نوروزگردی و پویش بهرفت/ روز بازگشت مسافران سوانح ۳ برابر می‌شود

کرمان – فت فتو – جمعیت هلال احمر کرمان که امسال همزمان با سفرهای نوروزی پویش بهرفت(بهبود رفتار ترافیکی) را نیز به مرحله اجرا درآورد اعلام کرده که بازگشت از سفر را به روز آخر موکول نکنید زیرا براساس آمارها در اوج ترافیک بازگشت ها، سوانح رانندگی نیز سه برابر می شود. به گزارش فت […]

کرمان – فت فتو – جمعیت هلال احمر کرمان که امسال همزمان با سفرهای نوروزی پویش بهرفت(بهبود رفتار ترافیکی) را نیز به مرحله اجرا درآورد اعلام کرده که بازگشت از سفر را به روز آخر موکول نکنید زیرا براساس آمارها در اوج ترافیک بازگشت ها، سوانح رانندگی نیز سه برابر می شود.

به گزارش فت فتو، استان کرمان با داشتن هشت اثر ثبت جهانی و دستکم ۷۰۰ اثر ملی در کنار وجود مرقد مطهر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی هماهنگونه که پیش بینی می شد امسال به یکی از مقاصد مهم سفر گردشگران نوروز تبدیل شد.

بنا بر اعلام ستاد سفر استان کرمان امسال بیش از ۲ میلیون مسافر تا دهم فروردین ماه به این استان وارد شدند که نزدیک به ۴۰ درصد رشد را در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ (پیش از کرونا) نشان می دهد.

جمعیت هلال احمر با اجرای پویش بهرفت سعی بر انجام پیشگیری از حوادث رانندگی، آگاهسازی و کاهش شمار حوادث و تلفات جاده ای طی این ایام را داشت، طرحی که با اجرای طرح های امداد و نجات این جمعیت در محورهای برون شهری استان کامل شد.

میثاق نامه پویش بهرفت در ورودی شهرهای استان کرمان نصب شد که بر این اساس مردم و مسافران نوروزی حین ورود و خروج به شهرهای بزرگ این استان تعهد می‌دهند قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند و این اقدام مردم را در پیشگیری از حوادث سهیم می‌کند.

میثاق نامه هلال احمر بندهایی از جمله ضرورت رعایت سرعت و سبقت مجاز، استفاده نکردن از تلفن همراه حین رانندگی، مراقبت از کودکان، حصول اطمینان از سلامت فنی خودرو در سفرها، بستن کمربند ایمنی و توقف و استراحت در راه‌ها دارد که این اقدام بشردوستانه در صورت رعایت توسط مردم می‌تواند شمار حوادث و تلفات جاده‌ای را به میزان چشمگیری کاهش دهد و از داغدار شدن هموطنان بسیاری جلوگیری کند. 

لذا جمعیت هلال احمر در همین زمینه و طی اقدامی ماندگار از مسئولان و چهره های محبوب و مشهور همچون ورزشکاران شاخص استان کرمان نیز برای پیوستن به این پویش و جلب مشارکت مردم دعوت کرد.

چند توصیه پویش بهرفت برای ایمنی در راهها

سرپرست معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان کرمان با بیان اینکه شهروندان سفر نوروزی خود را به روز آخر محول نکنند گفت: مسافران همچنین طول مسیر را جزیی از سفر بدانند و پس از هر یک ساعت و نیم رانندگی، حتما ۱۵ دقیقه استراحت کنند.

هادی فرشید در گفت و گو با خبرنگار فت فتو افزود: لازم است مسافران در روزهای پایانی سفرهای نوروزی به چند نکته توجه داشته باشند؛ از جمله اینکه سفر را به روزهای پایانی وانگذارند زیرا در این روز آمار تصادفات نزدیک به سه برابر می شود.

وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر با اجرای پویش بهرفت چند موضوع را در ایمنی سفرهای نوروزی مورد توجه قرار داد اظهار داشت: سرعت و سبقت غیرمجاز و خستگی باعث می شود که شما تصمیم صحیح را در لحظه رانندگی نتوانید بگیرید.

سرپرست معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان کرمان ادامه داد: موضوع دیگر این است که به هیچ عنوان در حین سفر از تلفن همراه استفاده نشود زیرا فرصت تصمیم گیری را پایین می آورد و کمتر از پنج درصد از ظرفیت مغز در این لحظه فعالیت می کند که موجب افزایش حوادث رانندگی در طول مسیر می شود.

وی با بیان اینکه مسافران نوروزی باید از هر لحاظ مانند ایمنی، بهداشت و تغذیه، مراقب کودکان خود باشند افزود: کمربند ایمنی خوشبختانه این روزها جا افتاده اما بعضی مواقع دیده می شود که برای کودکان این کمربند بسته نمی شود و همین امر سبب از دست دادن کودکان در حوادث بسیاری شده یا جراحات غیر قابل جبرانی را به وجود می آورد.

۳۰ کیلومتر آخر مقصد

فرشید گفت: بیش از ۷۰ درصد حوادث جاده ای استان کرمان مربوط به ۳۰ کیلومتر آخر شهرها است و مسافران به خیال اینکه به مقصد نزدیک شده اند، استراحت نمی کنند و همین امر آمار حوادث فوتی و جرحی ما را در جاده ها افزایش داده است.

سرپرست معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان کرمان با اشاره به فعالیت امسال جمعیت هلال احمر در راهنمایی گردشگران ابراز داشت: آمار گردشگران نوروز امسال استان کرمان نسبت به سال های گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشت.

وی یادآورشد: جمعیت هلال احمر توصیه های لازم را برای راهنمایی، اقامت و تغذیه به مسافران نوروزی ارائه می کند و علاوه بر پست های ما در ۱۵ نقطه استان، دوچرخه سواران هلال احمر در اماکن گردشگری حضور دارند و علاوه بر راهنمایی مردم، امور پیش بیمارستانی را در حوادث نیز انجام می دهند.

پویش بهرفت اقدامی برای ایمنی سفرهای نوروزی

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان کرمان نیز که برای بازدید از پست نوروزی پارک مسافر واقع در ورودی این شهر رفته بود گفت: تلاش می‌شود تا مراجعه‌کنندگان و مسافران نوروزی با پیوستن به پویش ملی بهبود رفتارهای ترافیکی (بهرفت) و امضای میثاق نامه آن به رعایت نکات ایمنی در سفرها و بویژه قوانین رانندگی توجه ویژه داشته باشند.

هادی سلطانی با بیان اینکه مردم با عضویت در پویش بهرفت در واقع یک تعهد اخلاقی می دهند تصریح کرد: امسال با ترویج فرهنگ بهبود رفتارهای ترافیکی، شاهد حوادث کمتری در کرمان هستیم.

وی یادآور شد: هلال احمر با ایجاد ۲ پست ثابت در پارک مسافر (ورودی کرمان از سمت باغین) و گلزار شهدا در شهر کرمان و یک پست سحاب (سامانه حرکت های امدادی و بشردوستانه) ضمن ایجاد یک فضای دوستدار کودک، محیطی برای استراحت رانندگان و مسافران ایجاد کرد.

وی ادامه داد: این امر با توجه به استقبال مردم برای سفرهای نوروزی به طور قابل توجهی در کاهش تصادفات رانندگی موثر بوده است.

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان کرمان افزود: همچنین پس از گذشت ۲ سال از محدودیت های کرونایی، امسال استقبال مردم از سفرهای نوروزی به طور قابل توجهی افزایش یافته و همین امر ضرورت حفظ ایمنی آنان را دوچندان کرده است.

وی بیان کرد: اعضای جمعیت هلال احمر شهرستان کرمان نیز چه در بحث امداد و نجات و چه در بحث پست های بشردوستانه در ورودی شهرها آمادگی کامل برای ارائه خدمت به مسافران نوروزی دارند.

سلطانی ادامه داد: ما سعی کردیم با دعوت از مسئولان سیاسی، فرهنگی، ورزشی و هنری و امضای پویش بهرفت به معرفی بیشتر آن بپردازیم.

وی گفت: در این زمینه گروهی از ورزشکاران و هنرمندان با حضور در پست شهید پور جعفری واقع در پارک مسافر ضمن عرض خداقوت به اعضای داوطلب هلال احمر به پویش بهرفت پیوستند و مردم را نیز تشویق به این مهم کردند.

دعوت ورزشکاران تیم ملی برای عضویت در پویش بهرفت

جمعیت هلال احمر شهرستان و استان کرمان در اجرای پویش بهرفت و ضرورت همکاری و استقبال مردمی از چهره های محبوب بویژه ورزشکاران دعوت به همکاری کرد که با استقبال آنان در این اقدام بشردوستانه روبه رو شد. 

عضو تیم ملی پاراتیراندازی با کمان جمهوری اسلامی نیز به عنوان یکی از ورزشکاران کرمانی که به پویش بهرفت هلال احمر پیوسته است در گفت و گو با خبرنگار فت فتو عنوان کرد: از هم استانی ها و مسافران نوروزی درخواست دارم هنگام بازگشت به منزل خود تا پایان سفرها مراقب خود و خانواده باشند.

علی سینا منشا زاده با قدردانی از اقدامات شبانه روزی جمعیت هلال احمر استان کرمان در ایام تعطیلات نوروزی افزود: امدادگران و جوانان این جمعیت خالصانه در راستای حفظ ایمنی مردم فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه مردم با سرعت مجاز در جاده ها رانندگی کنند تصریح کرد: وظیفه هر فردی است که به عضویت این نهاد امدادی درآید و در راستای حفظ سلامت عمومی جامعه و مردم تلاش کند.

پویش بهرفت دائمی شود

اجرای پویش بهرفت آنقدر اهمیت دارد که مسئولان استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز پای کار کشانده و استاندار کرمان و نماینده ولی فقیه در استان از همان روزهای ابتدایی به این پویش پیوستند و مردم را به بهبود رفتارهای ترافیکی فراخواندند.

رییس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با حضور در پست نوروزی خدمات بشردوستانه شهید حسین پورجعفری کرمان گفت: مجلس شورای اسلامی از اجرای دائمی طرح ملی پویش بهرفت در طول سال حمایت می کند. 

محمدرضا پورابراهیمی افزود: اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان ها طی ایام نوروزی در بازدید از پست های جوانان با این طرح آشنایی لازم را پیدا کردند و مجلس شورای اسلامی آمادگی حمایت از اجرای دائمی این پویش آموزشی را در طول سال دارد. 

وی با اشاره به اینکه سالی ۱۶ هزار نفر در تصادفات جاده ای کشور فوت می کنند، اظهارداشت: اعضای جوانان جمعیت هلال احمر در پست های نوروزی با آموزش کودکان و والدین با موضوعات رعایت نکات ایمنی و قوانین راهنمایی و رانندگی گام های بسیار موثری در پیشگیری از تصادفات برداشته اند.

کاهش ۵۰ درصدی حوادث رانندگی همزمان با اوج سفرها

پورابراهیمی ضمن قدردانی از زحمات و خدمات اعضای جوانان و امدادگران جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت: سفرهای نوروزی در استان کرمان افزایش یافته ولی خوشبختانه میانگین آمار تصادفات جاده ای در کرمان نسبت به میانگین کشور حدود ۵۰ درصد کمتر است. 

هلال احمر را حمایت کنیم

اما گسترش فعالیت های بشردوستانه و پیشگیرانه نیازمند توجه و حمایت مردم و خیران است زیرا این حمایت ها در نهایت به حفظ سلامت عمومی جامعه ختم می‌شود. 

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه کرمان قطب خدمات حوزه های مختلف آموزشی، امدادی و جوانان در جمعیت هلال احمر کشور است، افزود: نگاه مردم و مجلس شورای اسلامی به جمعیت هلال احمر مثبت است.

وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی در موضوعات بودجه ای و منابع انسانی جمعیت هلال احمر را حمایت و همراهی می کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتماد خیران و بنگاه های اقتصادی به جمعیت هلال احمر گفت: با بهره گیری از ظرفیت بنگاه های اقتصادی و خیرین جمعیت هلال احمر استان کرمان را در اجرای برنامه های خیرخواهانه و موضوعات درمانی همراهی و حمایت کنیم. 




نوروزگردی و پویش بهرفت/ روز بازگشت مسافران سوانح ۳ برابر می‌شود

منبع: ایرنـا
? نوروزگردی و پویش بهرفت/ روز بازگشت مسافران سوانح ۳ برابر می‌شود