چالشی به‌نام بیمه‌ کارگران ساختمانی

درحالی‌که کل کشور به‌دنبال احقاق حق کارگران ساختمانی هستند برخی مشاغل خود را به‌نام آنان جازده و از بیمه آنان استفاده می‌کنند. به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» با دستور میر هاشم موسوی مدیرعامل بزرگ‌ترین سازمان خصوصی کشور به‌نام «تأمین اجتماعی» هم‌زمان با هفته کار و کارگر، توزیع و تخصیص ۱۰ هزار […]



درحالی‌که کل کشور به‌دنبال احقاق حق کارگران ساختمانی هستند برخی مشاغل خود را به‌نام آنان جازده و از بیمه آنان استفاده می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» با دستور میر هاشم موسوی مدیرعامل بزرگ‌ترین سازمان خصوصی کشور به‌نام «تأمین اجتماعی» هم‌زمان با هفته کار و کارگر، توزیع و تخصیص ۱۰ هزار سهمیه جذب جدید در بیمه کارگران ساختمانی به‌ شعب این سازمان صورت گرفت.

این خبر گرچه خوشحالی کارگران ساختمانی در سطح کشور را رقم‌زد اما باید گفت که این عرصه چالش‌هایی را هم با خود به‌همراه داشت و البته صدای اعتراض برخی را هم درآورد.

استان کرمان مانند دیگر استان‌ها نیست زیرا بیش‌ترین کارگر ساختمانی بیمه شده را دارد طبق آخرین آماری که در مدت مشابه‌ سال گذشته بیان شده بود تعداد کل بیمه‌شدگان ۲۶ هزار و ۶۰۶ نفر در عرصه کارگران ساختمانی در استان کرمان هستند.

محمود شیخ شعاعی مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی نذیر کرمان عنوان کرد: سهمیه اختصاص داده شده از محل وصول حق بیمه کارفرمایان پروانه ساختمانی از آبان ۱۴۰۲ تعداد ۳۰۹ سهمیه بوده است. 

وی اذعان کرد: تاکنون در شعب ما ۱۸۰نفر فرم درخواست استفاده از بیمه کارگران ساختمانی را تکمیل کردند که ما نیز درحال بررسی و راستی‌آزمایی جهت استفاده از این نوع بیمه هستیم. 

آنچه مشهود است، طبق آخرین صحبتی که مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان کرمان داشته پرواضح است که سهیمه‌ای خاص و جدید به استان  کرمان تعلق نگرفته بلکه از محل قطع بیمه برخی که عملا کارگر ساختمانی بودن آن‌ها محرز نشده است، بیمه‌شده جدیدی جایگزین می‌شود و تنها یک جابه‌جایی صورت گرفته است.

بدین مضمون هر بیمه‌شده‌ای که توسط بازرسان این سازمان و صنوف وابسته به آن شغل مهر عدم صلاحیت را دریافت کند با این شرایط که وی کارگر ساختمانی نبوده است و شغل دیگری دارد و مستندات آن نیز موجود است، یک کارگر ساختمانی در صف مانده به‌جای وی در لیست بیمه سازمان تامین اجتماعی وارد می‌شود.

بیمه کارگران ساختمانی به این علت که حق عضویت کمتری از سوی فرد پرداخت می‌شود عددی حدود سه درصد پررداخت شخص و ۲۳ درصد حق کارفرمایی را دولت می‌پردازد، این نوع بیمه بسیار مورد استقبال کاسبان و کسانی که شغل آزاد دارند، نیز هست و همین امر راه را برای کارگران واقعی جهت دریافت حق بیمه و یارانه دولتی بسته است.

برای قطع بیمه و یا حتی قرار گرفتن در لیست بیمه‌پردازان تأمین‌اجتماعی نیازمند راستی آزمایی شغلی است و باید به اثبات برسد که این فرد عضو خانواده بزرگ کارگران ساختمانی است.

انتهای خبر/ طهماسبی

 


چالشی به‌نام بیمه‌ کارگران ساختمانی

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? چالشی به‌نام بیمه‌ کارگران ساختمانی