مسائل حوزه ارزی بزرگترین چالش صادرکنندگان است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مشکلات عرصه صادرات، صادرکنندگان را با مشکل روبه‌رو ساخته است که ادامه مسیر با چالش‌های ارزی امکان‌پذیر نیست. به گزارش سرویس اقتصادی «نذیر کرمان» محمدرضا پورابراهیمی در آئین بزرگداشت روز صادرات و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان کرمان به مشکلات صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: ارز چالش اصلی صادرکنندگان است […]

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مشکلات عرصه صادرات، صادرکنندگان را با مشکل روبه‌رو ساخته است که ادامه مسیر با چالش‌های ارزی امکان‌پذیر نیست.

به گزارش سرویس اقتصادی «نذیر کرمان» محمدرضا پورابراهیمی در آئین بزرگداشت روز صادرات و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان کرمان به مشکلات صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: ارز چالش اصلی صادرکنندگان است زیرا بیشترین مطالبات از ما به موضوعاتی چون نرخ ارز، تعهدات ارزی و تسویه حساب ارزی مربوط می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ساختار جانبی ارز سبب ایجاد مشکلات عدیده‌ای است، افزود: هفته گذشته لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و احتمالا روز یکشنبه در دستور کار صحن علنی قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وظیفه وزارت بازرگانی، مدیریت بازار هم  داخلی و خارجی است، بازار داخلی که شامل اصناف، بازاریان و اتحادیه‌هاست و بازار خارجی هم  شامل تجار و صادرکنندگان است که بر عهده سازمان توسعه و تجارت است بنابراین اگر این مهم محقق شود با تمرکزی که شکل می‌گیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی ادامه داد: با تشکیل وزارت بازرگانی، نگرانی‌هایی از جدا شدن سیاست‌های تولیدی از سیاست‌های تجاری وجود دارد،  اما تجربه سال‌های اخیر نشان داد که مدیریت این حجم گسترده و متنوع فعالیت‌ها، از عهده یک وزارتخانه خارج است،

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم سهل‌گیری در عرصه صادرات گفت: اقدامات ارزی خوبی در سال‌های گذشته انجام شده است و  اکنون به سمت آرامش مدیریت منابع ارزی حرکت می‌کنیم که امیدواریم طی دو ماه آینده ساختارهای جدیدی را تدوین و برنامه‌ریزی کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: اگر بخواهیم آرامش در حوزه اقتصاد کشور ایجاد کنیم راهی جز تقویت صادرات کشور نداریم، بحث پیمانسپاری ارزی در بخش محصولات کشاورزی در صحن علنی مجلس تصویب شد اما از حوزه مجمع تشخیص مصلحت نظام سر در آورد که کار را سخت و عملا دچار چالش کرد.

پورابراهیمی افزود: اگر سختگیری نکنیم حتما صادرات کشور دو برابر خواهد شد اما اگر سهل‌گیری در حوزه صادرات صورت نگیرد عملا ادامه مسیر صادرات کشور با چالش‌های ارزی امکان پذیر نیست.

وی عنوان کرد: عمده صادارت استان کرمان که شامل ۷۰ درصد است، مربوط به پسته و مغز پسته است و معادل ۱۵ درصد محصولات مسی و کاتد و ۱۵ درصد سایر محصولات است که سال گذشته با خسارت سرمازدگی که به باغات پسته استان خورد عملا در حوزه صادارت کاهشی بودیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: برنامه داریم تا در پایان ۱۴۰۲ عملکرد صادراتی استان را  بررسی کنیم و امیدواریم که شاهد رشد صادرات در عرصه‌به غیر از این ۵ قلم باشیم.

انتهای خبر/ طهماسبی 
 




مسائل حوزه ارزی بزرگترین چالش صادرکنندگان است

منبع:آرمـان
? مسائل حوزه ارزی بزرگترین چالش صادرکنندگان است