نخستین همایش ملی بلاغت و نظریه پردازی در دانشگاه جیرفت گشایش یافت

جیرفت – فت فتو – نخستین همایش ملی بلاغت و نظریه پردازی با حضور امام جمعه جیرفت، هیات رئیسه دانشگاه، رئیس انجمن علمی نقد ادبی ایران، رئیس انجمن زبان و ادبیات فارسی بصورت حضوری و مجازی در دانشگاه جیرفت گشایش یافت. به گزارش روز چهارشنبه فت فتو و به نقل از روابط عمومی و امور […]

جیرفت – فت فتو – نخستین همایش ملی بلاغت و نظریه پردازی با حضور امام جمعه جیرفت، هیات رئیسه دانشگاه، رئیس انجمن علمی نقد ادبی ایران، رئیس انجمن زبان و ادبیات فارسی بصورت حضوری و مجازی در دانشگاه جیرفت گشایش یافت.

به گزارش روز چهارشنبه فت فتو و به نقل از روابط عمومی و امور بین المل دانشگاه جیرفت، رئیس این دانشگاه در افتتاحیه این همایش گفت: با توجه به اینکه بلاغت جز لاینفک و جدایی ناپذیر ادبیات بوده، این همایش بصورت تخصصی آن را محور کار خود قرار داده است.

حسین شکفته افزود: گروه ادبیات فارسی دانشگاه جیرفت با هدف هم اندیشی پژوهشگران برای بررسی جوانب مختلف حوزه بلاغت بویژه حوزه نظریه پردازی بلاغت کار خود را آغاز کرد.

وی تصریح کرد: دانشگاه جیرفت بیش از ۱۱۵ عضو هیات علمی تمام وقت جوان و توانمند دارد که در زمینه های مختلف در مسیر رفع نیاز های جامعه تلاش می کنند.

وی اظهار داشت: توجه به علوم انسانی و حوزه ادبیات فارسی یکی از نیازهای جامعه است که باید به آن به صورت تخصصی پرداخت.  

وی ضمن قدردانی از دانشکده علوم انسانی و گروه ادبیات فارسی دانشگاه جیرفت برای برگزاری این همایش، بیان کرد: امید داشتیم این همایش بصورت حضوری برگزار شود و میزبان صاحب نظران حوزه ادبیات فارسی در دانشگاه باشیم و این مهم به دلیل فراگیری بیماری کرونا میسر نشد.

امام جمعه جیرفت نیز در این همایش ضمن قدردانی از برگزاری این همایش و توجه به مباحث علوم انسانی بویژه بلاغت و نظریه پردازی گفت: بلاغت در ادبیات فارسی برخاسته از فصاحت و بلاغت آِیات نورانی قرآن کریم است.

حجت الاسلام دکتر میثم تارم با بیان این مطلب که بلاغت در رفتار و گفتار مسلمانان دیده می شود، افزود: قرآن به عنوان کتاب مقدس مسلمانان از راهکارهای مختلف کاربردی و بلاغی برای هدایت انسان استفاده کرده است و همین امر باعث تاثیرگذاری ویژه این کتاب آسمانی شده است.

در ادامه این همایش دکتر دهرامی دبیر علمی همایش بلاغت و نظریه پردازی گفت: بیش از ۹۰ مقاله به دبیر خانه همایش ارسال شد که پس از داوریها، نزدیک به ۵۰ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت و از این میان ۱۲ مقاله برای سخنرانی در نظر گرفته شد.  

وی افزود: با توجه به اینکه بلاغت فقط محدود به حوزه زبان ادبی و ادبیات نیست، بلاغت در معنای  گسترده و ارتباطی آن مدنظر قرار گرفت، از طرفی با توجه به تاثیر قدرت بر حوزه های مختلف ادبیات، بررسی ارتباط قدرت و بلاغت به عنوان محور ویژه مد نظر قرار گرفت.

وی بیان کرد: یکی دیگر از اهداف برگزاری این همایش، ارتباط نظریه های ادبی با بلاغت و کاربرد بلاغت در عرصه های مختلف زندگی و آسیب شناسی تحقیقات حوزه بلاغت است.

وی تصریح کرد: دانشگاه جیرفت و گروه زبان و ادبیات فارسی با توجه به داشتن اعضای هیات علمی جوان این امکان را دارد که در حوزه های گوناگون علمی نهایت همکاری را با نهادها، انجمن ها و دانشگاه های دیگر داشته باشد.

وی یادآورشد در این همایش انجمن نقد ادبی و انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی ودانشگاه های متعدد مشارکت داشته اند.




نخستین همایش ملی بلاغت و نظریه پردازی در دانشگاه جیرفت گشایش یافت

منبع: ایرنـا
? نخستین همایش ملی بلاغت و نظریه پردازی در دانشگاه جیرفت گشایش یافت