نگاهی به مشکلات صنعت فرش کرمان

نذیر کرمان/کرمان در سومین جلسه کمیته فرش دستباف استان کرمان با حضور رئیس مرکز ملی فرش، مشکلات این حوزه بررسی شد. مهدی حسینی نژاد ظهر امروز ۱۹ مهرماه در این جلسه اظهار کرد: صنعت فرش کرمان قدمت زیادی دارد و به عنوان برند جهانی مطرح است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با […]

نذیر کرمان/کرمان در سومین جلسه کمیته فرش دستباف استان کرمان با حضور رئیس مرکز ملی فرش، مشکلات این حوزه بررسی شد.

مهدی حسینی نژاد ظهر امروز ۱۹ مهرماه در این جلسه اظهار کرد: صنعت فرش کرمان قدمت زیادی دارد و به عنوان برند جهانی مطرح است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به مشکلات حوزه فرش از جمله بیمه قالیبافان و …، در ادامه لزوم ارائه راهکارهایی در خصوص رفع مشکلات را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: در استان کرمان حدود ۷۰ هزار نفر بافنده وجود دارد که ۵۰ هزار نفر آنها دارای کارت بافندگی هستند و حدود ۱۸ هزار نفر آنها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، روستایی و عشایری قرار دارند.

پابرجا بودن مشکلات فرش از ۴۰ سال گذشته تاکنون

سیدمهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در این جلسه گفت: مشکلات حوزه فرش در طی ۴۰ سال هنوز حل نشده و دلیل آن را نمی‌دانم و مسائل و مشکلات این حوزه همچنان باقی است.

او تاکید کرد: باید صنعت فرش بررسی و آسیب‌شناسی شده و مسائل کلیدی آن را مشخص کنیم تا در راستای رفع آنها گام برداشته شود. 

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان با بیان این مطلب که هیچگاه تعهدات در حوزه فرش به صورت کامل انجام نشده، اظهار کرد: اتاق بازرگانی با تشکیل کارگروهی مشکلات صنعت فرش را شناسایی کرده ولی متاسفانه با این که جلسات برگزار می‌شود اما مشکلات بافندگان حل نمی‌شود.

او در ادامه بیان کرد: در سال گذشته صنایع دستی و فرش از پیمان سپاری ارزی معاف شدند.

طبیب زاده بیان کرد: نیاز به فناوری و روش‌های نو برای احیاء فرش کرمان وجود دارد باید مدنظر داشت که خاستگاه فرش کشور، کرمان بوده و به همین دلیل احیاء فرش کرمان نیازمند توجه ویژه است.

تولید بهترین پشم ایران در کرمان

محمدرضا بهرامی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان نیز گفت: کرمان به عنوان خاستگاه فرش وضعیت خوبی ندارد و نتوانستیم بافندگان و صادرکنندگان را حمایت کنیم.

او پیشنهاد کرد: برپایی نمایشگاه در شرکت فرش برای ارائه نقش‌ها و طرح‌های کرمانی می‌تواند برای توریست‌ها جاذبه گردشگری داشته باشد.

میرکمالی یکی از فعالان صنعت فرش کرمان نیز در این جلسه گفت: در کرمان بهترین پشم برای فرش ایران وجود دارد اما از اصفهان تا کرمان پشم‌شویی نداریم.

به گزارش نذیر کرمان، در این جلسه پیشنهاد شد که مرکزی برای معرفی قالی کرمان که مهمترین هنر این استان است، در سطح ملی و جهانی داشته باشیم.

احمدی یکی از تولیدکنندگان فرش نیز در این جلسه بر لزوم توجه به قالیبافان در شهرستان‌ها تاکید کرد و گفت: اتحادیه فرش در شهرستان انار زیر نظر اتحادیه آرایشگران و خیاطان است.

پیشنهاد برگزاری جشنواره فرش

شیخ شعاعی مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان نیز در این جلسه گفت: حدود ۱۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه قالیبافی و صنایع دستی هستند که ۲۵۰۰ نفر آنها در سیرجان زندگی می کنند و یک چهارم حق بیمه بافندگان را دولت پرداخت می کند.

سعید شاهرخی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز گفت: کرمان به عنوان شهر ملی صنایع دستی و راور شهر ملی فرش دستباف ثبت شده و ما مهر اصالت بین‌المللی فرش را داریم و معتقدیم که این ظرفیت باید از سطح ملی به سطح جهانی ارتقا یابند.

امیر حسن زاده معاون استاندار کرمان هم در این نشست پیشنهاد کرد: فرهنگسرای قالی و فرش راه‌اندازی کنیم و در این مکان در خصوص رفع مشکلات حوزه صنعت فرش گفتمان‌سازی شود و چنانچه مشکلات بیمه قالیبافان حل شود، می‌توان امیدوار بود که مسائل زنجیره فرش کرمان حل شده و جوانان نیز به این صنعت روی بیاورند.

به گزارش نذیر کرمان، همچنین در این جلسه پیشنهاد برگزاری جشنواره فرش نیز ارائه شد.

انتهای پیام




نگاهی به مشکلات صنعت فرش کرمان

منبع: ایـسنا
? نگاهی به مشکلات صنعت فرش کرمان