«مؤسسه آموزش عالی تایمز» در ویرایش ۲۰۲۳ رتبهبندی تأثیر خود، در حالی نام ۲۰ مؤسسه ایرانی را در سیاهه مؤسسههای برتر جهان منتشر کرده که در ویرایش پیشین این نظام رتبهبندی، ۲۷مؤسسه از ایران در میان مؤسسههای برتر جهان جای گرفته بودند. به گزارش نذیر کرمان، «مؤسسه آموزش عالی تایمز» در ویرایش ۲۰۲۳ رتبهبندی تأثیر، نام […]
«مؤسسه آموزش عالی تایمز» در ویرایش ۲۰۲۳ رتبهبندی تأثیر خود، در حالی نام ۲۰ مؤسسه ایرانی را در سیاهه مؤسسههای برتر جهان منتشر کرده که در ویرایش پیشین این نظام رتبهبندی، ۲۷مؤسسه از ایران در میان مؤسسههای برتر جهان جای گرفته بودند.
به گزارش نذیر کرمان، «مؤسسه آموزش عالی تایمز» در ویرایش ۲۰۲۳ رتبهبندی تأثیر، نام ۲۰ مؤسسه ایرانی را در سیاهه مؤسسههای برتر جهان منتشر کرده و بر اساس این گزارش، دانشگاههای «علوم پزشکی ایران» و «محقق اردبیلی» در جایگاههای نخست و دوم ملی و زیر ۴۰۰ جهانی هستند.
در ویرایش ۲۰۲۳ نظام رتبهبندی جهانی تأثیر «مؤسسه آموزش عالی تایمز»، روی هم، نام ۱۵۹۱ مؤسسه از ۱۱۲ کشور گوناگون جهان در فهرست پایانی آمده است. در ویرایش پیشین این نظام رتبهبندی ۲۷مؤسسه از ایران در میان مؤسسههای برتر جهان جای گرفته بودند.
دکتر محمد حسنزاده؛ رییس پژوهشگاه علوم و فناوی اطلاعات ایران (ایرانداک) در گفتگو با نذیر کرمان، در مورد این نظام رتبهبندی توضیح داد: رتبهبندی تأثیر دانشگاهها از سال ۲۰۱۹ از سوی موسسه آموزش عالی تایمز انجام میشود. این رتبهبندی بر اهداف ۱۷ گانه توسعه سازمان ملل استوار است. در این رتبهبندی، دانشگاهها بر اساس اهداف توسعه پایدار سازمان ملل ارزیابی میشوند. این به این معنی است که هر دانشگاهی می تواند در ۱۷ حوزه برای رتبه بندی مشارکت کند.
این ۱۷ حوزه عبارتند از:
۱ -پایان دادن به فقر. ۲ -پایان دادن به گرسنگی. ۳ -زندگی سالم وارتقاء رفاه. ۴ -آموزش با کیفیت. ۵ -برابری جنسیتی. ۶ -دردسترس بودن آب سالم و سیستم فاضلاب. ۷ -دسترسی به انرژی پاک و مقرون به صرفه ۸ -رشد اقتصادی پایدار وکارشایسته. ۹ -ارتقاء زیر ساخت های تاب آور و صنعتی فراگیر. ۱۰ -کاهش نابرابری. ۱۱ -شهرها وجوامع پایدار وتاب آور. ۱۲ -الگوی تولید ومصرف پایدار. ۱۳ -اقدامات جهت مبارزه با تغییرات اقلیم. ۱۴ -استفاده پایدار ازاقیانوس و دریاها. ۱۵ -ارتقای اکوسیستم وجلوگیری از بین رفتن تنوع زیستی. ۱۶ -جامعه پایدار و صلح آمیز. ۱۷ -احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار.
وی با بیان اینکه نظام رتبهبندی تاثیر، از شاخصهای تعریف شده برای ارائه مقایسههای بین دانشگاهها در چهار حوزه کلی پژوهش، نظارت، انتقال دانش به جامعه و آموزش استفاده میکند، گفت: دانشگاهها میتوانند دادههای مربوط به هر تعداد از اهداف توسعه پایدار را برای شرکت در رتبه بندی ارسال کنند.
رییس ایرانداک خاطرنشان کرد: هرکدام از این هدفها دارای مجموعهای از معیارهای اختصاصی هستند که برای ارزیابی فعالیت دانشگاه در آن هدف استفاده میشود. هر دانشگاهی که دادههای مربوط به هدف ۱۷ و دستکم سه هدف دیگر را ارائه دهد، در رتبهبندی کلی گنجانده میشود.
وی با بیان اینکه در رتبه بندی سال ۲۰۲۳ نظام رتبهبندی تأثیر نام ۲۰ دانشگاه ایرانی هم به چشم میخورد گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران با قرار گرفتن در رتبه های ۲۰۱ تا ۳۰۰ بهترین عملکرد را در بین دانشگاههای ایرانی داشته است. دانشگاههای ایران در صورت مشارکت در این رتبه بندی، از قابلیتهای مناسبی برای قرار گرفتن در کنار دانشگاههای مطرح دنیا برخوردار میشوند.
در جدول ۱، رتبههای ملی و جهانی مؤسسههای ایرانی و در جدول ۲، بهترین امتیازهای کسبشده آنها در اهداف گوناگون آمدهاند.
بر اساس بررسیهای سامانه نمای پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، در ویرایش ۲۰۲۳ میلادی نظام رتبهبندی تأثیر «مؤسسه آموزش عالی تایمز»، «Western Sydney University» پیشگام در جهان است و «دانشگاه منچستر»، «دانشگاه کوئینز»، «دانشگاه سینز مالزی»، «دانشگاه تاسمانیا»، «دانشگاه ایالتی آریزونا»، «دانشگاه آلبرتا»، «دانشگاه آر ام آی تی»، «دانشگاه آلبورگ»، و «دانشگاه ویکتوریا» در جایگاههای دوم تا دهم (از نگاه امتیاز، نهم) هستند.
انتهای پیام
منبع: ایـسنا ? کاهش تعداد دانشگاههای ایرانی در رتبهبندی جهانی تاثیرگذاری
به گزارش نذیر کرمان، سرپرست مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان از آغاز عملیات اجرایی فاز نخست نصب سامانههای تصویربرداری ثابت در مسیر ترانزیتی کرمان-بردسیر-سیرجان-بندرعباس خبر داد. جزئیات این طرح: تعداد دوربینها: ۳۰ دستگاه مکان نصب: در طول مسیر کرمان-بردسیر-سیرجان-بندرعباس قابلیتها: پلاکخوانی گزارش وضعیت جوی ثبت تردد گزارش […]
به گزارش نذیر کرمان، استاندار کرمان از اتمام اجرای شبکه فاضلاب مرکز شهر کرمان تا یک سال آینده خبر داد. این پروژه که حدود ۲۷ سال از آغاز آن میگذرد، در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی در حال اجرا است. جزئیات پروژه: طول کل شبکه: ۱۷۵۰ کیلومتر میزان اجرای توسط دولت: ۵۰۰ کیلومتر […]
به گزارش نذیر کرمان، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان از آمادگی این استان برای راهاندازی دانشگاه فرهنگیان در جنوب استان و در شهرستانهای جیرفت و کهنوج خبر داد. جزئیات: هدف: پوششدهی مطلوبتر دانشآموزان مناطق جنوب استان زمان راهاندازی: مشخص نشده است وضعیت امتحانات نهایی: رضایت دانشآموزان: بازگشت مرجعیت آموزش و پرورش به کتاب برگزاری منظم امتحانات: در نقاط […]
به گزارش نذیر کرمان، استاندار کرمان در جلسه شورای آموزش و پرورش استان، خواستار طراحی طرحی نو و متفاوت برای اوقات فراغت دانشآموزان در تابستان شد. جزئیات: همکاری سپاه و آموزش و پرورش: اجرای برنامههای اوقات فراغت دانشآموزان لزوم مشارکت همه دستگاهها: ارائه خدمات و برنامههای متنوع برای اوقات فراغت دانشآموزان نیاز به طرحی نو: عدم استقبال برخی […]
× = دو