نیاز استان کرمان به وقف در حوزه درمان و قرآن

نذیر کرمان/کرمان مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: رسانه‌ها در زمینه وقف به ویژه در حوزه درمان که در همه استان‌ها و کرمان ضرورت دارد به ما کمک کنند و موقوفاتی صورت گیرد. حجت الاسلام علی جلالی امروز ۹ مهرماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز(هفته وقف) […]

نذیر کرمان/کرمان مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: رسانه‌ها در زمینه وقف به ویژه در حوزه درمان که در همه استان‌ها و کرمان ضرورت دارد به ما کمک کنند و موقوفاتی صورت گیرد.

حجت الاسلام علی جلالی امروز ۹ مهرماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز(هفته وقف) از ایام پایانی ماه صفر به ۱۶ ربیع الاول تغییر یافته است.

وی افزود: به دلیل اینکه اوقاف در ایام پایانی ماه صفر و پیاده‌روی اربعین برپایی موکب‌ها را در کربلا و در استان‌ها برای جاماندگان اربعین داشت و درگیر کار بود و همچنین به دلیل تعطیلی ایام پایانی ماه صفر برنامه‌های هفته وقف تحت الشعاع قرار می‌گرفت، لذا با پیشنهاد رئیس سازمان اوقاف، این تغییر زمانی صورت گرفت.

جلالی در ادامه با اشاره به آثار و برکات وقف در جامعه بیان کرد: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نسبت به وقف توجه ویژه داشتند و دیگران را تشویق می‌کردند. پیامبر نخستین واقف جهان اسلام هستند و حضرت علی و ائمه علیهم السلام منشاء خیرات و برکات در این زمینه بودند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۸۰ هزار موقوفه در کشور وجود دارد و در استان کرمان طبق آخرین آمار بیش از ۸۰۰۰ موقوفه ثبت است که بیش از ۴۰۰۰ مورد آن مساجد و تکایا هستند.

وی اظهار کرد: موقوفات خاص صرفاً برای افراد خاص و موقوفات عام شامل بیش از ۸۰۰ نیت در امور آموزشی، قرآنی، فرهنگی و تعزیه‌داری اهل بیت و به ویژه امام حسین علیه السلام است که بیشتر موقوفات استان کرمان مربوط به مورد اخیر است.

جلالی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین کارها در معاونت حقوقی اوقاف، ثبت مالکیت موقوفات است، گفت: قریب به ۶۵ درصد موقوفات استان کرمان دارای وقفنامه تثبیت مالکیت است و اسناد آنها دریافت شده است.

وی تصریح کرد: برای اجاره بیش از ۷۲ هزار رقبه در استان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بخش عمده آنها دارای رابطه استیجاری هستند و تاکید داریم مستاجران موقوفات نسبت به تجدید قراردادها به موقع اقدام و وجوه معوق را پرداخت کنند تا در زمان انتقال با مشکل مواجه نشوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: معاونت بهره‌وری اقتصادی اوقاف در زمینه سرمایه‌گذاری و عمرانی فعالیت دارد که در یک سال گذشته ۱۲ هزار متر تکمیل تربت‌خانه بقاع متبرکه، بازسازی و نوسازی ساختمان امامزادگان و … در این معاونت انجام شده است.

وی افزود: ۲۱۸ بقعه متبرکه در استان کرمان داریم که ۱۰۰ بقعه امامزادگان و مابقی زیارتگاه و اماکن متبرکه است و بیشترین فعالیت‌های فرهنگی در بقاع برگزار می‌شود.

جلالی اظهار کرد: مرکز “افق” در همه بقاع متبرکه استان تشکیل شده و “قرار دوازدهم” هر ماه در قالب کمک مومنانه روز دوازدهم خدمات اجتماعی فرهنگی انجام می‌شود که ۱۲ مهرماه جاری ۱۰۵۲ بسته مهر تحصیلی توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های سبک زندگی، فعالیت‌های قرآنی و … در بقاع متبرکه اظهار کرد: موقوفات قرآنی در استان کرمان خیلی کم یا وقف‌ها با نیت خاص است لذا با کمبود منابع در این حوزه رو به رو هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با اشاره به ۱۶ ربیع الاول روز وقف و همچنین نامگذاری ایام هفته وقف اظهار کرد: رسانه‌ها در زمینه وقف در موضوعات جدید به ما کمک کنند، به ویژه در حوزه درمان که در همه استان‌ها و کرمان ضرورت دارد موقوفاتی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان موقوفه‌ای در زمینه بلایای طبیعی نداریم، افزود: وقف در حوزه آموزش و پژوهش و همچنین وقف در بحث‌های امنیتی و نظامی از نیازهای استان است.

جلالی در ادامه با اشاره به برگزاری مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در استان کرمان گفت: مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات فردا شب دهم مهرماه در تکیه عباسعلی کرمان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی خوبی در استان انجام می‌شود، افزود: سال قبل استان کرمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم حائز رتبه شد.

انتهای پیام




نیاز استان کرمان به وقف در حوزه درمان و قرآن

منبع: ایـسنا
? نیاز استان کرمان به وقف در حوزه درمان و قرآن