هجوم ملخ‌ها به جنوب ایران در اوایل فروردین‌ماه

فت فتو ـ گروه اقتصاد: مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: «حمله‌ی ملخ‌ها به استان‌های جنوبی کشور احتمالا در نیمه‌ی دوم ماه مارس، یعنی اوایل فروردین سال آینده خواهد بود. این ملخ‌ها از کشورهای شرق شبه جزیره عربستان یعنی عمان، یمن و صحرای بزرگ ربع‌الخالی (واقع در جنوب‌شرقی شبه […]

فت فتو ـ گروه اقتصاد: مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: «حمله‌ی ملخ‌ها به استان‌های جنوبی کشور احتمالا در نیمه‌ی دوم ماه مارس، یعنی اوایل فروردین سال آینده خواهد بود. این ملخ‌ها از کشورهای شرق شبه جزیره عربستان یعنی عمان، یمن و صحرای بزرگ ربع‌الخالی (واقع در جنوب‌شرقی شبه جزیره عربستان) می‌آیند».

سعید معین افزود: «میزان بارندگی استان‌های بوشهر و سیستان و بلوچستان نرمال و بالاتر از نرمال بوده و علفزارها در این استان‌ها بستری مناسب برای ورود ملخ‌ها فراهم کرده است».

وی اظهار کرد: «ملخ‌ها از هر منطقه‌ای که عبور کنند همه‌ی رستنی‌ها از جمله درخت، علف، کشت و محصولات باغی را می‌خورند؛ از این‌رو میزان آسیب آن‌ها به بخش کشاورزی قابل توجه است».

به گزارش فت فتو به نقل از ایلنا، وی ۲۴ بهمن‌ماه در توضیح بیش‌تر در این‌باره گفت: «وقتی در منطقه‌ای گیاه سبز و علف موجود باشد آن زمان امکان حمله ملخ‌ها تقویت می‌شود همچنین اگر در جایی که رطوبت برای رشد گیاهان فراهم بود ملخ‌ها در آن مناطق افزایش پیدا می‌کنند. این اتفاق در شرق آفریقا رخ داده و این جمعیت‌ها به تدریج به جنوب شبه جزیره عربستان منتقل خواهند شد و از آنجا به ایران خواهند آمد».

وی ادامه داد: «با افزایش تعداد ملخ‌ها در واحد سطح، بدن آن‌ها روزانه بیش از ۴۰۰ بار به‌هم می‌خورد. در این شرایط هرمونی در بدن ملخ ترشح می‌شود که آن‌ها را از حالت انفرادی خارج کرده و همه کارها از جمله پرواز کردن و غذا خوردن و…. را با هم انجام می‌دهند. در این شرایط ملخ‌ها این توانایی را دارند که ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر پرواز کنند و اگر باد موافق وجود داشته باشد ۱۰۰۰ کیلومتر هم پرواز می‌کنند».

وی با بیان اینکه تا حدودی سازمان حفظ نباتات امکانات برای مقابله با حمله ملخ‌ها آمادگی دارد، اظهار کرد: «در دولت گذشته برای مقابله با حمله احتمالی ملخ‌ها بودجه ۵۰ میلیاردی تصویب شد که تاکنون حدود ۱۰ میلیارد تومان از این تسهیلات برای خرید سم، سمپاش و ادوات مبارزه به استان‌های جنوبی تخصیص داده شده است. از اول فروردین تا به امروز حدود ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار ردیابی انجام شده است».

معین گفت: «حدود سه هزار نفر در استان‌های جنوبی آماده هستند تا در صورت ورود ملخ‌ها که احتمال حمله‌‌ی آن‌ها در فروردین سال آینده زیاد است با آن‌ها مقابله کنند».

 وی اضافه کرد: «بنا به آمار مرکز بین‌المللی ملخ، یک دسته‌ی معمولی ملخ صحرایی حدود ۸۰ میلیون ملخ است که توانایی این را دارند روزانه غذای ۳۵ هزار نفر انسان را بخورند. دسته‌های ملخ کیلومتری هستند و شامل دسته‌های دو تا ۱۰ کیلومتری هستند هر کیلومتر ملخ حدود ۸۰ میلیون ملخ است و هر ملخ روزانه ۲ تا ۳ گرم غذا می‌خورد». /الف




هجوم ملخ‌ها به جنوب ایران در اوایل فروردین‌ماه

منبع: خبر کرمان
?
هجوم ملخ‌ها به جنوب ایران در اوایل فروردین‌ماه

: اخبار استان کرمان – اقتصادی