ویژگی خاص امام رضا (ع) تبدیل هجرت تحمیلی به هجرت تاریخ‌ساز است

امام جمعه جیرفت گفت: هجرت تاریخ‌ساز، ویژگی خاص امام رضا (ع) هست زیرا هجرت تحمیلی مأمون را به فرصت بی‌نظیری برای ترویج اسلام تبدیل کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین میثم تارم در گفتگو با خبرنگار سرویس مذهبی «نذیر کرمان» در مورد سیره امام رضا (ع) گفت: در باب مقام ائمه اطهار (ع) در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم […]

امام جمعه جیرفت گفت: هجرت تاریخ‌ساز، ویژگی خاص امام رضا (ع) هست زیرا هجرت تحمیلی مأمون را به فرصت بی‌نظیری برای ترویج اسلام تبدیل کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میثم تارم در گفتگو با خبرنگار سرویس مذهبی «نذیر کرمان» در مورد سیره امام رضا (ع) گفت: در باب مقام ائمه اطهار (ع) در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم که «کُلُّهُم نورٌ واحدٌ» بدان معنا که همه امامان و معصومان از نظر مقام امامت، ولایت و معنویت، نور واحدی از خداوند هستند.

 
امام جمعه جیرفت افزود: آنچه که باعث شده هر امامی را با یک صفت و ویژگی خاص بشناسیم، مربوط به شرایط زمانی و مکانی آن امام است که شرایط زمان و مکان، هر امامی اقتضا کرده که یکی از صفات متناسب با آن زمان و مکان، توسط آن معصوم بروز کند واِلّا همه امامان، مظهر اسما و صفات خداوند متعال هستند.
 
حجت‌الاسلام تارم بیان کرد: امام رضا (ع) فرمودند که «بخدا ما مظهر اسما و صفات الهی هستیم» و در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم که «إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه» بدان معنا که امامان، معدن خیر و برکت هستند.
 
وی درمورد ویژگی‌های امام رضا (ع) اظهار کرد: هجرت تاریخ‌ساز، ویژگی خاص امام رضا (ع) بوده که این هجرت توسط مأمون، به ایشان تحمیل شد زیرا برخلاف اراده آن حضرت بود.
 
مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام رضا (ع) هجرت و ولایت عهدی تحمیلی را به فرصت کم‌نظیری تبدیل کردند بدان‌صورت، به هر شهری که وارد می‌شدند با جهاد تبیین به ترویج حقایق دین، امامت و ولایت می‌پرداختند.
 
وی با اشاره به وحشت مأمون از جهاد تبیین امام رضا (ع) افزود: مأمون آنقدر از جهاد تبیین امام رضا (ع) وحشت زده شده بود که دستور داد امام رضا را از بیابان و مسیرهای خالی از سکنه عبور دهند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین میثم تارم درباب تبیین امامت و ولایت توسط امام رضا (ع) به استناد حدیث قدسی «سلسلة الذهب» گفت: ایشان در شهر نیشابور به نقل از خداوند متعال گفتند که «کلمه «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» دژ و حصار من است. پس هر کس داخل دژ و حصار من شود، از عذاب من ایمن خواهد بود.» پس هنگامی که مَرکب حضرت حرکت کرد با صدای بلند فرمود: «با شروط آن و من خود یکی از آن شروط می‌باشم».
 
امام جمعه جیرفت افزود: مأمون در دارالخلافه شهر مرو، شرط امام رضا (ع) مبنی بر عدم دخالت در امور اداری کشور را ناچاراً قبول کرد، پس جلسه‌های مناظره با علما و دانشمندان را جهت شکست امام رضا (ع) تشکیل می‌داد که امام رضا (ع) همه عالمان را با تسلطی که بر کتاب‌های آسمانی داشتند، محکوم می‌کردند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه درمورد صفت‌ و ویژگی‌های امام رضا (ع) افزود: یکی دیگر از صفات خدا که در وجود امام رضا (ع) ظهور و بروز زیادی داشته، «رحمت سابغه» است که مردم، ایشان را بعنوان امام رئوف و مهربان می‌شناسند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین میثم تارم درمورد شباهت‌های امام رضا (ع) و امام حسین (ع) گفت: امام حسین (ع) مظهر «رحمت واسعه الهی» و امام رضا مظهر «رحمت سابغه الهی» هستند و در احادیث می‌خوانیم که زیارت این دو امام، به منزله زیارت خداوند در عرش است.
 
وی خاطرنشان کرد: شباهت‌های ائمه اطهار (ع) بیانگر آن است که امامان، مظهر همه صفات و اسما الهی هستند و منتهی شرایط زمانی و مکانی اقتضا کرده که برخی از این صفات، در برخی از این ائمه اطهار (ع) بیشتر بروز و ظهور کند.
 
امام جمعه جیرفت افزود: در باب سیره و زندگی امامان، مخاطبان را به کتاب بی‌نظیر «انسان ۲۵۰ ساله» مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ارجاع می‌دهم که براساس ایده انسان ۲۵۰ ساله، تمام دوران امامتِ امامان را تا آغاز امامت امام عصر (عج)، یک نفر با عمر ۲۵۰ ساله فرض کرده است.
 
انتهای خبر/ فاریابی




ویژگی خاص امام رضا (ع) تبدیل هجرت تحمیلی به هجرت تاریخ‌ساز است

منبع:آرمـان
? ویژگی خاص امام رضا (ع) تبدیل هجرت تحمیلی به هجرت تاریخ‌ساز است