ممکن است حجم بستری و مرگ و میر کرونایی ها مانند پیک پنجم باشد

فت فتو/کرمان استاندار کرمان گفت: بیمارستان‌ها در همه استان مروری بر آمادگی و امکانات خود داشته باشند تا در پیک جدید غافلگیر نشویم. علی زینی وند در نشست ستاد مدیریت کرونا بیان کرد: با توجه به شرایط جدید ما نیز باید خود را آماده کنیم و غافلگیری ما فقط برای اتفاقات نادر است. وی افزود: […]

فت فتو/کرمان استاندار کرمان گفت: بیمارستان‌ها در همه استان مروری بر آمادگی و امکانات خود داشته باشند تا در پیک جدید غافلگیر نشویم.

علی زینی وند در نشست ستاد مدیریت کرونا بیان کرد: با توجه به شرایط جدید ما نیز باید خود را آماده کنیم و غافلگیری ما فقط برای اتفاقات نادر است.

وی افزود: با درگیر شدن ۱۱۰ کشور به سویه جدید ویروس کرونا از این پس درگیری‌های جدیدی خواهیم داشت که ستاد ملی کرونا نیز تصمیمات جدیدی را اعلام کرده است.

زینی وند ادامه داد: بحث واکسیناسیون به خصوص در دوز سوم را به خوبی پیگیری می‌کنیم؛ میانگین واکسیناسیون استان در دوز اول ۸۲ درصد است ضمن اینکه شرق استان از این میانگین پایین‌تر هستند که این موضوع نگران کننده است.

وی اضافه کرد: استان‌هایی هم که دوز اول آن‌ها پایین بود اقداماتی انجام دادند که به آمار نرمال رسیدند؛ شهرستان‌هایی مانند بم نیز باید با انجام این اقدامات این آمار را بالا ببرند.

زینی وند با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد: نگرانی در خصوص ادارات و بانک‌ها وجود دارد که نظارت آن بر عهده حراست و بازرسی استانداری است و تذکراتی که در این مورد داده می‌شود کاملاً به جا است؛ مدیر هر دستگاه و مجموعه مسئول اجرای پروتکل‌ها و واکسیناسیون هستند.

وی در رابطه با مدارس نیز توضیح داد: در ستاد ملی بحثی مبنی بر تعطیلی دو، سه هفته‌ای مدارس عنوان شد که با جمع بندی انجام شده با توجه به گزارش‌های داده شده وضعیت طوری نیست که تعطیلی‌ها برگردانده شود.

استاندار کرمان در ادامه گفت: اگر در مدرسه‌ای گسترش ویروس نگران کننده باشد آن مدرسه اجازه تعطیلی دارد؛ در خصوص امتحانات نیز با تجارب دو سال گذشته نگرانی خاصی وجود ندارد البته همه مدارس باید کمک کنند تا آموزش و پرورش با کمبود مکان مواجه نشود ضمن اینکه فرمانداران هر شهرستان موظف به بازدید سر زده هستند.

وی با اشاره به اینکه امتحانات دانشجویان به صورت مجازی برگزار می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه ایام فاطمیه و سالگرد سردار سلیمانی قرار داریم سازمان تبلیغات موظف است با دانشگاه علوم پزشکی جلساتی برگزار کند.

زینی وند تشریح کرد: در این ایام موکب‌ها فقط اجازه فعالیت فرهنگی دارند و از پخش هرگونه خوردنی جلوگیری شود؛ از تجربیات محرم هم می‌توان استفاده کرد با این تفاوت که در حال حاضر به دلیل سردی هوا نمی‌توان از مکان رو باز استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: با کاهش زمان مراسم، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت دیگر دستورالعمل‌های بهداشتی این برهه را نیز پشت سر می‌گذاریم؛ مراسم در کل استان توزیع شده و در مرکز استان هم در دانشگاه و مصلی و… مراسم برگزار می‌شود که فضا بزرگ است و فراخوان عمومی زیادی انجام نمی‌گیرد.

استاندار کرمان با اشاره به طرح ملی هوشمند گفت: در این طرح مشکل کار مربوط به داخل استان نیست و اطلاعاتی باید تکمیل شود که پس از آن دسترسی به استان داده شود؛ هنوز کامل نشده که امیدواریم به زودی انجام شود تا در صورت بروز پیک جدید غافلگیر نشویم.

زینی وند تأکید کرد: بیمارستان‌ها در همه استان مروری بر آمادگی و امکانات خود داشته باشند تا در پیک جدید غافلگیر نشویم زیرا طوری که اعلام شده سویه جدید انتشار بالایی دارد اما به آن میزان که انتشار آن بالا است مرگ و میر و بستری پایین نیست یعنی همچنان اگر کشور درگیر شود حجم بستری و مرگ و میر ممکن است مانند پیک پنجم باشد.

نشست ستاد مدیریت کرونا در استان کرمان با حضور استاندار و سرپرست کمیته‌های مختلف از جمله علوم پزشکی، بازرسی، آموزش و پرورش و سلامت روانی و اجتماعی برگزار شد.

 در ابتدای این نشست آمار وضعیت کرونای استان توسط کمیته بازرسی و دانشگاه علوم پزشکی استان ارائه شد؛ سپس دهقانی،ۀ سرپرست دفتر امور اجتماعی استانداری کرمان بیان کرد: کمیته روانی اجتماعی در اول دی ماه تشکیل شد؛ خروجی جلسات این کمیته ۶ مصوبه است که مورد اول آن به استمرار جلسات کمیته به صورت ماهانه اشاره دارد.

وی افزود: مورد دوم به اطلاع‌رسانی مرتبط است؛ خدمات سلامت روان در مراکز و خانه‌های بهداشت در حال انجام است اما میزان مراجعه آن طور که باید، نیست که از همکاران صدا و سیما درخواست شده در بهبود این امور کمک کنند. همچنین پیام‌هایی تهیه شده که محتوای آن مبنی بر اطلاع رسانی برای مراجعه به این مراکز است.

وی اضافه کرد: در مصوبه چهارم به خدمات مراکز بهداشت روان اشاره شده که یکی از آن خدمات در حوزه پروتکل سوگ یا مرگ است که وضعیت روحی داغ دیدگان کرونا را بررسی می‌کند و خدمت بعدی به بهبود یافتگان کرونا ارائه می‌شود.

دهقانی عنوان کرد: تابلوهای شهری که در اختیار دستگاه‌های مختلف شهری است نیز باید این پیام‌ها را به اطلاع شهروندان عزیز برسانند.

وی در رابطه با مصوبه ششم توضیح داد: ظرفیت خدمات مشاوره در استان زیاد و ضروری است که با محوریت گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تجمیع شود و فرآیند آن در حال انجام است.

سپس حسین مهرابی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری در رابطه با طرح کنترل هوشمند کرونا اظهار کرد: گره اصلی این حوزه در همان سامانه است؛ استعلام‌های مالی تا آخرسال معوق مانده و افراد می‌توانند تمدید کنند.

وی افزود: پیرو آخرین نامه‌ای که معاونت اقتصادی ریاست جمهوری فرستادند قرار شد تا پایان سال مهلت پرداخت بدهی بانکی مشاغل آسیب‌دیده از کرونا تمدید شود که این موضوع در مورد بانک‌های دولتی در حال اجرا است.

مهرابی ادامه داد: دسترسی به سامانه امید که نیاز است در سطوحی تعریف شود تا امکان رصد و ارزیابی صنوف وجود داشته باشد نیز مورد تقاضا است.

در ادامه احمد اسکندری نسب، مدیرکل آموزش پرورش استان کرمان گفت: شهرستان‌ها و مناطق را بین همکاران تقسیم بندی  کردیم و به صورت میدانی تمامی شهرستان‌ها کنترل و بازدید می‌شوند. تشکیل کمیته سلامت نیز از همان هفته گذشته در دستور کار قرار گرفت و در سطح مدارس راه‌اندازی شد.

وی اضافه کرد: همه همکاران ما پای کار هستند تا از آسیب به این مجموعه جلوگیری شود؛ امتحانات نیز به واسطه دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی از ۱۸ آذر به صورت حضوری و با رعایت تمام پروتکل‌ها در حال انجام است.

اسکندری نسب عنوان کرد: همچنین نزدیک به ۹ میلیارد تومان وسایل ضدعفونی کننده تهیه شده که در هفته جاری میان تمامی مدارس توزیع می‌شود.

انتهای پیام




ممکن است حجم بستری و مرگ و میر کرونایی ها مانند پیک پنجم باشد

منبع: ایـسنا
? ممکن است حجم بستری و مرگ و میر کرونایی ها مانند پیک پنجم باشد