مراقبت‌ها علیه تب کریمه کنگو در سیرجان تشدید شد

کرمان – فت فتو- معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان با اعلام شناسایی قطعی ۲ مورد مبتلا به تب کریمه کنگو در این شهرستان تاکید کرد که مراقبت ها در این زمینه تشدید شده است. دکتر محمد موقری پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فت فتو اظهارداشت: طی ۲ روز گذشته یک […]

کرمان – فت فتو- معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان با اعلام شناسایی قطعی ۲ مورد مبتلا به تب کریمه کنگو در این شهرستان تاکید کرد که مراقبت ها در این زمینه تشدید شده است.

دکتر محمد موقری پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فت فتو اظهارداشت: طی ۲ روز گذشته یک مورد بیمار تب کریمه کنگو در شهرستان شناسایی شد  که امروز هم مورد دوم ابتلای قطعی مورد شناسایی و در بیمارستان تحت درمان قرار گرفت.

وی تاکید کرد: دامداران، قصابان، کارکنان دامپزشکی و کادر درمان در ارتباط با بیماران تب کریمه کنگو در معرض ابتلا به این بیماری هستند و علائم این بیماری نیز تب، درد مفاصل، خونریزی زیرپوستی و خونریزی عمومی است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان با تاکید بر لزوم ذبح دام فقط در کشتارگاهها گفت: خرید دام بایستی از مراکز مجاز عرضه دام باشد زیرا این مراکز زیرنظر دامپزشکی خواهند بود و باید مطلع باشیم برخی از انواع بیماری در دام‌ها علائم ظاهری مشخصی ندارند به طوری که فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی قادر به تشخیص آن هستند.

موقری با اشاره به نزدیکی به ایام عید سعید قربان و انجام سنت قربانی کردن گوسفند گفت: به هیچ عنوان نباید دام را در منازل و معابر عمومی ذبح کرد چرا که خونابه‌های جاری می‌تواند به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌های مشترک از جمله تب کریمه کنگو منجر شود.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان ادامه داد: اگر مبتلایان به این بیماری شناسایی نشوند یا  تحت درمان قرار نگیرند احتمال مرگ و میر تا درصد بالایی را دارند و بایستی این بیماری را جدی گرفت.

دکتر موقری تاکید کرد: گوشت دام ذبح شده باید حداقل برای ۲۴ ساعت در یخچال قرار داده شود.

وی گفت: یکی از راههای پیشگیری از شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو برنامه ریزی مدون در سمپاشی مکان انتقال و محل نگهداری دام هاست.

براساس گزارش ها در مدت سال گذشته در سیرجان سه نفر به تب کریمه کنگو مشکوک بودند که تست آنان منفی شد اما امسال طی ماه گذشته سه مورد شناسایی که آزمایش ۲ نفر مثبت و بستری شدند.

سیرجان در ۱۷۵ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.




مراقبت‌ها علیه تب کریمه کنگو در سیرجان تشدید شد

منبع: ایرنـا
? مراقبت‌ها علیه تب کریمه کنگو در سیرجان تشدید شد