وعده رفع معضل فاضلاب زندان جیرفت/ مطالبات مردم رنگ تحقق می گیرد؟

جیرفت – معضل فاضلاب زندان جیرفت چندین سال است که مردم را آزار می دهد و مشکلات زیست محیطی فراوانی را برای آنها ایجاد کرده است. فت فتو – گروه استان‌ها؛ جیرفت یکی از شهرستان‌های سرسبز استان کرمان به شمار می‌رود به گونه‌ای از آن به عنوان هند ایران یاد می‌شود. دو رودخانه مهم هلیل […]

جیرفت – معضل فاضلاب زندان جیرفت چندین سال است که مردم را آزار می دهد و مشکلات زیست محیطی فراوانی را برای آنها ایجاد کرده است.

فت فتو – گروه استان‌ها؛ جیرفت یکی از شهرستان‌های سرسبز استان کرمان به شمار می‌رود به گونه‌ای از آن به عنوان هند ایران یاد می‌شود. دو رودخانه مهم هلیل رود و ملنتی از این شهر عبور می‌کند که باعث طراوت و شادابی این منطقه می‌شود.

اما احداث ساختمان زندان در مجاورت رودخانه فصلی ملنتی طی سال‌های گذشته مشکلات زیادی را برای مردم جیرفت ایجاد کرده و باعث نارضایتی آنها شده است. این زندان در مرکز شهر جیرفت واقع شده و فاضلاب آن بوی نامطبوعی را در منطقه ایجاد کرده است؛ در کنار این مساله آلودگی‌های زیست محیطی و مسائل بهداشتی این مشکل را دو چندان کرده است.

زندان جیرفت به دلیل گسترش شهر، در میانه شهر قرار گرفته و اطراف آن خانه‌های مسکونی فراوانی قرار دارد که این مساله باعث آزار و اذیت مردم شده است.

باید توجه داشت که قرارگیری زندان جیرفت در داخل شهر و در کنار رودخانه فصلی ملنتی و تخلیه فاضلاب آن در کانالی بزرگ در حاشیه رودخانه علاوه بر مشکلات امنیتی و بهداشتی، بر روح و روان مردم این منطقه نیز اثر منفی می‌گذارد. حتی در زمستان سال گذشته یک کودک در کانال فاضلاب زندان غرق شد و جان خود را از دست داد؛ حالا مردم از عدم رفع مشکل چندین ساله‌شان گلایه مندند و خواستار جابجایی هر چه سریع‌تر این زندان هستند.

پی گیری هایمان بی پاسخ ماند

امیر علیخانی از شهروندان جیرفتی در گفتگو با فت فتو در خصوص مشکلات زیست محیطی ناشی از فاضلاب زندان جیرفت اظهار کرد: در فاصله ۵۰ تا ۱۰۰ متری سپتیک فاضلاب زندان خانه‌های مسکونی و حتی مرکز بهداشت وجود دارد. علیرغم وعده‌های داده شده اما مسئولان تاکنون هیچ کاری در این خصوص انجام نداده است.

میثم میرشکاری هم به مهر گفت: یکی از مشکلات خیابان منطقه کشاورزی بوی فاضلاب نامطبوع زندان است که به مدت چندین دهه این مشکل وجود دارد.

از مسئولان می‌خواهیم خودشان را جای ما بگذارند؛ ما نمی‌گوییم یک روز، بلکه فقط ۱۰ دقیقه در خانه‌های ما حضور پیدا کنند تا ببینند ما با چه مشکلاتی مواجه هستیم این شهروند جیرفتی ادامه داد: چندی پیش کودکی در فاضلاب زندان که در بستر رودخانه ملنتی ایجاد شده است، غرق شد. نامه نگاری‌های زیادی انجام داده‌ایم و حتی حضوری با مسئولان محیط زیست، بهداشت و زندان صحبت کرده و نسبت به رهاسازی فاضلاب زندان در بستر رودخانه اعتراض کرده‌ایم.

وی گفت: رودخانه جزو انفال عمومی است و مجتمع‌های فرهنگی و ورزشی زیادی در این منطقه قرار دارند حتی نماز جمعه هم در نزدیکی این محل برگزار می‌شود اما با این وجود رهاسازی فاضلاب زندان در حاشیه بستر رودخانه ملنتی انجام شده و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است.

میرشکاری بیان کرد: متأسفانه پی گیری های متعدد ما هیچ اقدام عملی از سوی مسئولان را به همراه نداشت که جای تأسف دارد. از مسئولان می‌خواهیم خودشان را جای ما بگذارند؛ ما نمی‌گوییم یک روز، بلکه فقط ۱۰ دقیقه در خانه‌های ما حضور پیدا کنند تا ببینند ما با چه مشکلاتی مواجه هستیم.

وی گفت: آیا جایی که مردم زندگی می‌کنند جای مناسبی برای رهاسازی فاضلاب است؟ عاجزانه خواهش می‌کنم دستگاه‌های متولی امر در این زمینه اقدام عملی انجام دهند و این معضل را حل کنند.

وعده جابجایی زندان جیرفت را عملی کنید

ایرج مسلمی از دیگر شهروندان جیرفتی ضمن گلایه مندی از معضل فاضلاب جیرفت اظهار کرد: چندین سال است که مسئولان وعده جابجایی زندان و حل مشکل فاضلاب را می‌دهند حتی خاطرم است که چند سال پیش این پروژه کلنگ زنی و در رسانه‌ها اطلاع رسانی شد اما نمی دانم چرا هنوز خبری از محل جدید زندان نیست.

چندین سال است که مسئولان وعده جابجایی زندان و حل مشکل فاضلاب را می‌دهند حتی خاطرم است که چند سال پیش این پروژه کلنگ زنی و در رسانه‌ها اطلاع رسانی شد اما نمی دانم چرا هنوز خبری از محل جدید زندان نیست وی گفت: وظیفه مسئولان رسیدگی به مشکلات مردم است و این صحیح نیست بعد از گذشت چندین سال همچنان سر خانه اول باشیم. بوی نامطبوع فاضلاب زندگی را برای ما سخت کرده است؛ خیلی‌ها خانه‌هایشان را خالی کرده و رفته‌اند، اما با این گرانی‌ها همه نمی‌توانند خانه خود را ترک کنند و مجبورند با شرایط سخت اینجا کنار بیاند و زندگی کنند.

حالا اما مدیر کل محیط زیست استان کرمان وعده راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب زندان یک ماه آینده را می‌دهد و می‌گوید که قرار است این مشکل رفع شود.

مشکل فاضلاب زندان جیرفت تا یک ماه آینده رفع می‌شود

مرجان شاکری در گفتگو با فت فتو با اشاره به معضل فاضلاب زندان جیرفت اظهار کرد: با پی گیری های انجام شده از سوی محیط زیست مقرر شده ظرف یک ماه آینده پکیج تصفیه فاضلاب در زندان جیرفت ایجاد شود.

شاکری ادامه داد: همچنین از طریق دستگاه‌های استانی پی گیر هستیم که محل زندان از داخل شهر جابجا شده و اعتباراتی برای این منظور در نظر گرفته شود.

مدیر کل حیط زیست استان کرمان گفت: پی گیری این موضوع در دستور کار محیط زیست است تا جانمایی صورت گرفته مغایرت زیست محیطی نداشته باشد. حل این معضل در اولویت کاری اداره کل محیط زیست استان کرمان قرار دارد.

با پی گیری های انجام شده از سوی محیط زیست مقرر شده ظرف یک ماه آینده پکیج تصفیه فاضلاب در زندان جیرفت ایجاد شود وی تاکید کرد: تمامی سازمان‌ها و نهادها موظفند پیش از اجرای هر طرح و و صدور هر گونه پروانه بهره برداری نسبت به اخذ استعلامات لازم اقدام کنند.

مسئولان در طول سال‌های گذشته بارها وعده جابجایی زندان را داده‌اند، این در حالیست که کلنگ ساختمان جدید زندان جیرفت در سال ۹۷ به زمین زده شده است و مشخص نیست چند سال دیگر باید بگذرد تا با جابجایی زندان، مشکل چندین ساله مردم جیرفت به صورت اساسی رفع شود.

انتظار می‌رود تکمیل ساختمان جدید زندان جیرفت که نیمه کاره مانده است با قید فوریت در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

کد خبر ۵۳۲۶۵۸۴




وعده رفع معضل فاضلاب زندان جیرفت/ مطالبات مردم رنگ تحقق می گیرد؟

منبع:مــهر
? وعده رفع معضل فاضلاب زندان جیرفت/ مطالبات مردم رنگ تحقق می گیرد؟