نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در کرمان برگزار می‌شود

فردای کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به برگزاری نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در کرمان گفت: «برگزاری سوگواره تعزیه ده‌زیار در ایام ارتحال ملکوتی امام(ره) با محوریت هیات تعزیه‌خوانی حضرت ابوالفضل(ع)،یک رویداد بزرگ در این حوزه در استان کرمان است». محمدرضا علیزاده افزود:«در ایام برگزاری نهمین دورۀ […]

فردای کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به برگزاری نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در کرمان گفت: «برگزاری سوگواره تعزیه ده‌زیار در ایام ارتحال ملکوتی امام(ره) با محوریت هیات تعزیه‌خوانی حضرت ابوالفضل(ع)،یک رویداد بزرگ در این حوزه در استان کرمان است».

محمدرضا علیزاده افزود:«در ایام برگزاری نهمین دورۀ این سوگواره ۱۰۰ هنرمند تعزیه‌خوان از دیگر استان‌ها در روستای ده‌زیار به اجرای تعزیه می‌پردازند».

به گزارش فردای کرمان به نقل از تسنیم کرمان،وی اول خردادماه در نشست خبری برگزاری نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار،اظهار کرد:«در ایام سوم خردادماه شاهد برگزاری سه رویداد مهم ملی در کرمان پایتخت مقاومت اسلامی هستیم».

علیزاده با اشاره به برگزاری جشنواره ملی فیلم کرمان و جشنواره ملی آواها و نواهای سردار مقاومت،گفت:«در سالروز فتح خرمشهر،آیین آغاز به‌کار نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در استان را کرمان داریم که به دلیل مردمی بودن این سوگواره،رویداد متفاوتی با دیگر رویدادها در استان است».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه سوگواره تعزیه ده‌زیار سال‌ها است که به مناسبت ایام رحلت امام خمینی(ره) در روستای ده‌زیار برگزار می‌شود،افزود:«دو سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزاری این سوگواره هم تحت تاثیر قرار گرفت».

وی با اشاره به اینکه تعزیه کامل‌ترین هنر نمایشی ایرانی بوده و یک هنر آیینی است که به تبیین واقعۀ عظیم عاشورا،امام حسین (ع) و ویژگی‌های شخصیتی این امام بزرگوار و دیگر ائمه با توجه به منابعی که وجود دارد می‌پردازد،بیان کرد:«چیزی که تعزیه را سال‌های سال و در طول قرون حفظ کرده و از نسلی به نسل دیگر سینه به سینه انتقال داده است اعتقادات باطنی و درونی مردم است».

علیزاده با اشاره به اینکه در استان کرمان ظرفیت بالایی در حوزۀ هنر آیینی تعزیه وجود دارد،یادآور شد:«در آمایش سرزمینی هنر در استان مناطق مختلفی وجود دارد که از سالیان گذشته به این هنر پرداخته و پیشینۀ قوی در این حوزه دارند».

وی با بیان اینکه روستای ده‌زیار و منطقۀ چترود گروه‌های فعالی در حوزۀ هنر آیینی تعزیه دارد،گفت:«آیین تعزیه‌خوانی در روستای ده‌زیار سابقه و پیشینۀ طولانی دارد و نام ده‌زیار در سطح ملی با نام تعزیه و فعالیت‌های قرآنی و مذهبی عجین شده است».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه امروز از سراسر کشور درخواست برای حضور در سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار وجود دارد،افزود:«اعتقادی به دولتی شدن این رویدادها نداریم اما از برگزاری این رویدادهای مردمی در سراسر استان استقبال می‌کنیم».

ثارالله انکوتی دبیر اجرایی نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار نیز در این نشست گفت:«سه دورۀ این سوگواره به صورت استانی و پنج دورۀ آن به صورت ملی برگزار شده و نهمین دورۀ سوگواره تعزیه ده‌زیار،امسال به صورت ملی برگزار می‌شود».

وی بیان کرد:«برگزاری سوگواره هویت روستای ده‌زیار را تغییر داد و امروز این روستا به یکی از خاستگاه‌های تعزیه در کشور تبدیل شده است».

انکوتی هدف از برگزاری این سوگواره را نقدی به برگزاری سنتی تعزیه،اجراهای بی‌کیفیت،تحریف‌ها و نگاه غلطی که به این هنر آیینی وجود داشت بیان کرد و افزود:«برگزاری این سوگواره در این ایام ارتحال امام(ره) و با توجه به شور حسینی که در بین مردم وجود داشت،با استقبال زیاد مردمی روبه‌رو شد».

وی با بیان اینکه بعد شهادت حاج قاسم سلیمانی درخواست‌ها برای حضور در سوگواره تعزیه ده‌زیار از سوی هنرمندان دیگر استان‌ها بسیار زیاد شد،گفت:«به دلیل محدودیت زمانی،امکان حضور همۀ هنرمندان و گروه‌های هنری در این سوگواره وجود نداشت».

انکوتی افزود:«در ایام برگزاری نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار بیش از ۱۰۰ هنرمند تعزیه‌خوان از استان‌های اصفهان،قزوین،سمنان،قم و تهران اجرای تعزیه دارند».

وی با بیان اینکه در این ایام چهار مجلس تعزیه با حضور اساتید تعزیه ایران و با همکاری بیست نفر از بهترین تعزیهخوانان کشور برگزار می‌شود،گفت:«این تعزیه‌ها جنبۀ آموزشی داشته و ارتقای سطح تعزیه استان را به همراه دارد».

انکوتی با بیان اینکه سوم خرداد و همزمان با روز ملی مقاومت آیین افتتاحیۀ نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار برگزار می‌شود،گفت:«امیر غلامعلیان،فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب‌شرق ارتش یکی از سخنرانان این مراسم است».

وی افزود:«مراسم اختتامیۀ نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار نیز چهاردهم خرداد ماه،همزمان با ایام ارتحال ملکوتی امام راحل برگزار می‌شود». /پ




نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در کرمان برگزار می‌شود

منبع:خبر کرمان
?

نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در کرمان برگزار می‌شود

:اخبار استان کرمانفرهنگ