هزینه تهیه نقشه و سند مالکیت از روستاییان دریافت نمی‌شود

فت فتو/کرمان مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: طبق تفاهمنامه‌ای که میان سازمان ثبت و بنیاد مسکن منعقد شده هزینه تهیه نقشه و سند مالکیت بر عهده سازمان ثبت است و از هیچ روستایی هزینه دریافت نمی کنیم. علی محمودی ۹ آبان ماه در جلسه امور اراضی کشاورزی شهرستان بم اظهار کرد: در […]

فت فتو/کرمان مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: طبق تفاهمنامه‌ای که میان سازمان ثبت و بنیاد مسکن منعقد شده هزینه تهیه نقشه و سند مالکیت بر عهده سازمان ثبت است و از هیچ روستایی هزینه دریافت نمی کنیم.

علی محمودی ۹ آبان ماه در جلسه امور اراضی کشاورزی شهرستان بم اظهار کرد: در قانون بودجه امسال  روستائیان برای تعویض اسناد مالکیت دفترچه ای به تک برگ تا پایان امسال از پرداخت هزینه ها معاف شدند و اگر کسی مراجعه نکند در سال آینده باید هزینه را پرداخت نماید.

وی در خصوص صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی افزود: برای صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی مردم به ادارات ثبت مراجعه کرده‌ و از طریق قانون تعیین تکلیف ثبت نام کنند و برای اراضی کشاورزیشان سند مالکیت دریافت کنند.

محمودی خاطرنشان کرد: مصوبه ای در دوازدهمین قرارگاه صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی ابلاغ شده که اگر قبل از سال۸۵  اراضی کشاورزی خرد شده و به صورت ششدانگ درآمده باشند دیگر مشمول این قانون نیستند و با هر مساحتی می توانند سند مالکیت بگیرند .

وی با بیان اینکه در ۹۰ درصد مواقع تنها دارایی افراد یک خانه است که اگر تنظیم سند از مجاری قانونی باشد خطا کمتر و به نفع مردم می‌شود.

محمودی تصریح کرد: دفاتر اسناد رسمی به سامانه‌های مختلف مانند سامانه بررسی ممنوع المعامله بودن افراد دسترسی دارند و می‌توانند سندی تنظیم کنند که خطای کمتری داشته باشد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک کرمان گفت: علاوه بر این سنددار کردن اراضی روستایی باعث می‌شود روستاییان از اسناد ملکی خود به عنوان وثیقه برای دریافت انواع تسهیلات بانکی استفاده کنند .

وی درباره زمین های وقفی نیز گفت: در اجرای ماده ۱۰۴ مکرر قانون ثبت مردم مراجعه کنند به متولی موقوفه و اگر سند مالکیت داشته باشد و سند مالکیت اجاره تنظیم شود و با همان سند اجاره که دارند نسبت به اخذ سند مالکیت اعیانی خود اقدام کنند .

محمودی خاطرنشان کرد: از ابتدای شروع طرح کاداستر در سطح شهرستان بم تاکنون ۸۶۵ هزار هکتار اراضی ملی سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی سازمان منابع طبیعی صادر شده است و همچنین یک هزار و ۸۳۸ هکتار سند مالکیت برای سایر دستگاه های اجرایی صادر و تحویل خزانه داده شده است.

محمودی درخصوص اراضی کشاورزی بیان کرد: اراضی کشاورزی که جزو برنامه های اولویت اول سازمان ثبت اسناد است و با همکاری جهاد کشاورزی برای مردم سند مالکیت صادر شود.

وی اظهار کرد: روستاییان می توانند از طریق دهیاری یا شورا پرونده در بنیاد مسکن تشکیل دهند و پرونده ها برای صدور سند مالکیت به ثبت اسناد ارجاع داده شود و این قانون مشمول روستاییان بالای ۲۰ خانوار و شهرهای زیر۲۵ هزار نفر می شود.

انتهای پیام




هزینه تهیه نقشه و سند مالکیت از روستاییان دریافت نمی‌شود

منبع: ایـسنا
? هزینه تهیه نقشه و سند مالکیت از روستاییان دریافت نمی‌شود