نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان با موضوع سد قدرونی راور و روستای قطروئیه

نذیر کرمان/کرمان صبح امروز ۱۱ تیرماه نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان با موضوع سد قدرونی راور و روستای قطروئیه که در حریم این سد قرار دارد، برگزار شد و دادستان مرکز استان با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل، آبگیریِ این سد است، تصریح کرد: به دلیل ۵۳ بند خاکی آبخیزداری در حوزه سد، […]

نذیر کرمان/کرمان صبح امروز ۱۱ تیرماه نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان با موضوع سد قدرونی راور و روستای قطروئیه که در حریم این سد قرار دارد، برگزار شد و دادستان مرکز استان با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل، آبگیریِ این سد است، تصریح کرد: به دلیل ۵۳ بند خاکی آبخیزداری در حوزه سد، تاکنون آبگیری صورت نگرفته است.

به گزارش نذیر کرمان، مهدی بخشی دادستان مرکز استان کرمان در این نشست اظهار کرد: احداث سد قدرونی راور از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان (سال ۸۴) است و عملیات احداث آن از سال ۱۳۸۷ آغاز شده است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از این سد در سال ۱۴۰۰ افزود: ۹۸ میلیارد تومان برای احداث این سد به منظور تامین آب شرب شهر راور و روستاهای مسیر هزینه شده و ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بخشی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکلات مربوط به آبگیری این سد است، تصریح کرد: به دلیل ۵۳ بند خاکی آبخیزداری در حوزه سد، تاکنون آبگیری صورت نگرفته است.

دادستان کرمان گفت: روستای قطروئیه در حریم سد قرار دارد و باید به جای دیگر منتقل می‌شد و واگذاری اراضی منابع طبیعی در روستای جدید کامل انجام نشده است.

همچنین رضا عباسی فرماندار راور در این نشست خواستار حل مشکلات مربوط به روستای قطروئیه و سد قدرونی شد و افزود: بخشی از اراضی روستا در حریم سد بوده و قرار بود با هماهنگی منابع طبیعی اراضی جدید برای ساکنان روستا تامین شود که ۸۰ درصد انجام شده و باید مابقی تعیین تکلیف شود زیرا وقتی نتوانیم ساکنان روستا را به جای جدید منتقل کنیم، کاری انجام نمی‌شود.

به گزارش نذیر کرمان، محسن امیری معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به کیفیت پایین آب راور، اظهار کرد: تامین آب اولویت است و سه و نیم میلیون مترمکعب نیاز سالانه شهر راور به آب است.

وی افزود: هدف اولیه احداث سد قدرونی تامین آب زرند نیز بود اما به دلیل تغییر اقلیم تنها بحث راور را در میان مدت در نظر داریم و در بلندمدت در پروژه تامین آب شهرهای شمالی استان کرمان، باید راور نیز از این محل تامین آب شود.

امیری با بیان اینکه مخازن و بندهای بالادست سد قدرونی راور سه و نیم میلیون مترکعب آب دارند، گفت: بندهای آبخیزداری باید بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت تخلیه شود و کارشان این است جلوی شدت سیلاب را بگیرند و از فرسایش جلوگیری کنند و نباید مخزن باشند اما عده ای از این بندها استفاده می‌کنند و به عنوان مثال پرورش ماهی زده‌اند.

معاون شرکت آب منطقه ای استان کرمان تاکید کرد: اهمیت و اولویت تامین آب شرب یک شهرستان بیش از منافع چند نفر است و خواستار تعیین تکلیف این وضعیت هستیم. ضمن اینکه بندهای خاکی در حوزه شهرستان زرند قرار دارند.

وی در پایان اظهار کرد: از نظر آب منطقه‌ای، بحث تملک روستای قطروئیه ۱۰۰ درصد تمام است و ۱۹ هکتار تملک انجام شده و تنها یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان دیگر باید به اهالی بپردازیم که باید مراجعه کنند.

انتهای پیام




نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان با موضوع سد قدرونی راور و روستای قطروئیه

منبع: ایـسنا
? نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان با موضوع سد قدرونی راور و روستای قطروئیه