هشدار جدی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ریگان در خصوص شیوع بیماری هاری

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان با اشاره به مشاهده مشکوک به بیماری هاری در دام‌های این شهرستان، خواستار توجه جدی مردم و مسئولان در این‌ خصوص شد. محسن دهقانیان در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ گفت: بیماری هاری یک بیماری ویروسی مهلک و مشترک بین انسان و دام است که می‌تواند […]

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان با اشاره به مشاهده مشکوک به بیماری هاری در دام‌های این شهرستان، خواستار توجه جدی مردم و مسئولان در این‌ خصوص شد.

محسن دهقانیان در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ گفت: بیماری هاری یک بیماری ویروسی مهلک و مشترک بین انسان و دام است که می‌تواند طیف وسیعی از پستانداران از قبیل سگ‌سانان، گربه‌سانان، نشخوارکنندگان (گاو، شتر، گوسفند، بز)، تک سمیان (اسب، الاغ)، موش‌خرما و… را درگیر کرده و عمدتاً از طریق بزاق حیوان آلوده خصوصاً سگ‌سانان با گاز گرفتن به سایر حیوانات و یا انسان منتقل می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان علائمی مانند تغییر رفتار حیوان (حمله‌کردن، گازگرفتن، نعره‌کشیدن و یا فلجی، گوشه‌گیری و ترس غیرمتعارف)، عدم توانایی در بلع غذا و آب (به دلیل فلجی ناحیه گلو)، ریزش بیش از حد بزاق و در نهایت مرگ را از مهم‌ترین علایم بیماری هاری در حیوانات برشمرد و از دامداران خواست دام‌های خود را در مکانی محصور که امکان ورود حیوان هار نداشته باشد نگهداری نمایند و در صورت وقوع گاز گرفتگی و یا مشاهده علایم فوق مراتب را در اسرع‌ وقت به دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

وی افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر جمعیت سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در منطقه بسیار زیاد شده و با توجه‌ به نقش آنها در انتشار و انتقال این بیماری می‌طلبد کلیه ارگان‌ها و نهادهای ذی‌ربط در جهت کنترل جمعیت این قبیل سگ‌ها توجه و اقدام فوری نمایند.

دهقانیان در پایان تأکید کرد: بیماری هاری در انسان صددرصد کشنده ولی کاملاً قابل‌ پیشگیری است و لازم است افراد پس از هر گونه حیوان گزیدگی محل زخم را به مدت ۱۵ دقیقه با آب و صابون شسته و بلافاصله جهت تزریق واکسن و سرم ضد هاری به مرکز بهداشت شهرستان مراجعه نمایند.

انتهای خبر/د




هشدار جدی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ریگان در خصوص شیوع بیماری هاری

منبع:آرمـان
? هشدار جدی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ریگان در خصوص شیوع بیماری هاری