مشارکت بالا، زمینه نقش آفرینی بیشتر مجلس در مسائل مهم کشور را فراهم می کند

نذیر کرمان/کرمان عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: مشارکت بالا در انتخابات مجلس می‌تواند زمینه نقش آفرینی بیشتر آن در مسائل کلیدی کشور را فراهم نماید. یحیی کمالی در گفت و گو با نذیر کرمان با اشاره به انتخابات مجلس اظهار کرد: مجالس قانون‌گذاری مهمترین و موثرترین نهاد سیاسی در عصر مدرن هستند […]

نذیر کرمان/کرمان عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: مشارکت بالا در انتخابات مجلس می‌تواند زمینه نقش آفرینی بیشتر آن در مسائل کلیدی کشور را فراهم نماید.

یحیی کمالی در گفت و گو با نذیر کرمان با اشاره به انتخابات مجلس اظهار کرد: مجالس قانون‌گذاری مهمترین و موثرترین نهاد سیاسی در عصر مدرن هستند و آغاز شکل گیری نظام‌های سیاسی مشروطه و دموکراتیک با تشکیل این مجالس همراه بوده است.

وی افزود: پارلمان نماد اراده جمعی در حیات سیاسی یک جامعه است و تشکیل و فرایند اداره آن نیز مبتنی بر رأی و خرد جمعی است. از این جهت می‌توان گفت پارلمان مرکز سیاستگذاری در حوزه‌های مختلف است و کیفیت پارلمان می‌تواند تضمین کننده سیاستگذاری مطلوب در یک کشور باشد.

کمالی بیان کرد: تشکیل نهادهای مشورتی در ایران سابقه‌ای کهن دارد اما مجلس به مثابه یک نهاد سیاسی مدرن در عصر مشروطه شکل گرفت و علی‌رغم فراز و نشیب‌های مختلف، نهادی موثر در سیاست ایران معاصر بوده است.

این استاد علوم سیاسی اظهار کرد: مجلس در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران دارای ویژگی‌های مختلفی است که بر عملکرد آن تاثیرگذار است. 

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران تک مجلسی است و همین ویژگی باعث شده که کارکردهای متعدد و متنوعی برای آن به لحاظ قانونی و عرف سیاسی بار شود. به این معنا مجلس هم باید کارکرد سیاستگذاری و نظارت در سطح ملی را انجام دهد و هم خواسته‌های متنوع و فزاینده حوزه انتخابیه را منعکس نماید. این مسئله باعث می‌شود در موارد زیادی از جمله بودجه‌ریزی، نمایندگان در معرض تعارض منافع ملی و منافع حوزه انتخابیه قرار گیرند. 

کمالی اظهار کرد: هر چند تشکیل شوراهای شهر و روستا تا حدی برخی از خواسته‌های محلی را پوشش داده اما همچنان ساختار مجلس در معرض این دوگانگی قرار دارد. این ویژگی، مهمترین عامل درونی موثر بر کارکرد مجلس در ایران است که لازم است درباره آن چاره‌اندیشی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: علی‌رغم این شرایط، مجلس همچنان نهاد مهم و اثرگذاری در ساختار سیاسی ایران است و مشارکت بالا در  انتخابات مجلس می‌تواند زمینه نقش آفرینی بیشتر آن در مسائل کلیدی کشور را فراهم نماید.

وی تصریح کرد: بخشی از مردم از تاثیرگذاری رأی خود به ویژه بر مسائل اقتصادی و معیشتی مطمئن نیستند و تردیدهایی را ابراز می‌کنند. عملکرد مجالس گذشته و بروز چالش‌های اقتصادی به ویژه افزایش تورم در سال‌های اخیر در این زمینه موثر بوده است اما باید توجه داشت اگر مشکلات اقتصادی را به عملکرد مجلس نسبت می‌دهیم، راه حل آن را هم می‌توان در تشکیل یک مجلس قوی و کارآمد جستجو کرد. از این نظر فکر می‌کنم تشکیل مجلس با مشارکت بیشتر باعث ورود افراد توانمند و کارآمدتر می‌شود در نتیجه احتمال حل و فصل مشکلات اقتصادی را افزایش می‌دهد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در بین نامزدها افرادی وجود دارند که دغدغه عمومی جامعه را می‌شناسند و راهکارهایی را نیز مطرح کرده‌اند. ورود این افراد و بیان خواسته‌های مردم می‌تواند حل و فصل مشکلات اقتصادی را تسهیل نماید. 

وی افزود: از طرفی برای افزایش جلب مشارکت مردم در انتخابات مجلس لازم است سایر نهادهای سیاسی به اثرگذاری مجلس و رأی مردم بیش از گذشته توجه داشته باشند، پذیرای انتقادها و پیشنهادها باشند، جایگاه قانونی مجلس و نمایندگان آن محفوظ و محترم باشد و در یک فرایند یکپارچه و منسجم، حل و فصل مشکلات اقتصادی در اولویت قرار گیرد. طبیعی است وقتی مردم منافع خود را در اولویت یک نهاد سیاسی ببینند در تشکیل آن نهاد، مشارکت بیشتری خواهند داشت.

انتهای پیام




مشارکت بالا، زمینه نقش آفرینی بیشتر مجلس در مسائل مهم کشور را فراهم می کند

منبع: ایـسنا
? مشارکت بالا، زمینه نقش آفرینی بیشتر مجلس در مسائل مهم کشور را فراهم می کند