ناترازی پرداخت‌‌ها دلیل بی‌رغبتی کارگران به صنایع کوچک و زودبازده است

مدیرکل سازمان صنعت معدن تجارت استان کرمان گفت: به علت وجود صنایع ثروتمندی چون مس و سنگ آهن، کارگران متخصص به حضور در صنایع کوچک به واسطه ناترازی حقوق و دستمزد رغبتی ندارند. مهدی حسینی‌نژاد در گفتگو با سرویس اقتصادی «راه‌آرمان» درخصوص توجه به صنایع کوچک و متوسط زودبازده در مهار تورم و رشد اشتغال در […]

مدیرکل سازمان صنعت معدن تجارت استان کرمان گفت: به علت وجود صنایع ثروتمندی چون مس و سنگ آهن، کارگران متخصص به حضور در صنایع کوچک به واسطه ناترازی حقوق و دستمزد رغبتی ندارند.

مهدی حسینی‌نژاد در گفتگو با سرویس اقتصادی «راه‌آرمان» درخصوص توجه به صنایع کوچک و متوسط زودبازده در مهار تورم و رشد اشتغال در عرصه اقتصادی کشور، گفت: راهبردی که سازمان صمت استان کرمان دنبال می‌کند توانمندسازی و توسعه صنایع کوچک و متوسط  با اولویت صنایع دانش‌بنیان و قطعه‌سازی است.

مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه صنایع مادر و بزرگ در سطح استان کرمان در راستای تکمیل ارزش افزوده صنایع معدنی شکل گرفته‌اند، گفت: پتانسیل‌های جدیدی در استان ایجاد شده است که در سند راهبردی این وزارت‌خانه تدوین شده ‌است و ما به دنبال توسعه صنایع کوچک، متوسط و محصولات دانش‌بنیانی با محوریت قطعه‌سازی برای صنایع بزرگ هستیم.

وی تاکید کرد: توجه به صنایع کوچک و متوسط با عنوان قطعه‌سازی برای صنایع مادر سبب ایجاد اشتغال‌هایی در سطح استان می‌شود که تاثیر مستقیم آن بر سفره مردم خواهد بود، چرا که بنگاه‌های بزرگ اقتصادی استان که شکل گرفته‌اند در جذب نیرو محدودیت دارند اما صنایع کوچک و متوسط می‌توانند به عنوان واحدهای اشتغال‌زا راهبردی منطقی انتخاب شوند که وزارت صمت استان آن را دنبال می کند.

حسینی‌نژاد ادامه داد: بر اساس عارضه‌یابی‌هایی که انجام شده‌ است بیش از ۶۰ درصد واحدهای صنعتی در سطح استان دچار مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی و ۴۴ درصد واحدهای صنعتی مشکلات مربوط به ‌بازار را داشتند که نگاه به واحدهای موجود هم برای تامین بازار با کمک واحدهای بزرگ استان  از اهدافی است که در حال پیش برد  آن هستیم.

مدیر کل سازمان گفت: واحدهای بزرگ استان الزام شده اند ۳۰ تا ۵۰ درصد نیازهای خود را که دراستان قابل تامین است را در مناقصات به صنایع کوچک و متوسط استان واگذار کنند تا هم به تقویت و حفظ اشتغال موجود کمک کند و هم موجب ایجاداشتغال‌های جدید و سبب حفظ واحدهای موجود خواهد شد.
 
وی در خصوص مهارت افزایی کارگران گفت: راهبرد دیگری که با مراکزفنی و حرفه‌ای استان و به صورت ویژه توسط معاون اقتصادی استاندار کرمان در پیش گرفته‌ایم، تقویت آموزش‌هایی است که صنایع ما در سطح استان لازم دارند زیرا واحدهای بزرگ و صنایع مادر  به افراد با مهارت تخصصی احتیاج دارند اما ضعفی در این عرصه داریم که به دنبال راهکاربرای آن هستیم.
 
حسینی‌نژاد اذعان کرد: صنایع بزرگ و مادر در داخل استان به لحاظ پرداخت‌های حقوق و دستمزد نسبت به صنایع کوچک و متوسط بالاتر هستند، که همین امر سبب ایجاد ناترازی در حقوق و دستمزد شده است و عملا افرادی که در صنایع کوچک شاغلند، برای ماندن در این واحدها بعد از آموزش فرا گرفته رغبتی ندارند، ضمن اینکه متعاقبا صنایع کوچک هم توان پرداخت دستمزد بالا به مثابه صنایع مادر ندارند.
 
مدیر کل سازمان صنعت و معدن استان در پایان خاطر نشان کرد: به دنبال شناسایی مهارت‌هایی هستیم که تخصصی صنایع باشند تا بر اساس تخصص به افراد عنوان شغلی درصنایع کوچک داده شود و این تخصص برای دیگر صنایع کاربردی نداشته باشد تا سبب ایجاد انگیزه جهت حضوردر واحد صعنتی متوسط و زودبازده شود .
 

انتهای خبر/ طهماسبی




ناترازی پرداخت‌‌ها دلیل بی‌رغبتی کارگران به صنایع کوچک و زودبازده است

منبع:آرمـان
? ناترازی پرداخت‌‌ها دلیل بی‌رغبتی کارگران به صنایع کوچک و زودبازده است