چه ویژگی‌هایی ارزشمندی معلم را نمایان می‌کند؟

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های فت فتو از کاشان، حجت‌الاسلام سیدسعید حسینی در جمع مدیران و معلمان مجتمع مدارس سما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان اظهار کرد: مکتب تعلیم و تربیت اسلامی رسالت‌های مهمی را برای معلم و مربی ترسیم کرده که شامل دعوت به سوی خدا و تربیت الهی، دعوت به سوی نور […]

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های فت فتو از کاشان، حجت‌الاسلام سیدسعید حسینی در جمع مدیران و معلمان مجتمع مدارس سما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان اظهار کرد: مکتب تعلیم و تربیت اسلامی رسالت‌های مهمی را برای معلم و مربی ترسیم کرده که شامل دعوت به سوی خدا و تربیت الهی، دعوت به سوی نور و تربیت نورانی، دعوت به سوی اصلاح جامعه و تربیت صالح، دعوت به پاک‌سازی و تربیت اخلاقی و دعوت به سوی علم و دانش و تربیت قرآنی می‌شود.

وی افزود: نخستین معلم خداوند متعال است که فرمود: الرحمن، علم القرآن… خداوند رحمان قرآن را آموخت… دومین معلم، پیامبر اکرم (ص) است که خود فرمود: من معلم برانگیخته شده‌ام و ائمه اطهار و بزرگان دین نیز هر یک معلمانی برجسته و راهنمایانی بس شایسته بوده‌اند. وظیفه معلم تعلیم صحیح بوده و رسالت معلم قرآنی را همان رسالت خداوند و رسالت رسولان الهی در هدایت، سرپرستی و خروج از ظلمات به سوی نور و رشد و کمال بخشی انسان به قرب حضرت حق است. «لقد من الله علی المومنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین».

نماینده، ولی فقیه و امام‌جمعه کاشان ادامه داد: مقام معلم مقام والایی است، مقامی بوده که بالاتر از مقام معلم نیست و چنین است که وارثان انبیاء شمرده می‌شوند. چنانچه در احادیث و سخنان بزرگان آمده و فرموده‌اند: «ان العلما ورثه الانبیاء»، یعنی دانشمندان وارثان پیام برانند. با بررسی آیات، روایات و کلمات بزرگان دین، ویژگی‌هایی که می‌تواند ارزشمندی و خوبی معلم را نمایان کند، احصا کرده‌ایم که به ترتیب عبارت‌اند از: ریشه اساسی اخلاص در نیت و عمل همان تصفیه و تزکیه و پالایش درون باطن از همه آلودگی‌هاست.

حسینی عنوان کرد: معنای عالم با توجه به دو تعریف از علم را می‌توان از دو نگاه مورد بررسی قرار داد که در نگاه نخست به علم که نگاه ترکیبی به معرفت است. خداوند معلم اول و پیامبر معلم ثانی بوده و امامان معلمان بعدی و در درجه بعد علما مقام معلمی دارند؛ اما در نگاه دوم که نگاه تفکیکی به شاخه‌ای معرفت است. معلم اول ارسطو بوده و امروزه در زبان پارسی و عربی کلمه علم به دو معنای متفاوت به کار برده می‌شود.ابتدا، معنای اصلی و نخستین علم، دانستن در برابر ندانستن است. دوم؛ کلمه علم در معنای دوم منحصراً به دانستنی‌هایی اطلاق می‌شود که بر تجربه مستقیم حسی مبتنی باشند… علم در اینجا در برابر همه دانستنی‌هایی قرار می‌گیرد که آزمون پذیر نیستند.

وی با تشریح وظایف معلم در جایگاه تربیتی بیان کرد: با بررسی آیات و روایات و کلمات بزرگان دین ویژگی‌هایی که می‌تواند ارزشمندی و خوبی معلم را نمایان کند عبارتند از: اخلاص در نیت و عمل، تقید به عمل صالح، حسن خلق و فروتنی، علو همت و عفت نفس، عالم به مقتضیات زمان، توجه به مسئولیت معلمی و احساس مسئولیت (احساس بعثت) در همه حالات و زمان‌ها و ایجاد زمینه برای شکوفایی و رشد تفکر و تعقل و معنویت در متربیان.

امام‌جمعه کاشان اضافه کرد: علم از نظر قرآن یکی از چیز‌هایی است که خدا به‌وسیله اعطای آن بر پیغمبران و انسان‌ها منت می‌نهد: خداوند در حق مؤمنان لطف کرد. بدان گاه که پیغمبری از خودشان را به سویشان روانه داشت پیغمبری که آیات خدا را بر آنان می‌خواند و ایشان را پاکیزه می‌دارد و بدیشان کتاب آسمانی قرآن و اسرار شریعت می‌آموزد هر چند که پیش‌تر در گمراهی آشکار بوده باشند. علم از نظر حدیث، میراث پیغمبران، مایه حیات اسلام، و از زمره افضل عبادات بوده: دانش میراث من وتوکه پیغمبران پیش از من است.

حسینی توضیح داد: در اسلام تحصیل دانش، محض فرزانگی صرف نیست؛ بلکه دانش باید مایه بینش شده و منتهی به پرستش خدا شود. علاوه بر آن تحصیل علم باید در انسان ایجاد تقوا کند؛ چراکه قدرت مادی و علم فراوان اگر با تقوا همراه باشد مایه سعادت است والا باعث شقاوت می‌شود. قرآن، نخستین معلم، خدا، دومین معلم، پیغمبران و سومین معلم، علما و فرزانگان معرفی می‌کند.

وظیفه‌ای جز ارتقای علمی و فرهنگی دانش‌آموزان نداریم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان نیز در این گردهمایی گفت: خود را نسبت به وظایفی که در زمینه تعلیم و تربیت به دوشمان گذاشته شده مسئول می‌دانیم.

میثم عرب‌زاده ادامه داد: ارتقای سطح علمی، فرهنگی و اخلاقی دانش آموزان به‌عنوان امانات الهی نزد ما را وظیفه اصلی خود می‌دانیم و در این زمینه همه تلاشمان را انجام خواهیم داد.

وی تشریح کرد: شالوده جامعه سالم با تعلیم و تربیت درست شکل می‌گیرد. با تعلیم و تربیت صحیح می‌توان جامعه‌ای بالنده، پویا و صالح ساخت و در این میان والدین و مربیان نقشی سازنده و اساسی دارند.

انتهای پیام/۴۱۲۱/




چه ویژگی‌هایی ارزشمندی معلم را نمایان می‌کند؟

منبع:آنـــا
? چه ویژگی‌هایی ارزشمندی معلم را نمایان می‌کند؟