منابع آبی استان کرمان محدود است/ مصرف آب را مدیریت کنیم

کرمان- استاندار کرمان گفت: در استان کرمان با محدودیت منابع آبی و شبکه‌های توزیع مواجه هستیم و از طرفی مدیریت مصرف آب نیز وجود ندارد. به گزارش نذیر کرمان، محمدمهدی فداکار در شورای راهبری تحول اداری استان کرمان با بیان اینکه امسال حدود ۳ هزار نفر در استان کرمان جذب دستگاه‌های دولتی می‌شوند، عنوان کرد: […]

کرمان- استاندار کرمان گفت: در استان کرمان با محدودیت منابع آبی و شبکه‌های توزیع مواجه هستیم و از طرفی مدیریت مصرف آب نیز وجود ندارد.

به گزارش نذیر کرمان، محمدمهدی فداکار در شورای راهبری تحول اداری استان کرمان با بیان اینکه امسال حدود ۳ هزار نفر در استان کرمان جذب دستگاه‌های دولتی می‌شوند، عنوان کرد: بخشی از این سهمیه‌ها از طریق وزارتخانه‌ها به دستگاه‌های استانی اعلام شده و ۱۵۰ نفر سهمیه نیز به استان داده شده است.

وی افزود: علی‌رغم اینکه دستگاه‌ها سهمیه ملی خود را در نیروهای جدید استفاده کردند، اما باز هم از سهمیه استانی بنا به ضرورت به آنها نیرو داده می‌شود.

استاندار کرمان با اشاره به طرح شهید زین‌الدین در معرفی نیروهای نخبه گفت: ۱۸ نفر از نخبگان نیز با معرفی مرکز نخبگان که واجد شرایط هستند، بدون آزمون جذب دستگاه‌ها خواهند شد.

فداکار ابراز داشت: عمده نیروهای جدید در اختیار دو دستگاه آموزش و پرورش و دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

استاندار کرمان بار دیگر بر استفاده از قانون مولدسازی تاکید کرد و گفت: زمان استفاده از این قانون محدود است و همه دستگاه‌ها پروژه‌های نیمه تمام دارند که بتوانند از این ظرفیت استفاده ببرند.

وی همچنین بر تکلیف دستگاه‌ها در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاکید کرد و بیان داشت: این قانون برای مادرانی که بچه‌های خردسال دارند و زنان باردار تسهیلاتی قائل شده است.

چاه‌های کشاورزی دو روز در هفته خاموش می‌شوند

فداکار به فصل گرما و مصرف آب و برق نیز اشاره داشت و گفت: چاه‌های کشاورزی دو روز در هفته خاموش می‌شوند که موجب مشکلاتی برای کشاورزان شده و اگر با قطعی برق آسیبی به آنها وارد شود، جبران‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه بعد از چند سال سرمازدگی، امسال محصول پسته استان رونق گرفته از برآورد تولید ۷۰ هزار میلیارد تومان پسته امسال در استان خبر داد و گفت: از طریق وزارت نیرو پیگیر هستیم تا خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی حداکثر یک روز در هفته باشد و در غیر این صورت با مصوبه شورای تأمین استان، محدودیت در خاموشی ایجاد می‌کنیم.

استاندار کرمان عنوان کرد: خاموشی موتورپمپ کشاورزی فقط آبیاری را کاهش نمی‌دهد، بلکه بر کل سیستم پمپ و توربین هم اثر می‌گذارد.

در بعضی از شهرها با آب شرب کشاورزی می‌کنند

استاندار کرمان سپس در خصوص مصرف آب استان گفت: در استان کرمان با محدودیت منابع آبی و شبکه‌های توزیع مواجه هستیم و از طرفی مدیریت مصرف نیز وجود ندارد.

وی افزود: آبدهی چاه‌ها به دلیل خشکسالی کم شده، فرسودگی شبکه‌ها بالاست و هدر رفت منابع آبی را داریم. مدیریت مصرف نیز صورت نمی‌گیرد و در بعضی از شهرها با آب شرب، کشاورزی می‌کنند.

وی با بیان اینکه میانگین مصرف آب در دنیا ۱۲۰ تا ۱۵۰ لیتر و ایران ۲۲۰ لیتر است، گفت: مصرف آب به ویژه در شرایط فعلی و گرمای بی‌سابقه باید کنترل شود.

فداکار با تاکید بر مدیریت مصرف آب عنوان کرد: گرمای هوا ادامه دارد و احتمالاً شرکت آب و فاضلاب مجبور باشد تا ساعاتی از روز را با برنامه‌ریزی و اعلام قبلی نسبت به قطع آب اقدام کند تا فشار آب در مخازن حفظ شود.

‌وی اظهار داشت: دستگاه‌های دولتی میانگین مصرف را پایین آورند، کارهای ساختمانی که ضرورتی ندارد را متوقف کنند تا به حوزه مصرف فشار کمتری وارد شود.

‌وی افزود: کرمان یک میلیون نفر جمعیت دارد، الان حدود یک هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه آب در شبکه شهر کرمان توزیع می‌شود اما باز هم جوابگو نیست.

کد خبر ۵۸۱۸۷۱۴




منابع آبی استان کرمان محدود است/ مصرف آب را مدیریت کنیم

منبع: مــهر
? منابع آبی استان کرمان محدود است/ مصرف آب را مدیریت کنیم