملی ایران و تایلند و همچنین «حدیث ریگی» مربی سازنده و ارزنده کبدی بانوان استان و عضو کمیته فنی فدراسیون کبدی تجلیل گردید.
آیا برنامه ای برای حضور تعداد تیم‌های بیشتری در جام زنده یاد محمد خادمی‌دارید؟
قطعا هر سال تیم‌ها بیشتر می‌شوند و امسال هم تیم قهرمان کشور را به جام دعوت کردیم همچنین در حاشیه مسابقات تصمیم براین شد تا در اولین فرصت اردوی مشترک تیم‌های مطرح کشور و زیر نظر مربیان صاحب اسم و رسم برگزار گردد
از کشف استعدادهای ورزشکاران تیم کرمان بگویید؟
ابتدا سعی ‌داریم با برگزاری کلاس‌های مربیگری در سطح استان در تمام شهرستان‌ها مربی فعال داشته باشیم تا بتوانیم استعدادهای برتر را کشف و به مسابقات اعزام کنیم.
چند نفر ملی پوش کبدی در استان وجود دارد؟
در بخش بانوان خانم‌ها زهرا حسنی و مهدیسا گودرزی دعوت به اردوی تیم ملی و در بخش آقایان امیر سجاد زندی و عرفان پور خالقی دعوت به اردوی ساحلی و جعفر راشدی دعوت به اردوی سالنی دعوت شده‌اند. همچنین حدیث ریگی عضو کمیته فنی فدراسیون و کادر تیم ملی بانوان و مدرس فدراسیون و جواد پهلوانی داور ملی هستند.
برای آموزش مربیان و داوران چه برنامه ای دارید؟
دوره مربیگری بانوان را در کرمان برگزار کردیم و ۳۵ مربی خانم به مربیان کبدی استان اضافه شدند و در دوره بعد تصمیم داریم در بخش آقایان هم دوره را برگزار کنیم.
از برنامه‌های هیات بگویید؟
ضمن برگزاری کلاس‌های مربیگری و داوری جهت ارتقا دانش مربیان و داوران سعی داریم اردوی مشترک با حضور مربیان مطرح کشور در کرمان برگزار کنیم.
سخن پایانی؟
ابتدا از مسئولین استانی و کشوری تقاضا دارم که کمک کنند این رشته پرهیجان که ریشه ای عمیق در آداب و رسوم ایرانیان را توسعه و احیا کنیم.
با توجه به عدم درآمد زا بودن این رشته از مسئولین تقاضا داریم چند سانس سالن در نقاط مختلف در اختیار مربیان ما قرار دهند. البته در بخش بانوان محل ثابت و استانداردی برای تمرین فراهم کرده‌ایم.‌‌




کبدی ریشه‌ای عمیق در آداب و رسوم ایرانیان دارد

منبع:یـزدان کـرمان
? کبدی ریشه‌ای عمیق در آداب و رسوم ایرانیان دارد