واکسیناسیون ۳۴ هزار رأس دام سنگین و سبک بر علیه بیماری بروسلوز در ریگان

دهقانیان گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از هزار رأس دام سنگین(گوساله) و ۳۳ هزار رأس دام سبک توسط اداره دامپزشکی شهرستان ریگان برعلیه بیماری بروسلوز واکسینه شده اند. محسن دهقانیان در گفتگو با فت فتو؛ گفت: یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام بیماری بروسلوز یا تب مالت است که با […]

دهقانیان گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از هزار رأس دام سنگین(گوساله) و ۳۳ هزار رأس دام سبک توسط اداره دامپزشکی شهرستان ریگان برعلیه بیماری بروسلوز واکسینه شده اند.

محسن دهقانیان در گفتگو با فت فتو؛ گفت: یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام بیماری بروسلوز یا تب مالت است که با ایجاد سقط جنین، عقیمی و کاهش تولید شیر در دام از لحاظ اقتصادی مهم بوده و با انتقال و بروز بیماری صعب العلاج در انسان از لحاظ بهداشتی بسیار حائز اهمیت است.

رییس اداره دامپزشکی شهرستان ریگان مهمترین راههای انتقال باکتری عامل بیماری از دام به انسان را مصرف شیر و فراورده های لبنی غیر پاستوریزه و تماس با ترشحات رحمی و جنین های سقط شده دام های آلوده دانست و ادامه داد: این بیماری در انسان باعث بروز علائمی از قبیل تب، لرز، سردرد، کمر درد و درد مفاصل، احساس خستگی زودرس و ضعف عمومی می گردد و درمان آن معمولا سخت و نیازمند استفاده طولانی مدت داروهای آنتی بیوتیک بوده و ممکن است با شکست درمان و عود مجدد بیماری همراه باشد.

وی تست و کشتار دام های آلوده و واکسیناسیون را دو راهکار اصلی سازمان دامپزشکی برای مقابله با بروسلوز برشمرد و تصریح کرد: در همین راستا از ابتدای سال تا کنون بیش از ۱۰۰۰ رأس دام سنگین (گوساله) و ۳۳۰۰۰ رأس دام سبک توسط اداره دامپزشکی شهرستان ریگان برعلیه این بیماری واکسینه شده اند.

دهقانیان در پایان با اشاره به اینکه این بیماری در بسیاری از موارد در دام علایم بالینی مشخصی ندارد از دامداران خواست ضمن همکاری با اکیپ های واکسیناسیون دامپزشکی از مصرف شیر و سایر فراورد های دامی غیر پاستوریزه و حرارت ندیده جدأ خودداری کرده و در هنگام تماس با دام از ماسک، دستکش و سایر لوازم حفاظت شخصی استفاده و جفت وجنین های سقط شده را به صورت بهداشتی دفن نمایند.

انتهای پیام/




واکسیناسیون ۳۴ هزار رأس دام سنگین و سبک بر علیه بیماری بروسلوز در ریگان

منبع:آرمـان
? واکسیناسیون ۳۴ هزار رأس دام سنگین و سبک بر علیه بیماری بروسلوز در ریگان