پروژه های آبخیزداری قدرت تخریب سیلاب در جنوب کرمان را کاهش داد

‍ کرمان_مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان گفت: پروژه های آبخیزداری به طور چشمگیری قدرت تخریب سیلاب را درجنوب کرمان کاهش داد. به گزارش نذیر کرمان، قاسم رحیمی نیا، ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه بارش‌های بهاری روزهای اخیر در جنوب کرمان نقش طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری در کنترل […]



‍ کرمان_مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان گفت: پروژه های آبخیزداری به طور چشمگیری قدرت تخریب سیلاب را درجنوب کرمان کاهش داد.

به گزارش نذیر کرمان، قاسم رحیمی نیا، ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه بارش‌های بهاری روزهای اخیر در جنوب کرمان نقش طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری در کنترل سیلاب را بر همگان آشکار کرد گفت: همه مشاهده کردیم که این طرح‌ها چگونه توانستند طغیان رودخانه‌های فصلی جنوب کرمان را مهار و این منطقه را از یک بحران جدی نجات دهند، لذا امروزه اهمیت و نقش ویژه پروژه‌های آبخیزداری بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه ۱۲۰۰ پروژه مکانیکی و بیومکانیکی آبخیزداری و آبخوان‌داری در هشت شهرستان جنوبی استان کرمان وجود دارد، گفت: با توجه به بررسی‌های انجام گرفته، در بارندگی‌های اخیر بالای ۹۰ درصد این سازه‌ها آبگیری شد.

قاسم رحیمی نیا، با اشاره به اینکه طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری نقش مهمی در کنترل سیلاب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی و کنترل رسوبات دارند تصریح کرد: در بارش‌های اخیر مدیریت و کنترل ۷۰ میلیون متر مکعب روان آب منجر به نفوذ ۲۰ میلیون متر مکعب به سفره‌های آب زیرزمینی شده است که نقش مهمی در بهبود شرایط اقلیمی منطقه جنوب کرمان دارد.

وی با بیان اینکه از محل اعتبارات ملی و استانی، اعتبارات خوبی برای این بخش در نظر گرفته شده گفت: طرح‌های آبخیزداری فواید بسیاری دارد که درنهایت موجب کاهش اثرات خشکسالی می‌شود، از این رو آبخیزداری را می‌توان مهمترین کار در حوزه منابع طبیعی دانست.

رحیمی نیا افزود: مساحت مجموع حوزه‌های آبخیز جنوب کرمان سه میلیون و ۶٠٠ هزار هکتار بوده و عملیات اجرایی طرح‌های حوزه آبخیزداری بر اساس یک برنامه مدون در حال انجام است.

وی افزود: طرح‌های آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان شامل عملیات سنگی ملاتی، خاکی و پخش سیلاب، گابیونی و بیومکانیکی (بانکت بندی) در ۲۰ حوزه آبخیز در حال مطالعه و اجرا است.

کد خبر ۶۰۸۳۶۶۰


پروژه های آبخیزداری قدرت تخریب سیلاب در جنوب کرمان را کاهش داد

منبع: مــهر
? پروژه های آبخیزداری قدرت تخریب سیلاب در جنوب کرمان را کاهش داد