نخستین کتابخانه سیار استان کرمان در رفسنجان افتتاح شد

نذیر کرمان/کرمان با حضور مشاور معاون پارلمانی ریاست جمهوری و مشاور امور مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پنجاه و دومین کتابخانه سیار کشور و نخستین کتابخانه سیار استان کرمان در کشکوییه رفسنجان افتتاح شد. به گزارش نذیر کرمان، مشاور معاون پارلمانی ریاست جمهوری ۱۱ آبان ماه در این مراسم اظهار کرد: در دوران قبل از […]

نذیر کرمان/کرمان با حضور مشاور معاون پارلمانی ریاست جمهوری و مشاور امور مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پنجاه و دومین کتابخانه سیار کشور و نخستین کتابخانه سیار استان کرمان در کشکوییه رفسنجان افتتاح شد.

به گزارش نذیر کرمان، مشاور معاون پارلمانی ریاست جمهوری ۱۱ آبان ماه در این مراسم اظهار کرد: در دوران قبل از انقلاب حدود ۱۰۰ جلد کتاب به چاپ رسیده بود و در حال حاضر ۱۲۰ هزار جلد کتاب در حال چاپ است.

علی اسماعیلی با اشاره به اینکه ذهن انسان گنجایش ۱۰۰ میلیون کلمه را داراست، افزود: مردم ایران هم کتابخوان هستند و اسلام پرچمدار کتاب و کتابخوانی است و امیدواریم این حرکت راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در کشور توسعه یابد.

وی عنوان کرد: البته این کتابخانه‌های سیار در کشور در فرودگاه‌ها و دیگر مکان‌های عمومی هم ایجاد شده و در تلاشیم همه شهرها و روستاها از این موهبت بهره‌مند شوند.

مشاور معاون پارلمانی ریاست جمهوری تصریح کرد: با توجه به اینکه سرانه مطالعه کشور زیبنده نیست، باید فرهنگ مطالعه را ترویج دهیم و قول می‌دهیم که تعداد کتاب‌های این کتابخانه سیار در کشکوییه را به ۲۰۰۰ جلد افزایش دهیم تا همگان استفاده کنند.

احداث کتابخانه در روستاهای بالای ۱۵۰۰ نفر

مشاور امور مجلس و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز با گرامیداشت یاد شهدای غزه، گفت: تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال ۱۳۸۲ صورت گرفت و در حال حاضر ۳۷۵۰ کتابخانه عمومی با ۱۲.۵ میلیون نفر عضو در نقاط مختلف کشور داریم که ۳۳۸ کتابخانه عمومی در استان کرمان و ۱۰ کتابخانه عمومی در رفسنجان به ارائه خدمات می پردازند.

سیدحسن سیدابراهیم بیان کرد: امسال در سفر ریاست جمهوری به استان‌های همدان و ایلام به ترتیب ۷۰۰ و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل و ساخت و ساز کتابخانه‌ها مصوب شده و امیدواریم در استان کرمان هم مصوبه‌ای داشته باشیم.

سیدابراهیم بیان کرد: در برنامه ششم تکلیف شده که در روستاهای بالای ۱۵۰۰ نفر کتابخانه با کمک شهرداری‌ها، راه و شهرسازی، دولت و خیرین احداث شود و تامین نیرو هم با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باشد.

وی ادامه داد: شبکه کتابخانه یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های فرهنگی در کشور محسوب می‌شود که جا دارد دولت در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و کتابخانه‌ها کمک کند.

سیدابراهیم عنوان کرد: ایران رتبه ۱۵ جهانی و بین المللی، رتبه پنجم در آسیا و رتبه اول را در منطقه از لحاظ سرانه کتابخانه‌های عمومی داراست.

وی بیان کرد: این نخستین کتابخانه سیار در استان کرمان و در کشکوییه رفسنجان و نیز پنجاه و دومین کتابخانه سیار در کشور است و باید به سمتی پیش برویم که کتابخانه‌ها فعالیت‌هایی غیر از امانت دادن را هم ارائه کنند.

سید ابراهیم افزود: در برنامه جدید بنا داریم ۶۰ نوع خدمات فرهمگی، علمی و آموزشی در کتابخانه‌ها ارائه شود به عنوان مثال خانه خلاق را در کتابخانه‌ها فعال کردیم تا بچه‌ها و کودکان بتوانند بهره‌مند شوند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: خوشحالیم که اولین کتابخانه سیار استان در شهرستان رفسنجان و بخش کشکوییه قرار است فرهنگ کتاب و کتابخوانی را ترویج دهد.

حجت الاسلام حسین جلالی افزود: این حرکت بسیار ارزشمندی است کتاب به خانه‌های مردم و اهل کتاب برود و باید برای بخش‌های دیگر هم از جمله نوق رفسنجان تامین شود.

وی تصریح کرد: بدانید که بیشترین مطالعه کتاب اختصاص به رهبر معظم انقلاب دارد که دوستدار کتاب هستند و سفارش به کتابخوانی دارند.

وی گلایمند شد که در برنامه هفتم علی‌رغم تلاشی که شد اسمی از کتاب و کتابخانه نیامده که ظلم به کتاب است. گفتند چون بار مالی دارد از برنامه هفتم حذف کردند در صورتی که انقلاب و کشور و مردم فرهنگی هستند لذا این امر به صلاح کشور نیست. کار فرهنگی قطعا بار مالی دارد اما باید کتاب و کتابخانه را که در برنامه هفتم‌ احیا کرد.

فرماندار رفسنجان نیز گفت: قطعا کتابخانه سیار تاثیر به سزایی دارد اگر بتوان حتی یک دقیقه به سرانه کتابخوانی اضافه کرد ارزشمند است.

حسین رضایی افزود: بهتر است ذهن کودکان را از ابتدا با کتاب‌های فاخر پر کنیم، در فضای مجازی شاید بتوان مطلب کوچکی را رصد و پیدا کرد اما ارتباطی که با کتاب بتوان برقرار کرد به هیچ عنوان قابل مقایسه با فضای مجازی نیست.

به‌گزارش نذیر کرمان، نخستین کتابخانه سیار سفیر دانایی استان کرمان با هدف توسعه عدالت فرهنگی با مدیریت مریم داوودیان اولین بانوی کتابدار کتابخانه عمومی سیار کشور در کشکوییه رفسنجان به بهره‌برداری رسید.

این کتابخانه با همکاری دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شد و قرار است در دو روستای شهرستان انار و شش روستای کشکوییه به ارائه خدمت بپردازد.

انتهای پیام




نخستین کتابخانه سیار استان کرمان در رفسنجان افتتاح شد

منبع: ایـسنا
? نخستین کتابخانه سیار استان کرمان در رفسنجان افتتاح شد