مس رفسنجان؛ تیمی که لیاقت آن بیش‌تر از این بود

نذیر کرمان/کرمان شاید زمانی که مس رفسنجان به‌عنوان تیم قهرمان لیگ آزادگان به لیگ برتر فوتبال ایران صعود کرد خوش‌بینانه‌ترین هوادار آن تصور نمی‌کرد این تیم بتواند در فصل سوم حضور در بالاترین سطح فوتبال ایران این‌گونه بدرخشد و تبدیل به تیم اول استان کرمان شود. مسی‌های رفسنجان فصل بیست‌ودوم لیگ برتر فوتبال ایران را […]

نذیر کرمان/کرمان شاید زمانی که مس رفسنجان به‌عنوان تیم قهرمان لیگ آزادگان به لیگ برتر فوتبال ایران صعود کرد خوش‌بینانه‌ترین هوادار آن تصور نمی‌کرد این تیم بتواند در فصل سوم حضور در بالاترین سطح فوتبال ایران این‌گونه بدرخشد و تبدیل به تیم اول استان کرمان شود.

مسی‌های رفسنجان فصل بیست‌ودوم لیگ برتر فوتبال ایران را مانند فصول گذشته با هدایت محمد ربیعی آغاز کردند. مربی‌ای که پیش از این هم توانایی خودش را ثابت کرده بود اما عملکرد مس رفسنجان در این فصل و رسیدن این تیم به‌عنوان یکی از برترین‌های خط دفاع لیگ برتر فوتبال بار دیگر توانایی‌های فنی ربیعی را ثابت کرد و نشان داد او باوجود این‌که نسبت به سایر افرادی که در فوتبال ایران مشغول مربیگری هستند، جوان‌تر است اما از دانش فنی خوبی برخوردار است.

آنچه باعث شد مس رفسنجان لیگ را برای دومین فصل متوالی با حضور در رتبه تک رقمی به پایان برساند کار مدیران این تیم را برای تمدید قرارداد این سرمربی جوان و با دانش سخت می‌کند. همان‌گونه که اخباری مبنی بر جدایی ربیعی از مس رفسنجان و رفتن آن به یکی از تیم‌های رقیب لیگ برتری شنیده می‌شود. البته باید گفت تمام اخباری که در این‌باره به گوش می‌رسد تا زمان نگارش این گزارش غیررسمی است و هیچ‌کدام از طرفین درباره جدایی سرمربی موفق مسی‌ها اظهارنظر رسمی نکرده‌اند.

باید منتظر ماند و دید طی روزهای آینده و با پایان یافتن کامل فصل فوتبالی کشورمان، اتفاقی که پس از پایان مسابقات جام حذفی رخ می‌دهد، تکلیف نیمکت فنی مس رفسنجان برای حضور در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی و مهم‌تر از آن حضور در لیک بیست‌وسوم فوتبال ایران چه خواهد شد. سئوالی که اما همه را نگران کرده و تاکنون از سوی مدیران باشگاه بی‌جواب مانده این است که آیا مس با ربیعی در لیگ آینده حضور خواهد داشت یا این‌که نیمکت نارنجی‌پوشان دچار تغییر خواهد شد؟ به‌هر روی هر اتفاقی که قرار است رخ دهد باید زودتر تعیین تکلیف شود تا تیم اول استان کرمان با تمام توان در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی و پس از آن تمرینات پیش‌فصلی که تیم‌ها برای حضور در لیگ آینده برگزار می‌کنند، شرکت کند.

مس رفسنجان تیم اول استان کرمان

استان کرمان پس از سال‌ها با سه نماینده در بالاترین سطح فوتبال ایران حضور داشت. مس رفسنجان، مس کرمان و گل گهر سیرجان سه نماینده این استان در لیگ برتر فوتبال ایران بودند. جالب است بدانید که عملکرد مس رفسنجان در این فصل به گونه‌ای بود که این تیم موفق شد از نظر آمار به‌عنوان برترین تیم استان کرمان انتخاب شود.

شاید پیش از آغاز فصل با توجه به هزینه هایی که گل گهر برای جذب بازیکن انجام داده بود، بسیاری این تیم را به عنوان تیم اول استان قلمداد می‌کردند. اتفاقی که البته تا پایان نیم‌فصل اول مسابقات و چند هفته از نیم‌فصل دوم هم رخ داد اما پس از رفتن امیر قلعه نویی به تیم ملی و آمدن سعید الهویی به راس کادر فنی سیرجانی‌ها همه چیز برعکس شد و می‌توان گفت اگر چه این تیم در تاکتیک تیمی خوب عمل می‌کرد اما در نتیجه‌گیری دچار نوسان شد اما نمایش مس رفسنجان مانند گذشته فوق‌العاده ماند.

از نظر عملکرد فنی و تاکتیکی درون زمین نیز نمایش مس رفسنجان نمره قبولی می‌گیرد. به طور مثال در بازی برگشت مس رفسنجان و پرسپولیس که فروردین‌ماه امسال به میزبانی رفسنجان برگزار شد به جرات می‌توان گفت اگر آن پنالتی مشکوک که بعدها محل مناقشه بسیاری از کارشناسان داروری شد، برای سرخ‌پوشان تهرانی گرفته نمی‌شد شاید شاگردان یحیی گل محمدی با پیروزی رفسنجان را به مقصد تهران ترک نمی‌کردند.

بررسی تمام فاکتورهای آماری ثابت می‌کند این تیم در لیگ بیست‌ودوم نسبت به دو رقیب هم‌استانی‌اش عملکرد مطلوب‌تری داشته و به همین خاطر عنوان برترین تیم فوتبال استان کرمان در فصل جاری فوتبال ایران به نارنجی‌پوشان رفسنجانی می‌رسد. موضوعی که تنها بازی با کلمات نیست.

نمایش درخشان حامد لک در قفس توری

در اختیار داشتن یک دروازه‌بان مطلوب برای رسیدن به موفقیت یک تیم فوتبال از نان شب هم واجب‌تر است. آن‌چه آن را می توان در عمکرد مطلوب مس رفسنجان در فصل جاری به راحتی پیدا کرد. ربیعی که در فصل بیست‌ویکم امتیازهای زیادی را از نداشتن یک دروازه‌بان مطمئن از دست داده بود، در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی فصل گذشته برای جذب یک دروازه‌بان مطمئن به سراغ حامد لک دروازه‌بان سابق تیم پرسپولیس که در آن روزها شرایط مطلوبی را در این تیم نداشت، رفت.

با آمدن حامد لک به قفس توری مسی‌های رفسنجان، آرامش هم به این تیم بازگشت به گونه ای که این تیم در فصل بیست‌ودوم موفق شد در ۱۹ مسابقه کلین شیت کند. آماری که نسبت به لیگ قبل ۷ بازی افزایش داشته است. علاوه بر ثبت این آمار از سوی حامد لک و داوود نوشی صوفیانی این تیم به رکورد شش هفته(هفته ۱۰ تا ۱۵) پیاپی بسته نگه داشتن دروازه‌اش رسیده تا خط دفاع این تیم با آرامش خاطر بیشتری کارش را در مسابقات دنبال کند.

 اتفاقی که برای مسی‌های رفسنجان عنوان دومین خط دفاعی برتر مسابقات را به ارمغان آورد، علاوه بر این موضوع می‌توان به ادامه یافتن روند هشت هفته شکست ناپذیری این تیم که در هفته های اول تا هشتم بدست آمده، اشاره کرد. رسیدن به این رکورد هم مستلزم داشتن یک دروازه‌بان و خط دفاع مستحکم و قدرتمند است. ابزاری که مس در فصل بیست و دوم لیگ برتر فوتبال به خوبی از آن  بهره می‌برد.

رکوردشکنی‌ها

مس رفسنجان با سرمربی جوانش در لیگ بیست‌ودوم موفق شد یک رکورد جاودانه از خود به ثبت برساند و در این فصل موفق به کسب ۴۷ امتیاز شد. امتیازی که آن‌ها را به رتبه پنجم جدول ۱۶ تیمی لیگ برتر رساند و آنان از این بابت تاریخ‌ساز شده‌اند. زیرا کمتر تیمی در تاریخ فوتبال ایران وجود دارد که لیگ را با حضور رقبای قدرتمندی که هزینه بیشتری از مس برای جذب بازیکن پرداخته‌اند، با حضور در رتبه پنجم به پایان برساند.

علاوه بر آن به ثمر رساندن سریع‌ترین گل تاریخ لیگ برتر در ثانیه ۸ بازی با ملوان انزلی، کسب عنوان دومین خط دفاعی لیگ برتر، تفاضل گل ۱۴+ در این فصل که نسبت به لیگ بیست‌و یکم با ۱۰+ و لیگ بیستم با ۶_  رشد قابل توجهی داشته است، ۸ هفته پیاپی بدون باخت (هفته اول تا هشتم) و برای اولین بار برتری ۴ بر صفر در خارج از خانه مقابل ملوان بندرانزلی و ۴ بر صفر در داخل خانه مقابل صنعت نفت آبادان به عنوان بهترین نتایج سه سال اخیر از دیگر رکوردشکنی‌ها و نتایج فوق‌العاده مس رفسنجان در فصل بیست‌ودوم بوده است.

شاگردان ربیعی در شرایطی فصل جاری را با حضور در رتبه پنجم جدول رده بندی به پایان برده‌اند که تنها پنج امتیاز تا رسیدن به رتبه چهارم جدول که متعلق به تراکتور تبریز با پاکو خمز سرمربی سرشناس و اسپانیایی اش بود، فاصله داشتند.

مسی‌ها با رتبه سوم جدول که در اختیار استقلال قرار دارد و حضور در این رتبه به معنی رسیدن به سهمیه حضور در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا است هم ۱۵ امتیاز فاصله داشتند. آماری که ثابت می‌کند اگر این تیم در پنجره نقل‌وانتقالات پیش‌رو تقویت شود و مهره‌های کلیدی‌اش برای فصل آینده مسابقات حفظ شود رسیدن مس به سهمیه آسیا دیگر برای هواداران و بازیکنان این تیم به هیچ عنوان رویا نخواهد بود و تبدیل به واقعیت می شود.

بهترین تیم جنوب کشور
 
اگر فوتبال ایران را به دو منطقه شمال و جنوب تقسیم کنیم، مس رفسنجان توانست در بین تیم‌های ریشه‌دار جنوبی مانند فولاد خوزستان، صنعت نفت آبادان، نفت مسجدسلیمان، گل‌گهر سیرجان و مس کرمان خود را به عنوان تیم برتر نیمه جنوبی کشور معرفی کند.

فوتبال جنوب ایران در فصل جاری فوتبالی، روزهای پرنوسانی را سپری کرد، روزها و هفته‌ای که دوتیم از پنج تیم حاضر از این خطه در لیگ برتر را لب پرتگاه سقوط به دسته پائین‌تر کشانده بود و در پایان مسابقات هر دو تیم سقوط‌کننده لیگ به دسته پائین‌تر یعنی مس کرمان و نفت مسجد سلیمان از این منظقه بودند اما مس رفسنجان در این فاکتور آماری هم مانند چند فاکتوری که پیش‌تر آن‌ها را بررسی کردیم سربلند خارج شد و موفق شدند عنوان با ثبات‌ترین و بهترین تیم منطقه جنوب کشور در لیگ بیست‌ودوم را بدست بیاورند. رسیدن به این عنوان باتوجه به آن‌چه بر تیم‌های جنوبی حاضر در لیگ‌مان گذشته است، به هیچ عنوان کار آسانی نیست اما تیم فوتبال مس رفسنجان موفق شد به آن دست پیدا کنند.
 
این ۱۵ امتیاز ناقابل!
 
اشتباهات داوری یکی از اتفاقات عجیب لیگ برتر فوتبال کشورمان در فصل جاری بود، آن‌چه رقم خوردنش باعث ضرر تمام تیم‌ها شد. هیچ تفاوتی هم ندارد که استقلال و پرسپولیس باشی یا تیم استان‌های دیگر، اشتباه داوری همیشه در کمین شماست. به گواه بسیاری از کارشناسان داوری فوتبال کشورمان مس رفسنجان در این فصل تنها از اشتباهات داوران ۱۵ امتیاز از دست داده است.

امتیازاتی که شاید اگر الان در حساب مس قرار داشت، این تیم جای استقلال در رتبه سوم جدول رده‌بندی لیگ را گرفته بود و در حال حاضر در اندیشه حضور در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا بود. رخ دادن این اتفاقات زنگ خطری برای کمیته داوران فدراسیون فوتبال کشورمان است، اشتباهات داوری در فصل جاری آن‌قدر زیاد و البته اکثر تیم‌ها را آزار داد که رئیس فدراسیون فوتبال در اظهارنظری از تجدیدنظر در بخش داوران و ناظران داوری خبر داد و اذعان کرد: «برخی داوران در لیگ برتر اشتباهات تاثیرگذار داشتند. کمیته داوران و افشاریان به این نتیجه رسیدند که باید یک تجدیدنظر جدی در بخش داوران و ناظران داوری بکنند. داور اشتباه کرده و مردم دیدند، اما ناظر ما در این باره نمره بسیار عالی داده است.»

باتوجه به آن‌چه گفته شد می‌توان گفت مس رفسنجان در این فصل به طور کلی عملکرد قابل قبول داشته و در بسیاری از فاکتورها فراتر از انتظار ظاهر شده است. به عبارت دیگر لیاقت تیم مس رفسنجان در این فصل بدون هیچ شک و تردیدی بیش‌تر از جایگاه پنجم جدول بوده است.

لزوم ادامه حمایت شرکت ملی صنایع مس از باشگاه
 
مهمترین اتفاق باشگاه مس رفسنجان تغییر مدیرعامل بود. اتفاقی که رخ دادن آن باعث ایجاد حواشی بسیاری برای تیم شد. پس از حواشی تصور نمی‌شد این تیم به روند سابقش بازگردد اما این اتفاق رخ داد. البته باید گفت روند حمایت مسئولین از این تیم هم فوق العاده بوده که مس رفسنجان موفق شد در این فصل به رتبه پنجم جدول و اول استان برسد. حمایت هایی که باید تا صعود مس به لیگ قهرمانان آسیا ادامه پیدا کند.

پیشرفت و روند رو به رشد مس رفسنجان را نمی‌توان اتفاقی خواند. این روند رو به رشد را به اذعان کارشناسان می‌توان حاصل ثبات در تیم و اتحاد و همدلی دانست. بعد از تغییر مدیرعامل باشگاه شاید بسیاری تصور می‌کردند باشگاه به حاشیه کشیده و روند نزولی پیدا کند اما با وجود تغییرات، همان عملکرد قبلی یعنی دور نگه داشتن تیم از حاشیه و حمایت‌های به موقع روحی‌روانی و مالی از تیم فوتبال به وضوح دیده شد.

اکنون با توجه به این روند مثبت و رو به رشد باید منتظر ماند و دید باشگاه مس رفسنجان فصل آینده گام نهایی برای آسیایی شدن را محکم بر می‌دارد یا خیر. قطعا برای دستیابی به این هدف باید از حمایت لازم شرکت ملی صنایع مس ایران برخوردار شود و در غیر این‌صورت باید شاهد نزول و خاموش شدن چراغ صنعت مس در فوتبال ایران باشیم.

مردم و هواداران رفسنجانی امیدوارند این روند حمایتی همچنان ادامه‌دار باشد و مسئولین شرکت مس نگاه درست و منطقی به مباحث بودجه‌ای داشته باشند تا برنامه صعود به لیگ قهرمانان آسیا محقق شود.

انتهای پیام




مس رفسنجان؛ تیمی که لیاقت آن بیش‌تر از این بود

منبع: ایـسنا
? مس رفسنجان؛ تیمی که لیاقت آن بیش‌تر از این بود