نگاه تأیید باید جایگزین رویکرد تغییری نماز شود

نماینده ولی فقیه در دانشگاه باهنر کرمان با بیان اینکه نباید دیدن ایرادات افراد را سرلوحه کار خود کنیم، گفت: باید در مقوله دعوت به نماز به دنبال نکات مثبت و قابل تأیید جوانان بود. به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری نذیر کرمان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن عسکری نماینده ولی فقیه در دانشگاه باهنر کرمان صبح […]

نماینده ولی فقیه در دانشگاه باهنر کرمان با بیان اینکه نباید دیدن ایرادات افراد را سرلوحه کار خود کنیم، گفت: باید در مقوله دعوت به نماز به دنبال نکات مثبت و قابل تأیید جوانان بود.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری نذیر کرمان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن عسکری نماینده ولی فقیه در دانشگاه باهنر کرمان صبح امروز در نهمین اجلاس استانی نماز ضمن رد روش‌های تغییر محور در بنیان‌های اعتقادی نوجوانان عنوان کرد: عوامل موثر بر جوانان و نوجوانان در دعوت به نماز را بررسی کردیم و دریافتیم که باید رویکرد تغییر محور را با  رویکرد تأیید محور  در مقوله دعوت به نماز جایگزین کنیم.

وی با بیان‌اینکه اگر روش دعوت ما جامع و کامل باشد قطعا کلام ما موثر خواهد بود، افزود: باید در روش‌های قبلی دعوت به نماز در جوانان و نوجوانان اصلاحاتی صورت گیرد، زیرا ما برخی اشتباهات را انجام داده‌ایم و در اصلاح روش نگاه تأییدی را جایگزین نگاه تغییری کنیم.
 
نماینده ولی فقیه در دانشگاه باهنر ادامه داد: نگاه و رویکرد تغییر محور یعنی در مخاطب ما یک ایراد وجود دارد و ما می‌خواهیم ایراد را رفع کنیم، اما در نگاه تائیدی یعنی مشکلات را نمی‌بینیم و بلکه فقط بر خوبی‌های فرد تمرکز کرده و نکات مثبت او را تایید می‌کنیم اینگونه نکات مثبت خود به خود مشکلات را رفع می‌کند و ما  او را به نماز علاقه‌مند کرده‌ایم.

عسکری اظهار کرد: بسیاری از جوانان مثبت هستند و شخصبت مثبت و انقلابی دارند و نگرش ما به آنان باید مثبت باشد، تا اعتماد او به ما جلب شود و اگر اینگونه شد او نیز کمک‌کار و مددکار انقلاب می‌شود.

وی با بیان اینکه شیوه آموزش نماز ما هم ایراد دارد، گفت: باید آموزش نماز از حالت خشک و بی‌روح باید خارج شود و به فلسفه نماز پرداخته شود، و زیبائی‌های نماز را باید نشان داد.

نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه باهنر کرمان با طرح این سئوال که فلسفه نماز را کی باید کار کنیم و بیان شود، گفت: اگر ما مجهز نشویم  چطور می‌خواهیم در بیان زیبایی‌های نماز کار کنیم، وقتی اساتید ما مجهز نشوند زیبایی نماز نشان داده نمی‌شود و در این صورت نماز مورد پسند نوجوانان و جوانان قرار نمی‌گیرد. 

عسکری آخرین محور در علاقه‌مندی به نماز را خوش اخلاقی امام جماعت عنوان کرد و گفت: ما باید ظواهر را اصلاح کنیم زیرا خشو برخوردی و خوش روئی امام جماعت و خادمان مسجد بسیارموثر است  ضمن اینکه صدای خوش امام جماعت است هم که نماز را با موسیقی قرآنی اقامه می‌کند در ذهن و روح جوان و نوجوانی که در مسجد است جای‌ می‌گیرد و متأسفانه ما از  آموزش در این عرصه‌ها عقب هستیم. 

وی  در ادامه چند پیشنهاد را نیز مطرح کرد و گفت: تنوع برگزاری مسابقات اردو از فعالان به نمازگزاران فعال و در سال دو بار رقم بخورد، استفاده از رایحه و بوی خوش برای نمازگذاران در داخل مسجد که بسیار هم کم هزینه است اما بسیار پراثر است.

حجت‌الاسلام عسکری مسجد را محلی برای  رفع مشکلات دانست و گفت: مسئولان در مساجد حاضر شوند و مشکلات جوانان را حل کنند ضمن اینکه اقامه نمازهای جماعت نباید طولانی باشد و بلکه باید بر اساس مقتضی امروز و مورد پسند نوجوانان و جوانان باشد و اگر کسی می خواهد نماز را طولانی کند باید نماز فردا بخواند نه جماعت که این از آموزه‌های پیامبر اسلام(ص) نیز هست.




نگاه تأیید باید جایگزین رویکرد تغییری نماز شود

منبع:آرمـان
? نگاه تأیید باید جایگزین رویکرد تغییری نماز شود