چرا در دیوان حافظ نامی از کرمان نیست؟

نذیر کرمان/کرمان یک حافظ‌ شناس با اعتقاد به این‌که حافظ از اتفاقات و رویدادهایی که در اقلیم کرمان در عصر خود می‌گذشته، مطلع بوده و از آن‌ها تأثیر گرفته است، به بیان دلیل نام نبردن این شاعر پرآوازه از کرمان در دیوان خود پرداخت. دکترمحسن پورمختار استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولی‌عصر(عج) در مراسم […]

نذیر کرمان/کرمان یک حافظ‌ شناس با اعتقاد به این‌که حافظ از اتفاقات و رویدادهایی که در اقلیم کرمان در عصر خود می‌گذشته، مطلع بوده و از آن‌ها تأثیر گرفته است، به بیان دلیل نام نبردن این شاعر پرآوازه از کرمان در دیوان خود پرداخت.

دکترمحسن پورمختار استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولی‌عصر(عج) در مراسم ویژه‌برنامه روز بزرگداشت حافظ با عنوان «قصه ارباب معرفت»، درباره مشترکات حافظ و اقلیم کرمان گفت: یک نکته از بدیهیات شعر حافظ است و آن این‌که حافظ شاعریست که با مسائل اجتماع خود درگیر است و از اتفاقاتی که در جامعه خود رخ می‌داد، تاثیر می‌گرفت.

وی تصریح کرد: شاید بتوان گفت در بین شعرای بزرگ ما، حافظ سیاسی‌ترین و اجتماعی‌ترین شاعر است اما به سبک سمبولیک که مسائل را به گونه‌ای بیان می‌کند که قابلیت تعمیم در همه زمان‌ها و مکان‌ها داشته باشد.

پورمختار با بیان این‌که اولین گزاره‌ای که با انس با دیوان حافظ در نقش ما می‌بندد این است که حافظ به شدت نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی زمان خود حساس است، عنوان کرد: اگر به تاریخ عصر حافظ و منطقه‌ای که زندگی می‌کرده یعنی جنوب ایران دقت کنیم مشاهده می‌شود بیشترین ارتباط آل مظفر با اقلیم کرمان بوده است.

این حافظ‌شناس بیان کرد: قطعاً شاعر بزرگی مانند حافظ از اتفاقات و رویدادهایی که در اقلیم کرمان در عصر خود می‌گذشته، مطلع بوده و از آن‌ها تأثیر گرفته اما به همان دلیل که شعر حافظ قابلیت تعمیم به همه زمان‌ها و مکان‌ها دارد در دیوان ایشان به‌طور مشخص اثری از نام کرمان نمی‌بینیم.

به گزارش نذیر کرمان، در بخش دیگری از این نشست فرهنگی که با استقبال خوب علاقه‌مندان حوزه کتاب و ادبیات روبرو شده بود، تعدادی از شاعران رفسنجانی از جمله پروین وجدانی، امیرحسین نورالدینی، مهدی جهان‌بخش، اکبر خدادادی، ابوالفضل کریمی، حبیب زینلی و مسلم حسن‌شاهی شعرخوانی کردند.

در ادامه این برنامه، مراسم رونمایی از دو کتاب از شاعران رفسنجان با نام‌های «خندۀ هق‌هق» مجموعه طنز حمید نیک‌نفس و «کجاوه‌ی باران» مجموعه اشعار سید ابوالفضل ریاضی با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان برگزار شد.

انتهای پیام




چرا در دیوان حافظ نامی از کرمان نیست؟

منبع: ایـسنا
? چرا در دیوان حافظ نامی از کرمان نیست؟