مخالفت شورای شهر کرمان با احداث تقاطع غیر هم سطح سه راه سیلو

در حالی که شورای شهر کرمان با پیشنهاد شهرداری مبنی بر احداث تقاطع غیر هم‌سطح مخالفت کرد اما با برگزاری مناقصه به صورت طراحی و مناقصۀ پیمانکار پس از طراحی موافقت کرد. به گزارش سرویس اقتصادی فت فتو؛ شورای شهر کرمان در نشست علنی صبح امروز با پیشنهاد اولیۀ شهرداری مبنی بر «احداث تقاطع غیرهمسطح […]

در حالی که شورای شهر کرمان با پیشنهاد شهرداری مبنی بر احداث تقاطع غیر هم‌سطح مخالفت کرد اما با برگزاری مناقصه به صورت طراحی و مناقصۀ پیمانکار پس از طراحی موافقت کرد.

به گزارش سرویس اقتصادی فت فتو؛ شورای شهر کرمان در نشست علنی صبح امروز با پیشنهاد اولیۀ شهرداری مبنی بر «احداث تقاطع غیرهمسطح در سه‌راهی سیلو با قرارداد EPC و از طریق برگزاری مناقصۀ ۱۹۰ میلیارد تومانی که ۱۰۰ درصد به‌صورت تهاتر زمین و پروانه پرداخت و طی ۲۴ ماه اجرا شود» مخالفت کرد.

طبق پیشنهاد شهرداری کرمان در قرارداد EPC شرکت پیمانکار، مسئولیت طراحی، تدارکات، ساخت، راه‌اندازی و تحویل یک پروژه را بر عهده دارد.

شورا پیشنهاد مطروحه  را که در کمیسیون عمران مصوب شده بود را نپذیرفت و به شکل دیگری آن را اصلاح و اعلام کرد: اصلاحیه به این صورت است که؛ در خصوص اجرای پروژۀ سه‌راهی سیلو، با نحوۀ برگزاری مناقصه به صورت طراحی و سپس مناقصۀ پیمانکار پس از طراحی، با رعایت صرفه و صلاح شهرداری موافق است.

علیرضا نادری رئیس شورای شهر کرمان در مخالفت با شروع پروژه‌های بزرگ در سطح شهرستان کرمان گفت: در شهر، پروژه‌ها و کارهای کوچکی داریم که همه معطل هستند، در این شرایط، چرا باید منابع شهرداری را صرف کارهای بزرگ کرد.

وی با بیان اینکه زیرگذر میدان آزادی (به‌دلیل عدم تملکات) هنوز بدون استفاده مانده و برخی از گذرها در چهارراه احمدی نیز همین شرایط را دارد، افزود:  پروژه های نیمه تمام چهره شهر را ناقص کرده است، بنابراین اولویت شهر اتمام کارهای این‌چنینی است، ابتدا باید این پروژه‌های نیمه تمام به بهره‌برداری کامل برسد، بعد پروژۀ بزرگ جدید را شروع کنیم.

نادر در ادامه تاکید کرد: چرا این پروژه باید خارج از بودجه بررسی شود؟ ما الان در حال بررسی بودجۀ سال ۱۴۰۲ هستیم. باید این پروژه در بودجۀ سال آینده تصویب و بعد اقدامات بعدی انجام شود، نه اینکه این پروژه را از بودجه بیرون بکشیم و مصوب کنیم. 

سعید شعرباف تبریزی شهردار کرمان در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر  با بیان اینکه پروژۀ سه‌راهی سیلو در بودجۀ سال آینده آورده شده است، اظهار کرد: در شهرداری، غیرهمسطح‌سازی در سه‌راهی شرف‌آباد و سیلو را قطعی کرده‌ایم اما دربارۀ نقاطی مثل میدان بیرم‌آباد و چهارراه نیکزاد ابهام داریم در حالی که برای پروژه‌های شر‌ف‌آباد و سیلو، جمع‌بندی مشاور طرح جامع هم هست.

حسین چناریان رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای شهر ضمن اعلام موافقت خود با شروع این پروژه، گفت: از ابتدای شورای ششم این سیاست که به مناطق محروم و حاشیه‌ای و پروژه‌های با مقیاس خرد توجه شود دنبال شده و مردمی که بهره‌مند از این نوع خدمات شده‌اند راضی هستند و حتما این سیاست ادامه خواهد داشت اما در شهر کرمان به شدت نیاز است که در حوزۀ ترافیک و عبور و مرور مردم فکری جدی شود.

وی افزود: دربارۀ چند تقاطع حساس که نقش بزرگراهی دارند و به شدت در نارضایتی فعلی مردم موثرند، باید توجه و تصمیم‌گیری کنیم که سه‌راه سیلو یکی از این نقاط است، برای این نقاط باید به سرعت تصمیم‌گیری کنیم ، زیرا هزینه‌هایی که به شهر تحمیل می‌کنند کم‌تر خواهد بود، شورای ششم تا پایان دوره باید دو، سه پروژۀ بزرگ در مقیاس مالی را شروع کند.

چناریان تاکید کرد: براساس گزارش مشاور طرح سه راه سیلو، اگر پروژه را امسال به مناقصه بگذاریم، قطعا ارزش آن از نظر اقتصادی به نفع شهرداری است تا اینکه به سال آینده آن را موکول کنیم، موضوع دیگر اینکه در نوع قرارداد که دوستان پیشنهاد دادند کلا تهاتر است، که در بودجه هم این پروژه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: چون تامین مالی پروژه از طریق تهاتر است، خیلی تاثیری در نقدینگی بودجۀ سال آینده ندارد، پس برگزاری مناقصه در امسال به نفع شهرداری است.
 
 سیدمحمد موسوی عضو دیگر شورای شهر در تکمیل صحبت های حسین چناریان ادامه داد: در مدلی که الان به شورا ارائه شده، طراحی ساخت و اجرا به عهدۀ پیمانکار است، براساس ضوابط و قوانین، این مدل شاید در تعیین زمان انجام کار و مبلغ تمام شده به نفع کارفرما باشد اما ایراداتی هم  دارد.

وی تاکید کرد: گرچه با  اجرای پروژه مخالفتی نداریم زیرا یکی از نقاطی که باید مشکل ترافیکی آن حل شود، سه راه سیلو است، حدود دو ماه پیش بود که مشاور، طرحی برای سه‌راهی سیلو ارائه کرد که زیرگذر در پیشنهادات آن‌ها بهترین گزینه بود، آن روز پروژه را با ۹۰ میلیارد تومان پیشنهاد دادند اما اکنون آن را با ۱۹۰ میلیارد تومان پیشنهاد داده‌اند.

عضو شورای شهر ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، این نوع قرارداد نه تنها کمکی به ما نمی‌کند بلکه به ضد خود تبدیل می‌شود، پیشنهاد ما این است که مشاور جزئیات مطالعات فاز یک، برآورد ۱۹۰ میلیاردی و جزئیات طرح را باید به شورا ارائه کند.

موسوی ادامه داد: با این پیشنهادی که شهرداری داده، کلیات را تصویب می‌کنیم و معلوم نیست در نهایت، به چه نرخی برسد. نباید چیزی را تصویب کنیم که معلوم نیست چه می‌شود؟  اگر پیمانکار کار را شروع کند و نتواند با شرایط اقتصادی ادامه دهد، بحث‌های حقوقی پیش می‌آید و مشکلات زیادی خواهیم داشت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اصل پروژه قطعا نیاز شهر است اما به این شیوه‌ای که پیشنهاد شده، مخالف هستم و به صلاح نیست.

منصور ایرانمنش با تاکید بر غیرهمسطح‌سازی در سه‌راهی سیلو و سه‌راهی شرف‌آباد گفت: ترافیک شهر را همین الان همۀ ما داریم لمس می‌کنیم. پنج یا ۱۰ سال دیگر مشکلات خیلی بیش‌تر از این خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان با بیان اینکه باید به موازات خودروهایی که وارد شهر می‌شود، تدبیری شود، افزود: شهر همین الان در برخی ساعات قفل است و ما از روند افزایش خودروها عقب هستیم و دیگر نباید دست روی دست بگذاریم، دربارۀ نحوۀ اجرا هم در کمیسیون مصوب کردیم زمان اجرا از ۲۴ ماهی که مشاور پیشنهاد داده به ۱۵ ماه کاهش یابد و مناقصه را همین امسال برگزار کنیم.

وی اظهار کرد: غیرهمسطح‌سازی در  سه‌راهی شرف‌آباد هم مطرح است که به نظر می‌رسد اولویت باشد و امیدواریم در این دوره هر دو این پروژه‌ها به مرحلۀ اجرا برسند.

محمدرضا کمساری به‌عنوان مخالف پیشنهاد شهرداری، اذعان کرد: اینکه در حال حاضر تورم به شهر و شهرداری ضرر می‌زند یک بحث جداست، اما ماجرای اینکه هزینۀ اجرای پروژه طی مدت کوتاهی ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته چیست؟ شهرداری استدلال‌های منطقی بیاورد تا هفتۀ آینده این پیشنهاد را بررسی کنیم، والا با شکل فعلی قرارداد مخالفم.

در ادامه این نشست، سعید شعر باف با توضیح دربارۀ نوع قراردادی که در ابتدا پیشنهاد کرده‌اند، تاکید کرد: که غیرهمسطح‌سازی در سه‌راهی سیلو و شرف‌آباد را قطعی کرده‌اند.

شهردار کرمان گفت: براساس مذاکراتی که امسال داشتیم و جمع‌بندی شورا و شهرداری، سه‌راهی سیلو در بودجۀ سال آینده دیده شده است و مشاور اولیه، برآورد پروژه را انجام نداده است، در فاز اول، شبیه‌سازی نرم‌افزاری را انجام داده و اینکه روگذر یا زیرگذر باشد را تعیین کرده است.

 وی اظهار کرد:دربارۀ مدل قرارداد یک پیشنهاد می‌تواند این باشد که شهرداری قراردادی با مشاور ببندد تا برآورد دقیق پروژه را انجام دهد، بعد از آن، مناقصۀ پروژه برگزار شود اما فرایند تعیین دقیق و قابل اطمینان برآورد، سه، چهار ماه زمان نیاز دارد.

وی افزود: ما در اجرای پروژه به فکر صرفه و صلاح شهرداری بودیم اما می‌توانیم یک هفته تامل کنیم تا بخش هزینه‌ای بودجه مشخص شود اما در اصل اجرا مسئله‌ای نیست و فقط نوع قرارداد مطرح است، اگر قرارداد EPC باشد، چون طراح و مجری کنار هم هستند، کیفیت کار بهتر خواهد بود اما فرایند اجرایی طولانی‌تری دارد، اگر هم این نوع قرارداد مورد تایید نیست و برآورد دقیق نیاز است، سه ماه آینده مشاور برآورد نهایی را می‌دهد که پروسه‌ای طولانی‌تر خواهد بود و مقداری عدم تطابق بین مجری و طراح اتفاق خواهد افتاد.

بعد از توضیحات شهرداری پیشنهادات مربوطه به رای گذاشته شد و  با رای مخالف اکثریت اعضای حاضر در جلسه و ردّ پیشنهاد شهرداری برای اجرای قرارداد EPC با برگزاری مناقصه به صورت طراحی و سپس مناقصۀ پیمانکار پس از طراحی، موافقت شد.

انتهای خبر/ طهماسبی




مخالفت شورای شهر کرمان با احداث تقاطع غیر هم سطح سه راه سیلو

منبع:آرمـان
? مخالفت شورای شهر کرمان با احداث تقاطع غیر هم سطح سه راه سیلو