موسیقی آدامسی بعد از یک‌بار شنیدن شیرینی ندارد

فردای کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: پیروز ارجمند درباره‌ی خوانندگان نوظهوری که وارد عرصه‌ی موسیقی می‌شوند و با سرعت نیز از یادها می‌روند، گفت: «این افراد زیاد نیستند، نمی‌توانند جریان‌ساز باشند و تاثیری روی روند موسیقی پاپ بگذارند و آثار آن‌ها ماندگار نیست. من آثار آن‌ها را جزو موسیقی پاپ آدامسی می‌شناسم، مانند آدامس برای اولین […]

فردای کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: پیروز ارجمند درباره‌ی خوانندگان نوظهوری که وارد عرصه‌ی موسیقی می‌شوند و با سرعت نیز از یادها می‌روند، گفت: «این افراد زیاد نیستند، نمی‌توانند جریان‌ساز باشند و تاثیری روی روند موسیقی پاپ بگذارند و آثار آن‌ها ماندگار نیست. من آثار آن‌ها را جزو موسیقی پاپ آدامسی می‌شناسم، مانند آدامس برای اولین بار شیرین هستند ولی بعد از یک‌بار شنیده شدن شیرینی خود را از دست می‌دهند و از یادها می‌روند».

به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا سراسری، برنامه موسیقی محور «صباهنگ» که هر روز با بخش‌های متنوع به معرفی موسیقی و هنرمندان این عرصه می‌پردازد، یکشنبه ۲۶ دی‌ماه میزبان پیروز ارجمند، موسیقی‌شناس قومی، آهنگساز و نوازنده شد.

پیروز ارجمند که در کارنامه کاری‌اش سابقه‌ی مدیرکلی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشته است، درباره‌ی سابقه مسئولیت خود، گفت: «همیشه احساس می‌کردم حوزه‌ی هنری در موسیقی نیاز به یکسری از کارها دارد که باید توسط یک متخصص این حوزه انجام شود و در دوره‌ی مسئولیتی‌ام تلاش کردم به عنوان یک متخصص این کارها را انجام دهم».

وی درباره‌ی کارهای انجام شده در دوره‌ی مسئولیت خود، توضیح داد: «امروز مصرف محصولات موسیقی کشور از طریق کنسرت‌ها ارائه می‌شود و صنعت موسیقی کشور بر پایه‌ی کنسرت‌ها است. در شروع دوره‌ی مسئولیتی من، کنسرت‌ها فقط در ۲۰ شهر برگزار می‌شدند که بعد از آن به ۳۰۰ شهر و در سال ۹۲ به ۵۰۰۰ شهر رسید. در آن دوره  تعطیلی کنسرت سمفونی تهران را بررسی کردم و از گروه‌های موسیقی خارجی برای حضور در ایران دعوت شد. همچنین در آن دوره دریافت مجوزها تسریع و دریافت مجوز برای تک‌ترک‌ها نیز امکان‌پذیر شد».

ارجمند درباره‌ی سابقه‌ی هنری‌اش، اظهار کرد: «اولین آهنگسازی فیلم بلند را در سن ۲۲ سالگی برای فیلم‌های «سفر به چزابه» و «نجات‌یافتگان» داشتم که کار با کارگردان بزرگی چون رسول ملاقلی‌پور از افتخارات من بوده است».

وی درباره‌ی موسیقی پاپ ایران گفت: «موسیقی پاپ در کشورمان دوره‌های مختلفی داشته است. اولین دوره در دهه‌ی ۷۰ با ظهور محمد اصفهانی، احسان خواجه‌امیری و علیرضا اعصار بود و در دوره‌ی بعد خوانندگانی چون محمد علیزاده، بنیامین بهادری، محسن چاوشی و حمید عسکری وارد این عرصه شدند. در دوره‌ی سوم، نسل جدیدی با ویژگی‌های جدید وارد این عرصه شدند که این دوره را می‌توان دوره‌ی پست‌مدرن در موسیقی پاپ ایرانی دانست».

این موسیقی‌دان همچنین بیان کرد: «در این دوره علاوه بر اینکه موسیقی پاپ روز جهان وارد موسیقی کشورمان می‌شود یک رگ و ریشه و هویت موسیقی ایرانی نیز در آن دیده می‌شود».

وی در توصیه‌ای به جوانان تازه‌وارد عرصه‌ی موسیقی گفت: «هیچ هنرمندی در موسیقی موفق نخواهد بود، مگر اینکه اصول موسیقی را بیاموزد. یک اثر ماندگار دارای شعر خوب، تنظیم مناسب و آهنگسازی خوب است که همه‌ی اینها نیاز به آموزش اصولی دارد».

پیروز ارجمندتاج‌الدینی، سال ۱۳۴۹ در رابر استان کرمان متولد شد. او نوازندگی سه‌تار را نزد داریوش صفوت و پرویز مشکاتیان، نی را نزد محمدعلی حدادیان و سیدمحمد موسوی، تمبک را نزد ناصر فرهنگ‌فر، و علوم نظری موسیقی و آهنگسازی را نزد محمدسعید شریفیان، فرهاد فخرالدینی، محمدتقی مسعودیه، تقی بینش و علیرضا مشایخی آموخته‌ است.

ارجمند لیسانس موسیقی را از دانشگاه هنرهای زیبا، فوق‌لیسانس پژوهش هنر را از دانشگاه هنر و دکترای اتنوموزیکولوژی خود را از دانشگاه مالایا کشور مالزی دریافت کرده ‌است.




موسیقی آدامسی بعد از یک‌بار شنیدن شیرینی ندارد

منبع: خبر کرمان
?
موسیقی آدامسی بعد از یک‌بار شنیدن شیرینی ندارد

: اخبار استان کرمانفرهنگ