نمایندگان ستاداجرایی نسبت به طرح نهضت ملی مسکن خوب عمل نکرده‌اند

سرپرست راه و شهرسازی استان کرمان گفت: نامه‌ای را به تهران ارسال و در آن مراتب ناخشنودی استان از متولیان ستاد در پروژه بلدالامین را اعلام کردیم. رضا حافظی در گفتگو با سرویس اقتصادی نذیر کرمان در خصوص ساخت و سازی که در منطقه بلدالامین کرمان به عنوان یکی از طرح‌های نهضت ملی مسکن در […]

سرپرست راه و شهرسازی استان کرمان گفت: نامه‌ای را به تهران ارسال و در آن مراتب ناخشنودی استان از متولیان ستاد در پروژه بلدالامین را اعلام کردیم.

رضا حافظی در گفتگو با سرویس اقتصادی نذیر کرمان در خصوص ساخت و سازی که در منطقه بلدالامین کرمان به عنوان یکی از طرح‌های نهضت ملی مسکن در حال اجراست، گفت: زمین این منطقه متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین ستاداجرایی فرمان امام و وزارت راه‌وشهرسای بسته شده است، ستاد اجرایی به عنوان کارگزار طرح های خودش در قالب اجرا و حمایت از مسکن، حق انتخاب پیمانکار را دارد.

سرپرست راه‌ و شهرسازی استان کرمان ادامه داد: در خصوص پروژه بلدالامین عملکرد وزارت راه و شهرسازی این گونه است؛ متقاضیانی که در طرح نهضت ملی مسکن شرکت کرده‌اند را به ستاد معرفی می‌کند تا از واحدهای در حال ساخت این مجموعه بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در پروژه بلدالامین، زمین متعلق به ستاد است و  پیمانکاران آن را نیز خود ستاد مشخص کرده است، حتی عملیات اجرایی هم تحت نظارت خود ستاد انجام می‌گیرد.

حافظی ادامه داد: تنها ارتباطی که بین ستاد و راه و شهرسازی وجود دارد این است که ما فقط متقاضیان را به آنها معرفی می‌کنیم تا برای ِآنها عملیات ساخت ساز مسکن انجام گیرد و ما عملا ناظریم.

سرپرست راه و شهرسازی با بیان اینکه ستاد در خصوص نحوه انتخاب پیمانکار بی‌دقتی‌هایی کرده است، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام در کرمان برای طرح‌های خود متاسفانه از دو پیمانکار استفاده کرده است که عملا توانمند نبوده‌اند و البته تورم نیز بر این ناتوانی افزوده است.

وی اذعان کرد: شاید به واسطه تغییراتی که در حوزه قیمت‌ها و تورم نرخ‌ها رخ داده، سبب شده‌است که متاسفانه دو تن از پیمانکاران نتوانند آنچه ستاد از آنها می‌خواست را به انجام برسانند همین امر موجب خروج آنها از مجموعه شد.

حافظی تاکید کرد: پیمان‌کاران طرح بلدالامین  برای خروج از پروژه بایداز سوی ستاد مورد بازخواست قرار می‌گرفتند و ستاد باید پروژه را از آنها تحویل بگیرد و این امر نیازمند یک کار کارشناسی و دقیق از بررسی میزان ساخت و ساز، هزینه‌هایی که انجام داده‌اند، میزان طلب و بدهکاری که پیمانکاران در این پروژه برایشان ایجاد شده است، می‌شود.

این مقام مسئول ابراز کرد: ستاد باید پرونده پیمانکاران قبلی را بررسی و پیمانکار جدیدی برای ادامه روند اجرای طرح ساخت مسکن انتخاب کند که در خصوص فاز یک خوشبختانه این کار انجام شد و پروژه تحویل گرفته و به پیمانکار جدید واگذار شده است.

سرپرست راه و شهرسازی استان کرمان افزود: برای فاز یک پیمانکار قبلی معلق شد و پیمانکاری که در فاز سه با موفقیت چشم‌گیری روبه رو بود به عنوان پیمانکار مجری در فاز یک انتخاب شد.

وی به مشکلات فاز دو اشاره کرد و گفت: متاسفانه پیمانکاری که در این پروژه حاضر است هنوز سایت را تحویل نداده و حتی بحث‌های حقوقی هم در این عرصه پیش آمده است بنابراین ستاداجرایی فرمان امام(ره) از طریق حقوقی به دنبال خلع ید این پیمانکار در فاز دو است.

حافظی با بیان اینکه تعیین میزان و برآورد بدهی و طلبکاری پیمانکار به حوزه قضایی وارد شده است و رسیدگی به این امور زمان‌بر است گفت: متاسفانه در فاز دو عملیات اجرایی عملا متوقف است و هیچ کاری تا تعیین تکلیف پیمانکار نمی‌شود، انجام داد.

سرپرست راه و شهرسازی به پیگیری استاندار در خصوص فاز دو پروژه بلدالامین اشاره کرد و گفت: ما با استاندار نامه‌ای را برای ارسال به تهران تنظیم کرده‌ایم که در آن مراتب ناخشنودی استان در خصوص مجموع کاری که ستاد در خصوص پروژه ساخت مسکن انجام داده است و تجمعات و نارضایتی مردم هم مزید بر علت شده است را اعلام کرده‌ایم.

وی ادامه داد: طبق نامه‌ ارسالی به ریاست کل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) درخواست کردیم تا ضمن حضور در کرمان از نزدیک پروژه ها و روند اجرای آنها را مورد بررسی قرار داده  و موضوعات دچار مشکل، تعیین تکلیف شود و اعلام کنند که روند ادامه کار در استان به چه صورت باید انجام شود تا مردم و استان از این بلاتکلیفی در آیند. 

وی به فاز سه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه فاز سه از پیشرفت های قابل توجهی برخوردار است که برای تکمیل فاز یک نیز هیمن پیمانکار انتخاب شده است، البته آغاز فعالیت در این فاز اندکی زمانبر است زیرا باید تحقیقات خود را کامل کند و ابزار آلات و نیروی انسانی خود را در این فاز مستقر کند، گرچه اندکی زمان بر است اما به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد.

حافظی ادامه داد: در خصوص فاز دو ما مرتب پیمانکار را پایش می‌کنیم تا سرعت پروژه شدت بگیرد و از لحاظ استقرار ماشن آلات و پرسنل انسانی سرعت کار بالا برود تا هم مانند فاز سه از روند رشد مطلوبی برخوردار شود.

حافظی به بیان اینکه این موضوعات در حال پیگیری هستند که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم، گفت: یکی از موضوعاتی که مورد مطالبه بوده اسناد این پروژه بوده زیرا برای بخشی از زمین ها قرار بود که سند تک برگ بگیرند اما دو موضوع با شهرداری کرمان مورد مغالطه است که اولی بحث پروانه ساختمانی است و دیگری بیمه است.

وی ادامه داد: افزایش خارج از قائده ای که در خصوص بیمه برای سالا جاری رخ داده  است بیمه تامین اجتماعی این پروژه بسیار سنگین و کمر شکن شده است که این موضوع هم در دستور کار استان است که دارند پیگیری می کنند که چطور می توانند این مشکل را مرتفع کنند.

سرپرست راه و شهرسازی ادامه داد: هر پروانه ساختمانی که صادر می شود تامین اجتماعی به ازای هر متر مربع یک حق بیمه ای برای کارگران ساختمانی در نظر می گیرد ضمن اینکه در قبال این هزینه ای که می گیرد خدماتی هم به حوادث ناشی از کار برای کارگران ارائه نمی کند زیرا باید برای این موارد پیمانکاران باید از بیمه مسئولیت مدنی  وبیمه های تکمیبی خودشان استفاده کنند تاجبران خسارت های احتمالی خودشان را در حوزه حوادث انجام دهند

حافطی تاکید کرد: که صدور پروانه ساختمانی منوط به تصویه حساب بیمه است که بر اساس قانون باید حتما تسویه حساب تامین اجتماعی آنجام شود تا شهرداری بتواند پروانه ساختمانی را صادر کند زیرا بحث صدور پروانه گیر کرده است به مشکلات بیمه ای که دارند و متاسفانه افزایش یکباره این حق بیمه سبب شده است که بعد از سال کسی حاضر به ساخت و ساز نست زیرا قیمت جق بیمه از اخذ پروانه گرانتر شده است.

سرپرست راه و شهرسازی افزود: با وجود تمام مشکلاتی که این پروژه داشته است، شهرداری تا به الان ممانعت خاصی در حوزه ساخت و ساز انجام نداده است و اجرای پروژه در این مقطع دچار مشکل نیست و با وجود نداشتن پروانه ساخت همچنان ساخت و ساز در حال انجام است.

حافظی ادامه داد: ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان متولی پروژه بلدالامین خودش باید برای رفع مشکلات پروانه ساختمانی و بیمه‌ای اقدام کند که متاسفانه در این مسئله کوتاهی کرده است گرچه شهرداری ممانعتی ندارد اما متولیان امر باید تعیین تکلیف این موارد را با سرعت بیشتری انجام دهند.

 




نمایندگان ستاداجرایی نسبت به طرح نهضت ملی مسکن خوب عمل نکرده‌اند

منبع:آرمـان
? نمایندگان ستاداجرایی نسبت به طرح نهضت ملی مسکن خوب عمل نکرده‌اند