نماینده مجلس: اعتبارات دولتی صنایع‌دستی در کرمان جذب نشد

کرمان – فت فتو – نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان از متولیان جذب اعتبارات تسهیلات تبصره ١٨ است گفت: ریالی از این اعتبارات دولتی امسال برای حوزه صنایع دستی استان جذب نشده است. به گزارش فت فتو، محمدرضا پورابراهیمی […]

کرمان – فت فتو – نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان از متولیان جذب اعتبارات تسهیلات تبصره ١٨ است گفت: ریالی از این اعتبارات دولتی امسال برای حوزه صنایع دستی استان جذب نشده است.

به گزارش فت فتو، محمدرضا پورابراهیمی روز پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان افزود: این اتفاق به عنوان نخستین سال در تاریخ این استان رخ داده است.

وی با اشاره به تلاش های مجلس شورای اسلامی برای تصویت اعتبارات دولتی به صنایع دستی اظهارداشت: از میراث فرهنگی انتظار داریم به عنوان متولی حوزه، این اعتبارات حمایتی دولت را جذب کند.

به گزارش فت فتو در پاسخ به این موضوع و در این نشست فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز توضیح داد: باید تغییری نگرشی در حوزه صنایع دستی استان کرمان بوجود آید؛ ما در حوزه گردشگری مشکلی نداریم اما مشکلاتی در تقاضای تسهیلات حوزه صنایع دستی وجود دارد.

وی افزود: میزان ٩ میلیارد تومان اعتبار تبصره ۱۸ حوزه صنایع دستی به این استان اختصاص یافته بود که خودم با چند نفر برای جذب این اعتبارات تماس گرفتم و قرار شد یک طرح ١۵ میلیارد تومانی و یک طرح هشت میلیارد تومانی را به کشور بفرستیم که در مراحل تشکیل پرونده است.

پورابراهیمی نیز در ادامه با طرح این پرسش که تغییر در تقاضا را چه کسی بوجود می آورد؟ افزود: این کار وظیفه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان است و در این زمینه باید بحث نداشتن تقاضا را با نگاه علمی و تخصصی بررسی کنیم.

وی افزود: نباید به هر صورت از اعتبارات اختصاص یافته به استان کرمان در تسهیلات تبصره بگذریم، در حالی که از آن طرف بیکاری و مشکل اشتغالزایی و نیاز به صادرات این محصولات داریم؛ منابع را جذب کنید، آنوقت می بینید که صنایع دستی کرمان جهش پیدا خواهد کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدیران استان کرمان، مجمع نمایندگان و دستگاه قضایی در کنار شما (میراث) هستند، پس محکم کار را جلو ببرید.

وی با بیان اینکه تسهیلات تبصره ١٨ تا دیماه امسال به استان ها ابلاغ شد گفت: بهبود فضاهای کسب و کارهای کوچک با همین اقدامات صورت می گیرد و امیدوارم خروجی این قانون در سطح ملی و استانی تحولی را رقم بزند.

به گزارش فت فتو یکی از فعالان صنایع دستی کرمان که به عنوان آقای سیستانی معرفی شد نیز گفت: اعتبارات تبصره ۱۸ به فعالان این حوزه اطلاع رسانی نشده وگرنه ۹ میلیارد تومان اعتباری نیست که بگوییم در استانی به پهناوری کرمان تقاضا ندارد.

حسین مهرابی سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار کرمان نیز در این خصوص گفت: امسال منابع تسهیلات تبصره ۱۸ همه حوزه ها به غیر از صنایع دستی جذب شده و مجموع اعتبارات صنایع دستی حدود یک درصد از کل اعتبارات استان را شامل می شود.

ظرفیت قابل توجه کرمان در صنایع دستی

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه گفت: بخشی از استان و شهرستان ها ظرفیت های قابل توجهی برای توسعه صنایع دستی دارند که بخشی از مشکلات آن در استان و مابقی در کشور رفع می شود.

وی تاکید کرد: استان در خصوص صنایع دستی بحث و تصمیم گیری کند که خروجی آن را در قالب برنامه هفتم توسعه به کار گیریم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد: گردشگری کرمان را باید به حوزه صنایع دستی مرتبط کنیم و ترکیب تمثال سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با صنایع دستی که جریان فرهنگی مقاومت را در کرمان تعریف می کند، مورد توجه قرار گیرد زیرا این اقدام می تواند جریان اقتصادی و انقلابی به دنبال داشته باشد اما باید ابتدا کار علمی و تخصصی روی آن انجام شود.

پورابراهیمی تصریح کرد: اقدام خوب انتخاب پنج شهر استان به عنوان شهرهای ملی صنایع دستی با پیگیری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شد که امیدوارم آثار این رویکرد را در اقتصاد استان ببینیم.

موزه فرش کرمان، مطالبه جدی

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه موزه فرش استان کرمان یک مطالبه جدی است گفت: ساختار فعلی مجموعه فرش قدیم به دلایل مختلف از جمله غفلت ما در حال تخریب است.

نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت ابرازداشت: این بنا اکنون تملک شده، در اختیار بخش دولتی قرار دارد و طی نامه به وزیر صنعت، معدن و تجارت بخواهید که مالکیت آن را به استان واگذار کند.

وی تاکید کرد: زمانی که می گوییم کرمان شهر فرش است زیبنده ما نیست که مرکز چندین قرن ما از بین برود.

کارگروهی برای صدور مجوزها در کرمان شکل گیرد

پورابراهیمی در پایان اضافه کرد: تسهیل صدور مجوزها و امضای طلایی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که از ٢ روز قبل ضمانت اجرایی یافت و برای حذف این امضاها محکم ایستادیم تا کار انجام شود لذا کارگروهی ویژه به منظور اجرایی شدن این قانون در استان و برای صدور مجوزها شکل گیرد.

به گزارش فت فتو دستور کار اصلی هفتادویکمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در استان کرمان بررسی راهکارهای توسعه صنایع دستی استان بود.

در این نشست مصوب شد موزه فرش کرمان راه اندازی و کاروانسرایی نیز در بافت تاریخی شهر کرمان مرمت شود و برای فروش آثار و محصولات صنایع دستی دیار کریمان اختصاص یابد.

همچنین در این نشست تاکید شد که برای تکمیل پرونده های مربوط به ثبت ملی شهرهای دیگر استان کرمان به عنوان شهر ملی صنایع دستی تلاش و اقدامات لازم انجام گیرد.

پنجم اسفندماه امسال پنج شهر استان کرمان به عنوان شهرهای ملی صنایع دستی انتخاب شدند.

بنا به تصمیم کمیته انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی، شهربابک در رشته فیروزه، راور در رشته قالی، قلعه گنج به عنوان شهر ملی در حصیربافی و همچنین شهر کرمان نیز به علت تنوع انواع صنایع دستی به عنوان شهر ملی صنایع دستی انتخاب شدند. شهر راین (شهرستان کرمان) نیز به صورت مشروط و با فرصت ۶ ماهه برای تکمیل مستندات لازم در رشته چاقوسازی به عنوان شهر ملی صنایع دستی مشخص شد.

کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است. ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.




نماینده مجلس: اعتبارات دولتی صنایع‌دستی در کرمان جذب نشد

منبع: ایرنـا
? نماینده مجلس: اعتبارات دولتی صنایع‌دستی در کرمان جذب نشد