محور مقاومت متحدترین محور امنیتی خاورمیانه است/ تشییع پیکر تاریخی سرداران مقاومت در ایران و عراق تأکیدی بر آرمان های مقاومت بود

علیرضا عرب با تأکید بر اینکه محور مقاومت در بین محورهای دیگر منطقه منسجم ترین، متحدترین و یکپارچه ترین محور عقیدتی، سیاسی، نظامی و امنیتی خاورمیانه و غرب آسیاست، گفت: تشییع پیکر تاریخی سرداران جبهه مقاومت در دو کشور ایران و عراق بودیم که این تشییع پیکر تأکید مجدد مردم بر آرمان های انقلاب و […]

علیرضا عرب با تأکید بر اینکه محور مقاومت در بین محورهای دیگر منطقه منسجم ترین، متحدترین و یکپارچه ترین محور عقیدتی، سیاسی، نظامی و امنیتی خاورمیانه و غرب آسیاست، گفت: تشییع پیکر تاریخی سرداران جبهه مقاومت در دو کشور ایران و عراق بودیم که این تشییع پیکر تأکید مجدد مردم بر آرمان های انقلاب و مقاومت بود.

علیرضا عرب در گفتگو با فت فتو؛ در خصوص اهمیت رابطه دو کشور ایران و عراق و نقش شهید سلیمانی با اشاره به اینکه در این میان همین بس که حاج قاسم در عراق به شهادت رسید، گفت: آمریکایی ها به خوبی اهمیت راهبردی عراق را در محور مقاومت درک می کنند به این معنی که آنها به این درک کامل و جامع رسیده اند که اگر محور مقاومت در عراق لطمه بخورد، این اقدام جبران ناپذیر است.

این کارشناس مسائل بین الملل ابراز کرد: در زمان ریاست جمهوری اوباما، ترامپ و بایدن، هیچ یک از این سه رئیس جمهور در مواجهه با ایران، قائل به برخورد نظامی نبوده و نیستند و تنها یک استثنا در زمان ریاست جمهوری ترامپ وجود دارد که آمریکا یک اقدام تروریستی و نظامی انجام داد و این دولت مسئولیت کامل آن را بر عهده گرفت و آن هم به شهادت رساندن سپهبد شهید سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همرزمان آنها بود.

وی با بیان اینکه اقدام صورت گرفته از سوی آمریکایی ها یک مورد استثنایی و تأکیدی بر اهمیت رابطه ایران و عراق و اهمیت عراق بر محور مقاومت است، عنوان کرد: برآورد ترامپ این بود که با حذف شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، رابطه ایران و عراق به شدت تضعیف خواهد شد.

عرب ادامه داد: این ترور در جاهای دیگر نیز می توانست انجام شود؛ اما آمریکایی ها این کار را در عراق انجام دادند و هدف اصلی آنها این بود تا رابطه بین ایران و عراق را تخریب کنند؛ اما نه تنها آمریکایی ها به اهداف خود دست نیافتند بلکه این ترور هولناک بر خروج آمریکایی ها از عراق اثر گذاشت و خروج آنها را تسریع و تشدید کرد.
 
این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص دلایلی که آمریکایی ها به اهداف خود نرسیدند، اظهار کرد: اولین دلیل این است که روابط ایرا و عراق، روابط دینی، مذهبی و تاریخی مبتنی بر منافع استراتژیک ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک است؛ بنابراین این رابطه بسیار عمیق است و علایق بسیار عمیق تاریخی بین این دو کشور به صورت مشترک وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه دلیل دیگر این است که محور مقاومت در بین محورهای دیگر منطقه منسجم ترین، متحدترین و یکپارچه ترین محور عقیدتی، سیاسی، نظامی و امنیتی خاورمیانه و غرب آسیاست، تصریح کرد: اگر چهار محور را در نظر بگیریم محور سنی محافظه کار شامل سعودی، امارات، مصر و اردن؛ محور سنی اخوانی شامل ترکیه، قطر و متحدین آنها؛ محور سنی سقفی که با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان تقویت شده و محور مقاومت که در بین محورهای یاد شده، محور مقاومت دارای ویژگی های عنوان شده است و این محور پس از به شهادت رسیدن سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به راه خود با قدرت ادامه داد.

عرب افزود: دلیل دیگر عدم به نتیجه رسیدن آمریکایی ها در ترور حاج قاسم این است که ما شاهد تشییع پیکر باشکوه و تاریخی سرداران جبهه مقاومت در دو کشور ایران و عراق بودیم که این تشییع پیکر تأکید و تأیید مجدد مردم بر آرمان های انقلاب و مقاومت بود؛ چرا که حاج قاسم نماد انقلاب و مقاومت بود.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: در زمان بایدن راهبرد جدید آمریکا در خاورمیانه، کاهش حضور نظامی در منطقه است؛ اما در این عرصه صرفا حضور نظامی کاهش پیدا خواهد کرد اما حضور اطلاعاتی، امنیتی و اقتصادی آمریکا مانند سابق در منطقه باقی خواهد ماند.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم چشم انداز محور مقاومت را بررسی و ترسیم کنیم با توجه به اینکه حضور نظامی، اقتصادی و امنیتی آمریکا در منطقه در حال تغییر است؛ لذا محور مقاومت باید منسجم تر، هدفمند تر و بیش از پیش مردمی تر به سمت اهداف خود حرکت کند.

عرب خاطر نشان کرد: به دلیل آنکه رابطه استراتژیک بین آمریکا و اسرائیل، یکی از ارکان و ستون های امنیتی اسرائیل در منطقه است؛ زمانی که آمریکایی ها حضور نظامیان را در منطقه کاهش می دهند این مسئله قطعا بر امنیت اسرائیل اثر سو و تضعیف کننده دارد و این در حالی است که اقتدار محور مقاومت که یک محور نظامی، امنیتی و عقیدتی است، در مطنقه در حال افزایش است و این مسئله برای اسرائیل سخت است.

انتهای پیام/م




محور مقاومت متحدترین محور امنیتی خاورمیانه است/ تشییع پیکر تاریخی سرداران مقاومت در ایران و عراق تأکیدی بر آرمان های مقاومت بود

منبع:آرمـان
? محور مقاومت متحدترین محور امنیتی خاورمیانه است/ تشییع پیکر تاریخی سرداران مقاومت در ایران و عراق تأکیدی بر آرمان های مقاومت بود