مقاوم‌سازی مسکن روستایی کرمان ۱۵ درصد بیشتر از متوسط کشوری است

مدیرکل بنیاد مسکن کرمان گفت: میانگین نرخ مقاوم سازی مسکن روستایی در استان کرمان ۱۵ درصد از متوسط کشوری بیشتر است.  به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان به نقل از نذیر کرمان؛ مهدی محمدی به مناسبت ۲۱ فروردین سالروز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده  […]

مدیرکل بنیاد مسکن کرمان گفت: میانگین نرخ مقاوم سازی مسکن روستایی در استان کرمان ۱۵ درصد از متوسط کشوری بیشتر است.

 به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان به نقل از نذیر کرمان؛ مهدی محمدی به مناسبت ۲۱ فروردین سالروز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده  در حوزه روستایی استان مقاوم‌سازی شده، اظهار کرد: میانگین نرخ مقاوم‌سازی مسکن روستایی در استان کرمان ۶۶ درصد و میانگین این آمار در کشور ۵۱ درصد است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان در ادامه بابیان اینکه ۲۶۸ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی این استان مقاوم‌سازی شده است گفت: از این میزان ۲۰۰ هزار واحد روستایی و مابقی شهری است.

محمدی افزود: بر اساس آخرین سرشماری نفوس مسکن، استان کرمان ۳۱۰ هزار واحد مسکونی روستایی فرسوده داشت که این واحدها بر اساس قدمت و نوع سازه فرسوده شناخته شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان با اشاره به اقدامات گسترده کارکنان این بنیاد در توسعه روستایی و نیز حوادث سیل و زلزله در این منطقه ضمن بیان اینکه روستاییان را تشویق و ترویج به مقاوم‌سازی کرده‌ایم گفت: بیشترین تعهد و رسالت کاری ما به روستاها و نظم و ساماندهی این مناطق برمی‌گردد تا با این اقدام آمار مهاجرت از روستاها را نیز کاهش دهیم.

وی بابیان اینکه البته خدمات‌رسانی بنیاد مسکن در شهرها نیز جریان دارد، یکی از اهداف و رسالت مهم بنیاد مسکن را طرح مسکن روستایی برشمرد که از سال ۱۳۸۴ با شدت بیشتری در کشور اجرایی شده و ادامه داد: این طرح در برنامه‌های ۱۰ ساله و در قالب طرح جامع مسکن روستایی تدوین‌شده و به تصویب شورای عالی مسکن نیز رسیده و افق راه ما در اجرای پروژه‌هاست.

محمدی بیان کرد: برنامه‌ریزی در این طرح مقاوم‌سازی تمامی واحدهای فرسوده برای سال ۱۴۱۰ است و اگر دولت همکاری به‌موقع در روستاها داشته باشد، در این افق زمانی می‌توانیم جشن پایان مقاوم‌سازی را برگزار کنیم.

وی در ادامه با اشاره به‌روز ۲۱ فروردین به‌عنوان سالروز تأسیس حساب ۱۰۰ امام (ره) برای کمک به محرومان نیازمند مسکن افزود: بنیاد مسکن استان کرمان اکنون به بیش از پنج هزار و ۷۰۰ روستای استان کرمان خدماتی همچون زمین و مقدمات ساخت، صدور سند و اجرای طرح هادی روستایی ارائه می‌دهد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان بابیان اینکه وام کم‌بهره با بازپرداخت ۲۰ ساله برای بازسازی مسکن روستاییان درگیر حوادث طبیعی تعلق می‌گیرد تصریح کرد: طرح‌های مسکن روستایی در بحث پیشگیری از سوانح و مقاوم‌سازی نقش بسزایی دارد.

وی یادآور شد: در نقاط شهری نیز طرح‌هایی در اجرای سیاست‌های کشور و دولت تعریف‌شده که بنیاد مسکن درواقع به‌عنوان مجموعه‌ای فراگیر بازوی اجرایی سیاست‌گذاری‌های حوزه مسکن دولت به شمار می‌رود و بدون بروکراسی پیچیده اداری فعالیت‌های دولت را در این حوزه پیش می‌برد.

محمدی همچنین عنوان کرد: قرار است سالانه یک‌میلیون واحد در طرح نهضت ملی مسکن کشور احداث شود که ۴۰۰ هزار مورد از آن‌ها به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سپرده‌شده که کار در این حوزه در حال اجراست اما این مهم زمانی می‌تواند تکمیل شود که زمینه‌های آن با اقداماتی همچون تأمین زمین فراهم‌شده باشد.

وی با اشاره به اینکه برای تأمین زمین مناطق روستایی مشکلی نداریم گفت: وام کم‌بهره با بازپرداخت طولانی‌مدت و همچنین ساخت و واگذاری مسکن باقیمت تمام‌شده برای مردم، در دستور کار بنیاد مسکن قرار دارد.

در این دیدار داود میان دهی رئیس سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان نیز برای توسعه همکاری‌های مشترک در اطلاع‌رسانی کیفی و کارشناسی از خدمات بنیاد مسکن با اتکا به مؤلفه‌های علمی تاثیرگذاری بر مخاطب اعلام آمادگی کرد.

استان حادثه خیر کرمان با ۱۸ گسل فعال، سابقه بروز زمین‌لرزه‌های شدید با خسارت‌های بالا را دارد که علاوه بر آن طوفان و سیل هرساله مناطقی از آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آمار مقاوم‌سازی مسکن روستایی در حالی توسط مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان مطرح می‌شود که این اقدام یک ضرورت انکارناپذیر در کرمان به‌عنوان مرکز حوادث و بلایای طبیعی کشور به شمار می‌رود و بایستی همه ظرفیت‌های دولت نیز در این حوزه استان پای‌کار باشد.
 
انتهای خبر/ طهماسبی
 
 




مقاوم‌سازی مسکن روستایی کرمان ۱۵ درصد بیشتر از متوسط کشوری است

منبع:آرمـان
? مقاوم‌سازی مسکن روستایی کرمان ۱۵ درصد بیشتر از متوسط کشوری است