همه برکات سفر دولت به کرمان/مصوبات زیرساختی و ذهنیتی که باید تغییر می‌کرد

کرمان – فت فتو – خیلی‌ها در استان کرمان می‌گویند اگرچه ۲۱۶ مصوبه سفر استانی دولت از ابعاد مختلف حائز اهمیت است اما مهمتر از آن، که در خلال این سفر اتفاق افتاد چیز دیگر و آن هم مشاهده و باور عمق محرومیت‌ها در بهشت معادن کشور است. خیلی ها در کشور کرمان را هنوز […]

کرمان – فت فتو – خیلی‌ها در استان کرمان می‌گویند اگرچه ۲۱۶ مصوبه سفر استانی دولت از ابعاد مختلف حائز اهمیت است اما مهمتر از آن، که در خلال این سفر اتفاق افتاد چیز دیگر و آن هم مشاهده و باور عمق محرومیت‌ها در بهشت معادن کشور است.

خیلی ها در کشور کرمان را هنوز استانی برخوردار می دانند؛ ظرفیت های معدنی و صنعتی این استان را به پای همه مناطق آن می گذارند و نمی گذارند این مجال فراهم آید که همه شهرستان های استان شرایطی مثل مناطق برخوردار از معادن نیستند.

عمق مشکل تا به آنجاست که حق و حقوق قانونی دولتی مربوط به درآمد معادن نیز به استان اختصاص نیافته تا مرحمی بر زخم محرومیت این استان بویژه در مناطق جنوبی و شرقی باشد.

اما گویا شخص رییس جمهور با آگاهی از واقعیت ها آخرین سفر استانی خود را در یکسال فعالیتش، شروع کرد؛ وی در این سفر ۲ روزه بیشتر از آنکه بخواهد به تماشای ظرفیت های استان کرمان برود به تماشای محرومیت های استان رفت. در جمع روستاییانی حاضر شد که در کنار جازموریان تشنه اشک هایشان با خاک آغشته می شود و فرو می ریزد؛ جایی که همزمانی سفر رییس دولت با طوفان شدید شن هم خود حرف ها داشته و دارد.

بسیاری از نخبگان استان کرمان باور محرومیت های استان کرمان را دستاورد بزرگی برای این خطه می دانند که آثار و برکات بسیاری دارد؛ از جمله اینکه امیدواری ها شکل گرفته که از این پس نظارت متفاوت تری بر معادن استان اعمال شود؛ معادن غیرفعال تعیین تکلیف شوند و حقوق ناشی از درآمدهای معادن به استان بازگردانده شود و به زخمی از استان بخورد.

همین یک مصوبه ناشی از تخصیص ۱۵ درصدی حقوق معادن به استان را بسیاری از مسئولان از جمله محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی آنقدر با ظرفیت و برپرکت می دانند که می تواند بسیاری از زیرساخت های استان را تکمیل کند. 

تاکنون وقتی صحبت از پرداخت نشدن سهم کرمان از درآمد معادن می شود(حقوق دولتی) صحبت بر سر ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده که تحقق سهم استان خودش به تنهایی چندبرابر بودجه عمرانی دولت در استان است.

دولت مصمم به زدودن فقر از چهره زیبای کرمان

شاه بیت سفر دولت را باید در نخستین مصاحبه رییس جهمهور در بدو ورود به این استان در فرودگاه دانست؛ جایی که رییس جمهور گفت: فقر و محرومیتی که در استان بویژه جنوب کرمان وجود دارد زیبنده نیست و دولت مصمم به زدودن آن از چهره زیبای این استان است.

وی افزود: کرمان دارای ظرفیت های بسیاری در کشاورزی، باغداری، گردشگری و معادن است و از این استان به عنوان بهشت معادن ایران می شود.

رییسی همچنین نیروی انسانی کارآمد، جوان و تحصیل کرده را دیگر ظرفیت مهم کرمان با وجود ۱۰۰ مرکز دانشگاهی آموزش عالی نام برد و گفت: اینها ظرفیت های بزرگی است که باوجود آنها بیکاری در استان معنا ندارد.

آیت الله رییسی در عین حال با اشاره به محرومیت های موجود در این استان افزود: دولت مصمم به تکمیل پروژه های نیمه تمام و رفع محرومیتی است که مردم را رنج می دهد.

خبر ایجاد یک استان جدید

اما صرفنظر از کلیت این سفر و توجه به محرومیت های استان، از جمله دیگر رخدادهای بسیار مهمی که در طول این سفر دولت اتفاق افتاد و بازتاب های استانی و کشوری داشت، اعلام بررسی تشکیل استان جدید کرمان جنوبی بود؛ موضوعی که آیت الله سید ابراهیم رییسی در جمع مردم جنوب کرمان واقع در مصلای شهرستان جیرفت آن را اعلام و تاکید کرد که جنوب کرمان استان خواهد شد.

گرچه این خبر بازتاب هایی نیز از دیگر نقاط استان بویژه شرق استان داشته که رییس جمهور البته با حضور در جمع اهالی این منطقه نیز به مطالبات آنان پاسخ داد و گفت که مطالبات آن منطقه نیز مطبق با شاخص های قانونی بررسی می شود اما اهالی جنوب استان که از محرومیت های مختلف رنج می برند از شنیدن این خبر خوشحال شده اند.

آنچه در سفر گذشت

اما کرمان بعد از مدت ها انتظار در ۲۰ مرداد سال جاری به عنوان آخرین مقصد سفر استانی هیات دولت، میزبان رییس جمهور، برخی وزرا و اعضای کابینه دولت بود؛ سفری ۲ روزه با ۲۱۶ مصوبه در بخش‌های مختلف که اصل سفر پایان یافت اما حکایت و آثار و برکات این سفر همچنان باقی خواهد بود.

سفر تنها جنبه آشنایی شخص رییس جمهور از مناطقی که بازدید کرد نداشت؛ بلکه وزیران یا نمایندگان رییس جمهور هرکدام در یک شهرستان حضور یافتند و از نزدیک مسائل هر منطقه را مورد بررسی قرار دادند.

گرچه قبل از انجام سفر بسیاری از نیازهای اولویت دار استان با هماهنگی معاونت اجرایی رییس جمهور احصا و مشخص شده بود اما باب این جمع بندی ها بسته نشد تا در نتیجه بازدید میدانی نیز وزیران و معاونان رییس جمهور نهایی شود؛ حتی در جلسه شورای اداری پایان سفر رییس جمهور در پاسخ به مطالبه وزیر نیرو اعلام کرد که جمع بندی نهایی را چندروزی نگه دارید تا اگر پروژه مهمی بوده که باید در مصوبات سفر گنجانده شود، بررسی ها و اقدامات انجام شود.

حضور در جمع فعالان اقتصادی استان کرمان ازجمله نخستین برنامه های رییس جمهور بود که برای این استان مهم و اقتصادی، راهبردها با لحاظ نظر بهره برداران و فعالان این بخش ها نهایی شود.

اقدام زیبا و مفهومی رییس جمهور در این سفر استانی نشست با فعالان اقتصادی به عنوان نخستین برنامه بود که بیانگر نگاه شفاف دولت به بخش خصوصی و اقتصادی بود. رییس جمهور در این نشست با بیان اینکه دولت مردمی، گام‌های موفقی در رفع موانع داخلی، رشد اقتصادی و تسهیل تعاملات تجاری خارجی برداشته است افزود: دولت، مجلس، فعالان اقتصادی، تعاونی ها، بخش دولتی و خصوصی باید برای رونق تولید تلاش کنند و هر آنچه که مانع تولید در کشور است باید از پیش پا برداشته شود.

وی با بیان اینکه در بخش اصلاحات اقتصادی که از آن ما سخن گفتیم به یک اقدام بسنده نمی شود، اظهارداشت: سرمایه گذاری از مسائلی است که در کشور باید انجام شود؛ سرمایه گذاری داخلی و خارجی را آغاز کردیم و برای افزایش تولید گام های بسیاری برداشتیم.

رییسی افزود: شرکت های بزرگ را به عنوان پیشران اقتصاد فعال کردیم و یکسال ۱۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری این شرکت های داخلی مانند مس ، گل گهر و دیگر شرکت ها بوده که با هم برای سرمایه گذاری بزرگ هم پیمان شدند.

رییس جمهور همچنین سپهبد شهید سلیمانی را نماد مقاومت و افتخاری برای کرمانی ها، کشور و جهان اسلام برشمرد و گفت: مقام معظم رهبری از ایشان به عنوان یک مکتب یاد کرده اند که باید مورد توجه همگان قرار دارد.

از دیگر برنامه های رییسی حضور در گلزار شهدای کرمان و قرائت فاتحه بر سر مزار شهید سلیمانی و دیگر شهدا، همچنین بازدید میدانی از روستاهای محروم جنوب کرمان از جمله کروچان شهرستان رودبارجنوب و یک روستای دیگر در جنوب استان بود که از نزدیک در جریان عمق مشکلات قرار گرفت.

همه برکات سفر دولت به کرمان/مصوبات زیرساختی و ذهنیتی که باید تغییر می‌کرد

بعد از آن حضور در ملاقات مردمی در جیرفت و بم از دیگر برنامه های آیت الله رییسی بود و سپس به مرکز استان بازگشت و در نشست با نخبگان، شورای اداری و خبرنگاران شرکت کرد.

تاکید بر فعال شدن منطقه ویژه جازموریان بعد از ۱۵ سال غیرفعال بودن، تاکید بر توسعه زیرساخت ها در حوزه های مختلف راه، کشاورزی و صنعت، تامین خسارت سیل، سرمازدگی و آفات کشاورزان و دیگر بخش ها از جمله اتفاقات خوشحال کننده این سفر برای مردم بود.

احیای معادن بلوکه شده که آمار آنها بیش از ۲۰۰ مورد می رسد در استان کرمان بسیار اهمیت دارد که رییس جمهور گفت روی این مهم تاکید دارد.

واگذاری معادن فاریاب(معدن آسمینون در منوجان) از جمله اقدامات مهم بود که رییس جمهور گفت این کار انجام شده و بزودی این معدن به اهل آن واگذار خواهد شد.

رییس جمهور همچنین به موضوع مهم دیگر آن هم فعالیت اتباع غیرمجاز اشاره و تاکید کرد: اتباع باید شناسه داشته باشند؛ ساماندهی آنان شروع شده و بزودی به مرحله اجرا می رسد.

جمعبندی رییس جمهور از سفر

رییس جمهور در نشست خبری پایان سفر گفت: برای رفع مشکلات ضروری کرمان در سفر استانی ۲۱۶ مصوبه در مجموع به تصویب رسید.

رییسی اظهارداشت: امید است هم از جانب استان و هم معاونت اجرایی رییس جمهور و نیز رسانه ها اجرایی شدن این مصوبه ها پیگیری شود.

وی تاکید کرد: رسانه ها می توانند اگر مواردی در اجرای مصوبه ها با کندی پیش می رود حتما تذکر دهند.

رییسی با بیان اینکه این مصوبه ها در همه بخش های زیرساختی، صنعت، معدن، آموزشی، بهداشت و درمان و غیره بوده است اظهارامیدواری کرد که با این مصوبات و اجرای آنها بخشی از مشکلات ضروری استان حل شود.

وی گفت: در این سفر نیازهای فوری پیگیری شد و در سفر بعدی ضمن پیگیری مصوبات قبلی کارهای جدیدی اجرایی می شود و همچنین محور پیشرفت و عدالت در برنامه ریزی ها لحاظ شود.
تفویض اختیارات به استان ها
رییسی افزود: درباره تفویض اختیار به استان ها به وزرا گفته ام که آنچه لازم است در حوزه های مختلف کاری به استان ها واگذار شود لذا مواردی که ضرورت داشته باشد به استانداران تفویض می شود.
به گفته وی کرمان استان معدنی است و به بهشت معادن ایران شهرت دارد؛ معادن و ذخایر بسیای در استان داریم لذا در این جهت حتما اختیارات تقویض می شود تا استان اقدامات لازم نسبت به فعال سازی معادن اقدام کند.
رییسی همچنین با اشاره به برنامه های دولت برای تامین آب در استان کرمان و طرح‌های  آبرسانی که در روستاهای کرمان  دولت اجرا کرده است افزود: آبرسانی به شهرهای بم و براوات، تکمیل آبرسانی به شهرهای زرند، سیرجان و کرمان، تکمیل طرح های انتقال آب به شهرهای شمالی استان، تکمیل سدهای استان ( سد امیر تیموری، و دیگر سدهای استان) تکمیل بند خاکی شهرستان عنبرآباد ، احیا و مرمت قنات‌های  استان، اجرای ۳۵۰ کیلومتر لوله انتقال آب در شمال استان  و اجرای طرح‌های آبخیز داری، آبخوان داری و مدیریت آب پیگیری می‌شود.

رییس جمهوری با اشاره به کمبودهای نزولات آسمانی  در مناطقی از کشور گفت: با مدیریت خوب آب به طور قطع  می‌توانیم این مشکل را مرتفع کنیم و برای استان کرمان  ۲ بحث کمبود و مدیریت آب مطرح است. 
وی با اشاره به اینکه برای بحث مدیریت آب در دولت همانند مدیریت برق  به طور ویژه حساب باز کردیم گفت: شما می دانید در مدیریت برق نیروگاه جدیدی در این مدت احداث نشده است البته زمینه برای ایجاد نیروگاه‌های جدید نیز فراهم آمده و صنایع  سنگین را کنار هم قرار داده‌ایم که بتوانند یک نیروگاه تولید برق ایجاد کنند و حداقل  برق صنعتی را از برق  خانگی جدا کنیم.
رییسی با اشاره به اینکه ۳۵ هزار مگاوات برق مورد نیاز را تقسیم بندی کرده ایم که یک بخش از آن برای صنایع بود افزود: امسال باوجود افزایش دمای هوا و کمبودها، قطعی برق خانگی نداشتیم درحالی که سال های گذشته با وجود قطع برق خسارت هایی به وسایل خانگی مردم وارد می شد.
وی با بیان اینکه مساله آب جزو محورهای‌ با ‌اولویت دولت بویژه در استان کرمان و شهرستان هاست تصریح کرد: طرح های آبرسانی در حوزه آب، خاک، کشاورزی ۶۲ مصوبه، حوزه زیربنایی ۳۳ مصوبه و مصوباتی برای طرح های فرهنگی، آموزشی و ورزشی داشتیم.
رییس جمهوری ادامه داد: ۳۵۰ مرکز آموزشی نیز احداث می شود تا جایگزین مدارس کانکسی شود. 
طرح های نیمه تمام در اولویت دولت
وی با بیان اینکه طرح های نیمه تمام در سراسر استان وجود دارد که در این سفر در اولویت تکمیل قرار گرفتند گفت: ۱۷ مصوبه در این حوزه داشته‌ایم.
رییسی با تأکید بر مساله مهم اشتغال در استان کرمان بیان داشت: این مهم  از مسایل محوری دیار کریمان است که مصوبات آن توسط استاندار و وزیر صمت دنبال می شود.
وی با تأکید بر اینکه ذخایر و گنجینه‌های معدنی بزرگی در کنار بیکاری و مسایل مالی استان وجود دارد افزود: برخی معادن برداشت خوبی دارند اما سهم استان را پرداخت نمی کنند.
رییسی ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی راه اندازی صندوق عدالت و پیشرفت را داشتیم که ایجاد این صندوق در استان‌ها به نتیجه نرسید.
وی افزود: این صندوق را می خواستیم در استان‌ها راه اندازی کنیم که حق مالکانه معادن، اضافه دریافتی های مالیات و برخی درآمدهای دولتی در این صندوق واریز شود.
به گفته رییسی ۱۲ مصوبه اشتغالزایی، ۱۹ مصوبه رفاهی و اجتماعی، ۶ مصوبه صنعت و معدن و ۱۲ مصوبه قضایی و امنیتی در این سفر از جمله مصوبات بود.

کشور اندازه ۵۰ سال پروژه نیمه تمام دارد
رییس جمهور همچنین درپاسخ به پرسشی گفت: اندازه ۵۰ سال در کشور پروژه نیمه تمام وجود دارد که بنا داریم اتمام آنها را با اولویت آغاز کنیم.
 وی افزود: رسانه‌ها در تنویر افکار عمومی تقش اساسی دارند و سفرهای استانی نهضت به اتمام رساندن پروژه های نیمه تمام است.
رییسی ادامه داد: برخی از این طرح ها طی دولت های مختلف گاها تا ۱۵ سال اجرایی نشده اند و در این زمینه ۱۹ سال از زمان تصویب منطقه ویژه اقتصادی جازموریان می گذرد.
وی تصریح کرد: جاده رابر – کرمان و پروژه های نیمه تمام بسیاری در استان کرمان وجود دارد که وظیفه خود می دانیم آن را به سامان برسانیم.

رییسی تاکید کرد: نیازهای فوری استان پیگیری شد.

خبرهای خوب دیگر برای استان
همزمان با رییس جمهور وزیران و معاونان رییس جمهور نیز در استان حضور داشتند و هرکدام در یک منطقه مشکلات را بررسی کردند؛ برخی از این افراد خبرهای خوشحال کننده ای هم برای توسعه استان داشتند که به برخی از آنها اشاره شده است.

همه برکات سفر دولت به کرمان/مصوبات زیرساختی و ذهنیتی که باید تغییر می‌کرد

نوری: حذف مدارس کانکسی در دستور کار است

وزیر آموزش و پرورش در این سفر استانی از مصمم بودن این وزارتخانه برای حذف مدارس کانکسی خبر داد.

یوسف نوری در نشست شورای آموزش و پرورش در شهرستان های شرقی کرمان، گام نخست این وزارتخانه را حذف مدارس کانکسی عنوان کرد و گفت: چرا باید مدارس کانکسی اینگونه رشد پیدا کنند که اکنون هشت هزار مدرسه کانکسی در سطح کشور وجود داشته باشد.

وی همچنین از در نظر گرفته شدن هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی استان کرمان در سفر استانی رییس جمهور خبر داد و اظهار داشت: مقرر شده در سفر رییس جمهور به کرمان تا ۳۵۰ مدرسه کانکسی حذف شود و همچنین ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مدارس خیرساز گذاشته شد.

وزیر اقتصاد در بردسیر و افتتاح ابرپروژه گوهرزمین 

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با حضور در بردسیر با اشاره به اینکه روش رفع محرومیت و ایجاد درآمد پایدار برای گروه‌های مختلف مردمی و اقشار محروم از مسیر افزایش تولید می‌گذرد گفت: در الگوی مدنظر آیت‌الله رییسی در سند تحول اقتصادی به وظایف بازتوزیعی، رفاهی و رفع محرومیت به عنوان یک اصل اساسی نگاه شده است.

به گزارش خبرنگار فت فتو، سیداحسان خاندوزی روز پنجشنبه در سفر استانی دولت به کرمان در آیین کلنگ‌زنی پروژه‌های گوهرزمین در شهرستان بردسیر افزود: اینگونه تلاش‌ها کمک کرده بخش‌هایی از چهره این استان از محرومیت پاک شده و رونق اقتصادی در آن به چشم بخورد.

همه برکات سفر دولت به کرمان/مصوبات زیرساختی و ذهنیتی که باید تغییر می‌کرد

شروع ساخت بیش از ۶ هزار واحد مسکن در جنوب کرمان 

در نخستین روز از سفر هیات دولت به کرمان عملیات اجرایی طرح احداث ۶ هزار و ۳۰۴ واحد مسکن شهری و روستایی با حضور سید “محمد حسینی” معاون پارلمانی رییس جمهور در جنوب کرمان و در قالب طرح نهضت ملی مسکن آغاز شد.

همه برکات سفر دولت به کرمان/مصوبات زیرساختی و ذهنیتی که باید تغییر می‌کرد

افتتاح مخزن آب در شرق کرمان 

در این سفر مخزن سه هزار مترمکعبی آب بخش گنبکی ریگان نیز با حضور حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان با اعتباری حدود ۱۷ میلیارد تومان در بخش گنبکی شهرستان ریگان افتتاح شد.

اشتغال جوانان در معادن پیگیری می شود 

معاون رییس جمهور نیز که به رابر سفر کرده بود در شورای اداری این شهرستان با بیان اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات شهرستان رابر از قبل احصا و با حضور وزیران و مسئولان بررسی شده است گفت: اشتغال جوانان در معادن این شهرستان پیگیری می شود.

علی سلاجقه افزود: ظرفیت‌های این شهرستان را به لحاظ نیروی انسانی و اینکه می‌تواند در تراز ملی و بین‌المللی این شهرستان داشته باشد را به خوبی می شناسم.

اجرای یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر فیبرنوری با حمایت دولت در کرمان

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اجرای یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر فیبرنوری با حمایت دولت در استان کرمان طی آینده ای نزدیک خبر داد.

ایرج روحی افزود: این میزان فیبر نوری با هدف بهبود زیرساخت‌های ارتباطی استان کرمان، در شهرستان های این استان پهناور اجرا خواهد شد.

افتتاح فاز نخست پایانه صادراتی جنوب کرمان 

معاون پارلمانی ریاست جمهوری همچنین در جریان سفر استانی دولت به کرمان فاز نخست پایانه صادراتی جنوب این استان در جیرفت را افتتاح کرد.

به گزارش فت فتو افتتاح این پایانه صادراتی با توجه به تولید انواع محصولات کشاورزی در جنوب استان رویداد بسیار مهمی در صادرات این محصولات به شمار می رود.

همه برکات سفر دولت به کرمان/مصوبات زیرساختی و ذهنیتی که باید تغییر می‌کرد

آغاز عملیات اجرایی احداث ۱۵ هزار واحد مسکونی با حضور وزیر راه در کرمان 

در ادامه برنامه های سفر هیات دولت به کرمان، عملیات اجرایی احداث ۱۵ هزار و ۲۵۷ واحد مسکونی با حضور وزیر راه و شهرسازی در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمان آغاز شد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی که در قالب سفر استانی هیات دولت به کرمان سفر کرده در دومین روز از این سفر به همراه مدیران کل طرح های ملی مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان استان کرمان، عملیات اجرایی احداث واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن استان کرمان را کلید زد.

عملیات اجرایی ۹ هزار و ۲۸۶ واحد مسکونی طرح نهضت ملی با مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان انجام می شود.

خبر خوب وزیر نیرو برای شرق بمی ها: آب سد نسا قبل از تابستان سال آینده 

وزیر نیرو گفت: پروژه خط انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش داریم تا قبل از تابستان سال آینده آب سد نسا به این شهرستان برسد.

علی محرابیان روز جمعه در حاشیه بازدید از پروژه خط انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات افزود: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه خط انتقال سدنسا حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است که در مصوبات سفر هم دیده شده است.

وی اظهار داشت: سال‌های گذشته در پایان دولت دهم در شهرستان‌های شرقی استان کرمان شاهد افتتاح سد نسا بودیم‌ که این سد از سدهای بسیار خوب منطقه جنوب شرق کشور محسوب می شود.

افتتاح یک سردخانه خرما در فهرج 

بیست و نهمین سردخانه خرما در شهرستان فهرج با حضور حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان با اعتبار سه و نیم میلیارد تومان افتتاح شد.

فرماندار فهرج در جریان افتتاح بیست و نهمین سردخانه خرما در این شهرستان گفت: در بحث فرآوری، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی خرما چهار میلیارد تومان تسهیلات برای این مجموعه مصوب کردیم.

گلایه بجای نماینده کرمان و راور از وضعیت نامطلوب تلفن و اینترنت از وزیر ارتباطات  

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت نامطلوب تلفن ثابت، همراه و اینترنت در شهرستان راور جای گلایه دارد.

محمدرضا پورابراهیمی در شورای اداری شهرستان راور که با حضور وزیر ارتباطات به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور در این شهرستان برگزار شد، افزود: موضوع بحث جدی ما تلفن ثابت شهر راور است که وضعیت نامناسبی ندارد و قابل قبول نیست لذا درخواست داریم در محدوده های شهر راور به صورت ویژه این مشکل حل شود.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص فیبر نوری توافق شده که ۶۰۰ کیلومتر فیبر نوری در شهرستان راور انجام شود که ۲۲۰ کیلومتر آن اجرایی و ۳۸۰ کیلومتر هم توافق شده که جای تشکر دارد اما امیدواریم عملیات اجرایی ۳۸۰ کیلومتر آن تا پایان امسال به پایان برسد.

وزیر کشور: محور ۱۶ کیلومتری سردار شهید حاج‌ قاسم سلیمانی کرمان ارزش افزوده ایجاد می کند

وزیر کشور با بیان اینکه اجرای محور ۱۶ کیلومتری سردار شهید حاج‌ قاسم سلیمانی در شهر کرمان، می‌تواند برای شهر، ارزش افزوده ایجاد کند گفت: سرمایه‌گذار متقاضی پروژه این محور، طرح خود را به شورای عالی شهرسازی ارائه دهد.

احمد وحیدی در جریان سفر هیات دولت به کرمان در بازدید از محور ۱۶ کیلومتری سردار شهید حاج‌ قاسم سلیمانی و تقاطع غیرهمسطح شهدای خلبان کرمان افزود: با مواردی از قبیل ارائه مجوز ساختمان‌های تجاری و مسکونی در حاشیه این طرح می‌توان برای شهر کرمان درآمدزایی کرد و در این راستا سرمایه‌گذار متقاضی باید تمام محاسبات مالی خود را ارائه دهد که مورد بررسی قرار گیرد.

آلایندگی مس در شهربابک به طور کلی حل شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت ملی مس در شهربابک (برای کاهش آلایندگی) انجام داده اما باید آلودگی به طور کامل و اساسی حل شود.

سید رضا فاطمی امین در جریان دیدار مردمی و در جمع مدیران شهرستان شهربابک اظهارداشت:محدوده ای باید _در خاتون آباد) مشخص شود که دام و سکونت در آنجا کمتر باشد تا آلودگی هم توسعه پیدا نکند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت معادن و بروز خسارت های زیست محیطی ادامه داد: در بخش ایجاد معادن اولویت اصلی ما به سلامت مردم و محیط زیست اختصاص می یابد و تولید و اشتغال در فرع قرار دارد؛لذا مسئولان شهرستان به این موضوع توجه ویژه کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: محدوده‌های معدنی در اختیار ایمیدرو بلاتکلیف رها شدند 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع از اراضی کشور طی ۱۰ سال گذشته به صورت پهنه‌های اکتشافی در اختیار ایمیدرو قرار داده شده که تقریبا این مجموعه‌ها بلاتکلیف رها شده اند که باید در این رابطه تصمیم‌گیری شود.

محمدرضا پورابراهیمی در نشست با فعالان اقتصادی استان کرمان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در مجموعه ملی مس کار خیلی عقب است افزود: ۸۰۰ نقطه امیدبخش در دسترس ایمیدرو وجود دارد و نتایج اولین اکتشافات دستیابی به ذخایر قابل توجه است و به راحتی می تواند چهره منطقه را تغییر دهد.

آغاز عملیات احداث بزرگترین نیروگاه برق خورشیدی کشور در رفسنجان 

عملیات احداث بزرگترین نیروگاه برق خورشیدی کشور در مقیاس ۳۰۰ مگاوات روز جمعه با حضور معاون رییس جمهور در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان آغاز شد.

معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه منابع کشور محدود است، گفت: با تجمیع منابع ملی و منطقه‌ای می‌توان مشکلات را حل کرد و اقدامات لازم را انجام داد زیرا مدیریت به معنای صبر برای رفع نیازها توسط دستگاه‌های بالاتر نیست.

وزیر جهاد کشاورزی خبرداد: سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای شمال و جنوب استان اعتبار پیشنهاد شده است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای شمال و جنوب استان اعتبار پیشنهاد شده است که امشب در شورای اداری در حضور رییس جمهور تصویب خواهد شد تا تحول در کشاورزی این استان را رقم بزند.

سید جواد ساداتی نژاد در حاشیه بازدید از نخلستان های شهرستان نرماشیر در جمع خبرنگاران گفت: این منطقه تک محصولی بوده و اقتصاد آن برپایه کشاورزی و دامپروری است، بنابراین صیانت از اشتغال آن برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه در این سفر برای مبارزه با آفات نباتی حدود ۹۵ میلیارد تومان اعتبار دیده شده است، افزود: امیدواریم بتوانیم برنامه ریزی مناسبی برای مبارزه با آفات انجام دهیم.

همه برکات سفر دولت به کرمان/مصوبات زیرساختی و ذهنیتی که باید تغییر می‌کرد

خبر خوش معاون رییس جمهور در گردشگری مقاومت کرمان 

معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران از پیش‌بینی اعتبارات لازم برای گلزارهای شهدای استان کرمان خبرداد و گفت: استاندار و مدیرکل‌ بنیاد شهید استان کرمان این اعتبارات را در شهرستان‌های مختلف استان بنا بر نیاز و اولویت‌بندی ساماندهی می‌کنند.

سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی  روز جمعه در شورای اداری زرند افزود: با مردم بودن شخص رییس جمهور شکاف بین مردم، دولت و مردم و نظام را پر کرده است.

وزیر صمت تاکید کرد: طبق قانون ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن باید به استان ها برگردد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طبق قانون ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن باید به استان ها برگردد گفت: تا سال گذشته ۲ تا سه درصد در اختیار استان قرار می گرفت اما امسال در لایحه بودجه پیش بینی شده  این ۱۵ درصد در اختیار شورای برنامه ریزی استان قرار گیرد که حدود ۲ هزار میلیارد تومان است.

سیدرضا فاطمی امین شامگاه جمعه در شورای اداری استان کرمان افزود: در استان کرمان در حوزه های مختلف اقتصادی برجستگی هایی وجود دارد که این برجستگی ها در حوزه معادن بیشتر از سایر بخش هاست.

وی با تاکید بر این مطلب که در حوزه معادن اشتباهاتی داشته ایم، عنوان کرد:یکی از این مشکلات در حوزه تشخیص اولویت ها بوده است، به عنوان نمونه در حوزه مس باید بیشتر از فولاد متمرکز می شدیم. 

وزیر جهادکشاورزی امسال را سخت ترین و بدترین سال در حوزه کشاورزی کرمان اعلام کرد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال سخت ترین و بدترین سال در حوزه کشاورزی برای استان کرمان بود و در ابتدای سال سرما زدگی خسارت زیادی زد و اخیرا در سیل نیز قسمت زیادی از باغات و مزارع خسارت دیده اند و وضعیت بسیار سختی برای کشاورز ایجاد شده است که امهال وام های کشاورزان را به همین دلیل باید دنبال کرد.

سیدجواد ساداتی نژاد افزود: سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخش کشاورزی در مصوبات سفر هیات دولت در استان کرمان اختصاص یافت که از این میزان یک هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان برای شمال و مابقی برای جنوب استان است.

به گزارش فت فتو در این شرایط انتظارها بر این است که تا با اجرایی شدن ۲۱۶ مصوبه سفر دولت و نیز تامین سهم حقوق د ولتی معادن بسیاری از زیرساخت های اولویت دار استان به صورت فوری احیا شوند و رفع محرومیت نیز در خلال این مصوبات کلید بخورد.




همه برکات سفر دولت به کرمان/مصوبات زیرساختی و ذهنیتی که باید تغییر می‌کرد

منبع: ایرنـا
? همه برکات سفر دولت به کرمان/مصوبات زیرساختی و ذهنیتی که باید تغییر می‌کرد