وجود بیش از ۸ هزار حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی در استان کرمان

حمید علیدادی سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با بیان اینکه در استان کرمان در مجموع ۲۳ هزار و ۶۱۵ حلقه چاه مجاز وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد هزار و ۴۰۰ حلقه چاه در بخش شرب است که معادل ۵ درصد مصرف، هزار و ۴۶۹ حلقه چاه در بخش صنعت است […]

حمید علیدادی سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با بیان اینکه در استان کرمان در مجموع ۲۳ هزار و ۶۱۵ حلقه چاه مجاز وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد هزار و ۴۰۰ حلقه چاه در بخش شرب است که معادل ۵ درصد مصرف، هزار و ۴۶۹ حلقه چاه در بخش صنعت است که نزدیک سه درصد مصرف و ۲۰ هزار و ۷۴۶ حلقه چاه در بخش کشاورزی است که ۹۲ درصد مصرف آب استان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مصرف آب ما در استان کرمان در بخش کشاورزی است، گفت: بیش از ۸ هزار حلقه چاه غیرمجاز نیز در استان داریم و مصرف آب ما در استان از منابع آب زیرزمینی بالای ۶ میلیارد مترمکعب است، این مصرف بالا خطرات و آسیب‌هایی برای ما به دنبال دارد نیاز است که میزان مصرف را کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با بیان اینکه واقعیت این است که ما در استان کرمان در حوزه بهره‌وری کشاورزی نسبت به دنیا و حتی دیگر استان‌های کشور خیلی عقب هستیم، افزود: استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری از جمله آبیاری تحت فشار و سایر سیستم‌ها در این حوزه، طی ۱۰ سال اخیر در استان کرمان آغاز شده و در مجموع زیر ۲۰ درصد پیشرفت پروژه‌های آبیاری در استان است.

وی با اشاره به اینکه کارهایی در استان در این حوزه در حال انجام است و ما به سمت اصلاح الگوی کشت در حرکت هستیم، ادامه داد: در جنوب استان کرمان گلخانه‌ها توسعه خوبی داشتند و کشت‌های گلخانه‌ای میزان مصرف آب را تا اندازه زیادی کاهش می‌دهد.

علیدادی سلیمانی با بیان اینکه اقدامات دولت‌ها در طول زمان، اقدامات خوبی بوده و در این راستا چند طرح در شرکت آب منطقه‌ای در دستورکار است، گفت: براساس سند سازگاری با کم‌آبی و ماده ۲۸ قانون تا اندازه‌ای صرفه‌جویی و جیره‌بندی آب در حوزه کشاورزی در دستورکار وزارت نیرو قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون نزدیک ۲۵ درصد تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری و کاهش مجوزها را داریم، بیان کرد: همزمان نصب کنتورهای حجمی و هوشمند در حال انجام است که میزان برداشت آب از چاه‌های کشاورزی براساس این کنتورها رصد و پایش می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با بیان اینکه کشاورزان باید خطوط انتقال آب خود را اصلاح کنند که البته این کار با سرعت پایینی در حال انجام است، افزود: آبیاری تحت فشار، کم‌فشار و اصلاح الگوی کشت موارد دیگری است که باید مد نظر قرار گیرد تا از بحران افزایش برداشت از منابع آب زیر زمینی که منابع محدودی است عبور کنیم و این منابع خدادادی را حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب کشاورزی استان کرمان در جنوب است و از بیش از ۲۰ هزار حلقه چاه آب مجاز کشاورزی در استان، ۱۵ هزار حلقه چاه در جنوب قرار دارد، گفت: براساس پایش انجام شده بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه استان کرمان مازاد مصرف برق و آب دارند که بیشتر آنها در جنوب استان هستند.

علیدادی سلیمانی ادامه داد: چون مصرف این چاه‌ها در سال گذشته بیش از حد مجوزهای بهره‌برداری آنها بوده است براساس برنامه سازگاری با کم آبی برای این چاه‌ها خاموشی اعمال می‌شود؛ همچنین از کشاورزان تعهد گرفته شده تا مصرف خود را کاهش داده، کشت تابستانه آنها محدود شده و یا اصلاً انجام نشود.

وی با بیان اینکه بیش از ۸ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان داریم که از این تعداد ۳ هزار و ۹۰۰ حلقه چاه بعد از سال ۸۵ حفر شده است که در دستور کار پلمب قرار دارد، افزود: این چاه‌ها ۶ هزار حلقه بوده که در پنج سال گذشته به ۳ هزار و ۹۰۰ حلقه چاه رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه از این تعداد ۴ هزار و ۲۰۰ حلقه چاه مشمول فرم شماره یک هستند که دستورالعمل کاهش برداشت تا ۲۵ مترمکعب را دارند، گفت: چاه‌های غیرمجازی که مضر به مصالح عمومی و منابع آبی مجاور نباشند و البته کشاورزان همکاری لازم را داشته باشند در حد دو هکتار و معادل ۲۵ متر مکعب به آنها مجوز برداشت داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان کرمان بیش از ۴۱ گروه گشت بازرسی داریم که به صورت شناور دشت‌های استان را پایش می‌کنند، ادامه داد: خوشبختانه تاکنون با همکاری مردم از حفر اغلب چاه‌های غیرمجاز در استان جلوگیری شده است.

انتهای پیام/۵۱۱/




وجود بیش از ۸ هزار حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی در استان کرمان

منبع: تسنــیم
? وجود بیش از ۸ هزار حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی در استان کرمان