نزدیک شدن اقیانوس اطلس‌شمالی به "نقطه اوج"/ تغییر ناگهانی آب‌وهوا در اروپا در راه است؟

به گزارش گروه دانش و فناوری فت فتو به نقل از (سای‌تک‌ دیلی)، این یافته‌ها نشان می‌دهد که، قبل از عصر یخبندان کوچک، سیستم آب و هوای اقیانوس اطلس شمالی انعطاف‌پذیری خود را از دست داده و بی‌ثبات شده است و به طور بالقوه آن را مجبور می‌کند تا به حالت جدید و سردتر «تغییر» […]

به گزارش گروه دانش و فناوری فت فتو به نقل از (سای‌تک‌ دیلی)، این یافته‌ها نشان می‌دهد که، قبل از عصر یخبندان کوچک، سیستم آب و هوای اقیانوس اطلس شمالی انعطاف‌پذیری خود را از دست داده و بی‌ثبات شده است و به طور بالقوه آن را مجبور می‌کند تا به حالت جدید و سردتر «تغییر» کند.

دانشمندان صد‌ها صدف را مورد بررسی قرار داده اند تا تعیین کنند که چگونه سیستم آب و هوای اقیانوس اطلس شمالی قبل از عصر یخبندان کوچک به “نقطه اوج” رسیده است. 

عصر یخبندان کوچک، دوره‌ای از سرد شدن منطقه‌ای که به ویژه در اقیانوس اطلس شمالی مشهود بود، قرن‌ها ادامه یافت و در حدود سال ۱۸۵۰ به پایان رسید.

یک نظریه قدیمی ادعا می‌کند که سرد شدن اولیه دوره توسط “بازخورد‌های یخ دریا به اقیانوس” حفظ شده است. با گسترش یخ دریا، جریان‌های اقیانوسی کاهش یافت که به نوبه خود جریان آب گرم از جنوب را کاهش داد.

دانشگاه اکستر مطالعه جدیدی را انجام داد که چگونگی تغییر اقیانوس و واکنش به تغییرات خارجی در چند قرن اخیر را با استفاده از پوسته صدف‌های کوهوگ که می‌توانند برای چند صد سال زنده بمانند، بررسی کرد.

 

صدف اقیانوسی

 

نتایج نشان می‌دهد که سیستم آب و هوای اقیانوس اطلس شمالی انعطاف‌پذیری (قابلیت بازیابی از تغییرات خارجی) را از دست داده و قبل از عصر یخبندان کوچک بی‌ثبات شده است، که ممکن است باعث شود آن را به حالت جدید و سردتر تبدیل کند. علاوه بر این، به گفته کارشناسان، ممکن است یک نقطه اوج جدید در اقیانوس اطلس شمالی نزدیک باشد که پیامد‌های بزرگی برای آب و هوای منطقه دارد.

این کار به درک ما از چگونگی و زمان ایجاد نقاط اوج کمک می‌کند، که با توجه به اینکه دانشمندان هشدار داده اند که ممکن است اکنون بسیاری از نقاط اوج در سراسر جهان به دلیل تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان در حال نزدیک شدن باشند، مهم است.

بئاتریز آرلانو-ناوا، نویسنده اصلی مؤسسه سیستم‌های جهانی اکستر، می‌گوید: «یکی از راه‌های تشخیص اینکه یک سیستم به یک انتقال ناگهانی نزدیک می‌شود این است که در پاسخ به اغتشاشات (تغییرات خارجی) کند می‌شود. به عبارت دیگر، یک سیستم توانایی بازگشت به حالت متوسط ​​خود را از دست می‌دهد و در عوض می‌تواند به یک حالت جدید «نوک» کند.»

دکتر پل هالوران، که یکی از مدیران این دوره بود، گفت: «در مورد اقیانوس اطلس شمالی قبل از عصر یخبندان کوچک، این از دست دادن انعطاف‌پذیری سیستم را در برابر یک تغییر ناگهانی آسیب‌پذیر کرد، که به طور بالقوه خبر گذار به شرایط عصر یخبندان کوچک است.

 

حیوانی که بیشتر از همه حیوانات جهان عمر میکنه یعنی 512 سال!

صدف اقیانوسی

 

مطالعه جدید هشدار می‌دهد که آسیب‌پذیری سامانه آتلانتیک شمالی امروز یک مسئله حیاتی است، زیرا تحلیل‌های اخیر نشان می‌دهد که در قرن گذشته بی‌ثبات شده و ممکن است به نقطه اوج نزدیک شود.

پروفسور تیم لنتون، مدیر این مرکز گفت: «آخرین تجزیه و تحلیل ما نشان می‌دهد که سیستم جریان‌های اقیانوسی در شمال اقیانوس اطلس اکنون به دلیل گرم شدن کره زمین ممکن است دوباره در معرض خطر یک نقطه اوج قرار گیرد که منجر به تغییر ناگهانی آب و هوا در اروپا شود.»

تجزیه و تحلیل پوسته‌های صدف بر روی ایزوتوپ‌های اکسیژن و کربن و رشد پوسته متمرکز شده است که همه آن‌ها می‌توانند به عنوان معیار‌های تغییرپذیری محیطی مورد استفاده قرار گیرند.

انتهای پیام/




نزدیک شدن اقیانوس اطلس‌شمالی به "نقطه اوج"/ تغییر ناگهانی آب‌وهوا در اروپا در راه است؟

منبع:آنـــا
? نزدیک شدن اقیانوس اطلس‌شمالی به "نقطه اوج"/ تغییر ناگهانی آب‌وهوا در اروپا در راه است؟