نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در کرمان برگزار شد

فت فتو/کرمان نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی با حضور معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و هیئت شورای راهبردی در کرمان برگزار شد. فریدون فعالی مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: این اتفاق برای اولین در کل کشور، در کرمان اتفاق افتاده است و ما امروز میزبانی […]

فت فتو/کرمان نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی با حضور معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و هیئت شورای راهبردی در کرمان برگزار شد.

فریدون فعالی مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: این اتفاق برای اولین در کل کشور، در کرمان اتفاق افتاده است و ما امروز میزبانی مسئولین پنج شهرستان کرمان، راور، شهربابک، قلعه‌گنج و راین را داریم‌.
در ادامه محمدعلی گلاب‌زاده، نویسنده و تاریخدان کرمانی اظهار کرد: کرمان قرار است که به عنوان شهر صنایع‌دستی کشور باشد.
وی افزود: نام کرمان را در اسناد تاریخی نگاه کنیم به نام کارمان یا کارمانیا معروف بوده است که “مان” به معنای جایگاه و یکی از معانی “کار” بافتن است و به همین دلیل است این استان سبقه‌ ارزشمندی در زمینه‌های بافندگی دارد.
گلاب‌زاده با اشاره به صنایع‌دستی قدمت‌دار استان کرمام مانند شال کرمان، مس کرمان، پته و غیره اضافه کرد: خواهی می‌کنیم کسانی که دستی در هنر در کرمان دارند بیایند این هنرهای فراموش شده را احیا کنند.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری، امام جمعه شهربابک نیز اظهار کرد: امروز از شهرستان شهربابک به دلیل ثبت فیروزه این شهرستان خدمت رسیدیم؛ در لغت‌نامه دهخدا در معنای لغوی بابک بیان شده که بابک نوعی از فیروزه است که آن را شهربابکی می‌گویند.
وی افزود: همچنین در شهربابک تلی به نام تل فیروزه داشتیم که الان به اگر امروز این اتفاق بیفتد که فیروزه شهربابک ثبت شود بسیار مردم خواشحال خواهند شد.
امام جمعه شهربابک عنوان کرد: همچنین در رابطه با فیروزه روایاتی داریم که از ائمه معصومین نقل شده که استفاده از  انگشتر فیروزه بسیار ثواب و خواص درمانی دارد.
وی تصریح کرد: فیروزه شهربابک در بخشی موارد حتی بهتر از فیروزه نیشابور است.
انتهای پیام 
 




نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در کرمان برگزار شد

منبع: ایـسنا
? نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در کرمان برگزار شد