پشتیبانی دانشگاه از پژوهش و تحقیق در عرصه هنر و فن گلیم‌بافی

رئیس مرکز تحقیقات گلیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان پشتیبانی از پژوهش و تحقیق در زمینه میراث ماندگار سیرجان، کرمان و ایران در عرصه هنر و فن گلیم‌بافی را از مهم‌ترین مأموریت‌های این مرکز تحقیقاتی دانست. گروه استان‌های فت فتو؛ دانشگاه آزاد اسلامی در دهه ۸۰ بعد از حدود دو دهه فعالیت به این نتیجه […]

رئیس مرکز تحقیقات گلیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان پشتیبانی از پژوهش و تحقیق در زمینه میراث ماندگار سیرجان، کرمان و ایران در عرصه هنر و فن گلیم‌بافی را از مهم‌ترین مأموریت‌های این مرکز تحقیقاتی دانست.

گروه استان‌های فت فتو؛ دانشگاه آزاد اسلامی در دهه ۸۰ بعد از حدود دو دهه فعالیت به این نتیجه رسید که اگر امور تحقیقاتی را به فعالیت‌های علمی خود اضافه نکند به برخی موفقیت‌ها نمی‌رسد و رسالت دانشگاه تحقق نمی‌یابد؛ بنابراین سال ۸۵ مجوز نخستین مرکز تحقیقاتی در زمینه آب به یکی از واحدهای دانشگاهی داده شد.

اکنون در مجموع بیش از ۲۰۰ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کنند. ۱۶۴ مرکز تحقیقاتی از این مراکز در زمینه‌های تحقیقاتی غیرپزشکی از جمله فنی، مهندسی، کشاورزی و … و ۳۹ مرکز تحقیقاتی در زمینه پزشکی فعال هستند.


بیشتر بخوانید:

فعالیت مرکز تحقیقات باستان‌شناسی و گردشگری فرامرزی می‌شود

مأموریت مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی در گیلان چیست؟

ارائه اولویت‌های پژوهشی گردشگری استان سمنان توسط دانشگاه آزاد اسلامی

رساله دانشجویان صنعت گردشگری را رونق می‌دهد؟


مرکز تحقیقات گلیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان یکی از این مراکز تحقیقاتی بوده که مأموریت اصلی آن پشتیبانی از پژوهش و تحقیق در زمینه میراث ماندگار سیرجان، کرمان و ایران در عرصه هنر و فن گلیم‌بافی است.

خبرنگار فت فتو برای آشنایی بیشتر با مأموریت‌ها، فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های مرکز تحقیقات گلیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان با عباس صالحیان کبیر که از خرداد سال جاری مسئولیت این مرکز تحقیقاتی را عهده‌دار شده گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانیم.

آنا: چگونگی و چرایی ایجاد مرکز تحقیقات گلیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان را بیان کنید.

صالحیان کبیر: شهریور ۱۳۹۶ خورشیدی که گلیم شیرکی سیرجان به ثبت جهانی رسید، این ثبت به‌طور رسمی و طی یک لوح آذر همان سال به شهرداری سیرجان اعلام و عموم فعالیت‌های مرتبط با گلیم به دبیرخانه‌ای ویژه زیر نظر مستقیم شهردار سیرجان محول شد.

اشراف به زنجیره تولید گلیم از مواد اولیه تا بافت نهایی از اولویت‌های کاری مرکز تحقیقات گلیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان است.

فعالیت‌هایی که در دبیرخانه ویژه گلیم زیر نظر مستقیم شهرداری انجام شده،‌ متنوع بوده؛ اما اصلی‌ترین کاری که می‌توان ذکر کرد، آغاز کار موزه گلیم سیرجان است.

بعدها و در سال ۱۳۹۷ و همزمان با سیاست‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی در پیوند با صنعت، هنر و کارآفرینی در توافقی که با دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان صورت پذیرفت، مرکز تحقیقات گلیم زیر نظر این دانشگاه آغاز به کار کرد و مکاتبات این واحد دانشگاهی برای اخذ امتیاز و تحکیم بنیان اداری آن سال ۱۳۹۸ به فرجام رسید.

آنا: چه مأموریت یا مأموریت‌هایی برای مرکز تحقیقات گلیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان تعریف شده و آیا اکنون در انجام مأموریت‌ها فعال است.؟

صالحیان کبیر: مهم‌ترین مأموریت مرکز تحقیقات گلیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان پشتیبانی از پژوهش و تحقیق در زمینه میراث ماندگار سیرجان، کرمان و ایران در عرصه هنر و فن گلیم‌بافی است. راهکارهای پیگیری این سیاست کلی هم همواره در دستور کار دانشگاه و بخشی از راهبرد کلان این مرکز است.

با توجه به تغییرات مدیریتی در مرکز تحقیقات گلیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان، دیدگاه‌ها، روش‌ها و ارتباط‌های جدیدی شکل گرفته که قطعاً دستیابی به اهداف مرکز تحقیقاتی را سرعت می‌بخشد، چنانچه به‌رغم محدودیت‌های کرونایی، تحرک ویژه‌ای را در سه ماه گذشته در این مرکز شاهد هستیم.

آنا: تاکنون چه فعالیت‌هایی در مرکز تحقیقات گلیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان صورت گرفته و دستاورد یا دستاوردهای ایجاد این مرکز از ابتدا تاکنون چه بوده است؟

پشتیبانی دانشگاه از پژوهش و تحقیق در عرصه هنر و فن گلیم‌بافی

صالحیان کبیر: اشراف به زنجیره تولید گلیم از مواد اولیه تا بافت نهایی از اولویت‌های کاری مرکز تحقیقات گلیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان است. بازدید از کارگاه تولید گلیم در شهرستان یزد و گفت‌وگو با مسئولان کارگاه، شبکه نسبتاً کاملی را از خط تدارک و تهیه مواد اولیه در کل کشور پیش روی مرکز تحقیقات گذاشت و در گام دوم، گفت‌وگو با چهره‌های سرشناس در جنبه‌های نظری گلیم انجام شده و غالباً با شوق و علاقه آماده همکاری با این مرکز شده‌اند.

برگزاری وبیناری در سطح ملی برای جلب نظر محققان و پژوهشگران در زمینه‌های مغفول‌مانده در پیوند با گلیم نیز از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات گلیم واحد سیرجان بوده است که با عنوان «در جستجوی نقش‌ها» شنبه بیست و سوم مرداد گذشته در پیوند با دعوت عموم صاحبنظران در عرصه هنر گلیم انجام شد.

آنا: تعامل نهادها و مراکز مربوط با مرکز تحقیقات گلیم چگونه بوده و آیا قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای در زمینه‌های همکاری صورت گرفته است؟

صالحیان کبیر: توجه به میراث ارزشمند زادبوم از مختصات مثال‌زدنی مدیران منطقه سیرجان است. همین ویژگی کار مرکز تحقیقات گلیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان را در جلب نظر آنان برای پشتیبانی آسان‌تر کرده است و به‌زودی خبرها و فعالیت‌های خوبی را در این زمینه شاهد خواهیم بود.

آنا: جایگاه پایان‌نامه‌های دانشجویی و طرح‌های پژوهشی استادان و اعضای هیئت علمی در مرکز تحقیقات گلیم چگونه است؟

صالحیان کبیر: وبینار روز شنبه ۲۳ مرداد سال جاری در همین جهت و برای سمت‌دهی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مرتبط برگزار و بازتاب‌های خوبی هم از سوی شرکت‌کنندگان مشاهده شد و اطمینان داریم نتایج درخشانی در پی خواهد داشت.

آنا: فعالیت مرکز تحقیقات گلیم واحد سیرجان برای ادامه کار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صالحیان کبیر: ازآنجایی‌که ارزیابی مراکز تحقیقاتی بر عهده نهادهای حقوقی فرادست در دانشگاه است باید عنوان کنم که به‌رغم محدودیت‌هایی پیش‌آمده به‌دلیل پاندمی کووید- ۱۹ تحرک خوبی در مرکز تحقیقات گلم واحد سیرجان ایجاد شده و در کوتاه‌مدت انتظار داریم دست‌کم بخشی از اهدافمان محقق شود.

انتهای پیام/۴۰۶۲/




پشتیبانی دانشگاه از پژوهش و تحقیق در عرصه هنر و فن گلیم‌بافی

منبع:آنـــا
? پشتیبانی دانشگاه از پژوهش و تحقیق در عرصه هنر و فن گلیم‌بافی