نذری کرمانی‌ها در محرم

کرمانی‌ها در ماه محرم برای اموات خود «عاشوری» می‌پزند و آن را خیرات می‌دهند. از این رو پرونده این آیین نذری با عنوان «عاشوری» در استان کرمان برای ثبت در فهرست میراث ناملموس کشور آماده شده است. فاطمه رضاپور ـ مسؤول ثبت آثار معنوی و کارشناس مردم‌شناسی استان کرمان ـ در گفت‌وگو با نذیر کرمان […]

کرمانی‌ها در ماه محرم برای اموات خود «عاشوری» می‌پزند و آن را خیرات می‌دهند. از این رو پرونده این آیین نذری با عنوان «عاشوری» در استان کرمان برای ثبت در فهرست میراث ناملموس کشور آماده شده است.

فاطمه رضاپور ـ مسؤول ثبت آثار معنوی و کارشناس مردم‌شناسی استان کرمان ـ در گفت‌وگو با نذیر کرمان درباره آیین‌های مذهبی این استان که  در ماه محرم اجرا می‌شود، اظهار کرد: همزمان با ایام محرم، کرمانی‌ها آیین‌های مذهبی زیادی را اجرا می‌کنند، آیین‌هایی چون علم‌گردانی، سینه‌زنی، چهل‌منبرون و آبگوشت امام حسینی بخشی از این آیین‌هاست که در دهه اول محرم اجرا می‌شوند و ثبت ملی هم شده‌اند. آیین‌های دیگری هم داریم که در طول ماه‌های محرم و صفر برگزار می‌شود مانند آیین عاشوری که نوعی مراسم نذری در این ایام است. 

او درباره آیین عاشوری گفت: خانواده‌ها در ایام محرم، عاشوری که نوعی آش بلغور است یا شله زرد برای اموات خود درست و خیرات می‌کنند. خانواده‌ها در اولین سالی که عزیزی را از دست داده‌اند، این نذری را برای روز اول محرم آماده و قبل از طلوع آفتاب خیرات می‌کنند و مابقی خانواده‌ها در طول ماه‌های محرم و صفر این آیین را اجرا می‌کنند.

این کارشناس مردم‌شناسی اضافه کرد: طبق تحقیقات و مصاحبه‌هایی که با مردم انجام دادیم این آیین حدود پنج‌ شش نسل است که بین مردم در حال اجراست. از سویی شله‌زرد در کرمان با عنوان «ابراهیمی خانی» شناخته می‌شود و ابراهیم خان رهی‌الدوله از حکمای دوران قاجار بوده که اولین بار شله زرد را او نذر کرده است و این می‌تواند پیشینه‌ای برای این آیین که یکی از نذری‌های آن شله‌زرد است، باشد. 

او با بیان اینکه در این آیین خانوم و آقا با همکاری یکدیگر کارها را انجام می‌دهند، افزود: هر خانواده برای ادای نذری عاشوری در خانه متوفی جمع می‌شوند و نذری را آماده می‌کنند. آیین عاشوری در بیشتر نقاط کرمان (شهرها و روستاها) اجرا می‌شود. 

به گفته رضاپور، این آیین هنوز در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت نشده، اما پرونده ثبت آن  تهیه شده است. 

انتهای پیام




نذری کرمانی‌ها در محرم

منبع: ایـسنا
? نذری کرمانی‌ها در محرم