کاظمی قمی: بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب حقآبه ایران دریافت شد

به گزارش گروه سیاست نذیر کرمان، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور و سرپرست سفارت ایران در کابل گفت: در سال آبی جاری و در پی رایزنی‌ها و توافقات انجام شده در چارچوب دیپلماسی آبی ایران، بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب حقابه جمهوری اسلامی از سوی افغانستان، تامین شده است. کاظمی قمی همچنین گفت […]

به گزارش گروه سیاست نذیر کرمان، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور و سرپرست سفارت ایران در کابل گفت: در سال آبی جاری و در پی رایزنی‌ها و توافقات انجام شده در چارچوب دیپلماسی آبی ایران، بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب حقابه جمهوری اسلامی از سوی افغانستان، تامین شده است.

کاظمی قمی همچنین گفت که در سال گذشته، سه اقدام اصلاحی از سوی طالبان صورت گرفت که یک مورد آن ناکارآمد بود و آب به سمت «گودزره» رفت؛ اما دو مورد دیگر که منجر شد تاکنون این مقدار آب به ایران بیاید اثربخش بود.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان افزود که به دلیل عدم اصلاح نادرست تاج سد کمال خان، قسمتی از آب بار دیگر به سمت شوره‌زار گودزره هدایت شد و این امر مانع از تامین بخشی از حقابه ایران گردید.

وی  تائید کرد: در نتیجه دو اقدام دیگر طالبان یعنی اصلاح دریچه‌های سد کمال خان و لای‌روبی مسیر انتقال آب به سمت سیستان، بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب حقابه ایران تامین شد.

کاظمی قمی با تاکید بر رویکرد تعاملی و سازنده جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان، موارد یادشده را از دستاوردهای ملموس و قابل محاسبه موفقیت دیپلماسی آب ارزیابی کرد و گفت که با توجه به تعهدات طرف افغانستانی و تمرکز و توجه مستمر دستگاه دیپلماسی ایران و به طور خاص نمایندگی ویژه ریاست جمهوری بر این امر، انتظار می‌رود که تا پایان سال آبی جاری، حقابه ایران از رودخانه هیرمند به طور کامل تامین شود.

او همچنین گفت که از تجربه دیپلماسی آب در سایر حوزه‌های روابط با افغانستان به ویژه در زمینه‌های تجارت، ترانزیت، مشارکت در پروژه عظیم چابهار، کریدورهای منطقه‌ای و حضور مؤثر کنسرسیوم شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و معدن افغانستان نیز به مثابه یک الگوی موفق استفاده می‌شود که تاکنون نتایج ملموس و سودمندی برای هردو کشور همسایه و سایر کشورهای ذینفع در منطقه داشته است.

گفتنی است که براساس توافق دولت‌های وقت ایران و افغانستان در سال ۱۳۵۱ خورشیدی، طرف افغانستانی باید سالانه ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه هیرمند به سمت سیستان ایران رها کند. رهبران طالبان نیز به طور مکرر تاکید کرده‌اند به مفاد این توافق متعهد اند و آن را اجرا خواهند کرد.

انتهای پیام/




کاظمی قمی: بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب حقآبه ایران دریافت شد

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آنـــا
? کاظمی قمی: بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب حقآبه ایران دریافت شد