مجوز تاسیس صندوق شورای عتف‌ برای حل مشکلات حوزه دانش بنیان صادر شد

کرمان – فت فتو – معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حوزه رفع مشکلات حوزه شرکت های فناور و نیز تولید، تجاری سازی و صادرات محصولات دانش بنیان مجوز تاسیس صندوق شورای عتف‌ امسال اتخاذ شد. به گزارش خبرنگار فت فتو، مرتضی فرخی روز جمعه در آیین گشایش نمایشگاه دستاوردهای شرکت […]

کرمان – فت فتو – معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حوزه رفع مشکلات حوزه شرکت های فناور و نیز تولید، تجاری سازی و صادرات محصولات دانش بنیان مجوز تاسیس صندوق شورای عتف‌ امسال اتخاذ شد.

به گزارش خبرنگار فت فتو، مرتضی فرخی روز جمعه در آیین گشایش نمایشگاه دستاوردهای شرکت های فناور و مراکز رشد در دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان افزود: در حوزه فناوری و مسایل دانش بنیان بعد از ۱۱ سال شورای عتف‌ با حضور ریاست جمهوری هفته گذشته برگزار شد و خروجی آن چهار مصوبه بود که امیدواریم بیشترین برکات برای رفع موانع و مشکلات حوزه ‌ورود به عرصه دانش بنیان و تجاری سازی محصولات دانش بنیان داشته باشیم.

وی اظهار داشت: بحث تمرکز در حوزه های دانش بنیان، سیاستگذاری ها و نیز ایجاد صندوق عتف‌ از ابتکاراتی بود که موفق شدیم مجوزهای لازم را در این زمینه ها دریافت کنیم تا با توسعه فعالیت های دانش بنیان زمینه رفع موانع و تولید و صادرات محصولات این بخش را فراهم کنیم.
فرخی بیان کرد: یکی از ابتکارات مجلس شورای اسلامی تصویب قانون جهش دانش بنیان است و در این راستا اختیارات و امتیازات فوق العاده ای در حوزه استانی، واگذار می شود.
وی تصریح کرد: این قانون به مرحله اجرایی رسیده و تا ابتدای مهرماه امسال ابلاغ می شود و ظرفیت های حوزه دانش بنیان ‌با استفاده از اختیارات استانی فعال می شود.

تلاش دانشگاه ها هنوز منجر به رفع مسایل اجتماعی نشده است

فرخی ادامه داد: تلاش مجموعه‌های دانشگاهی هنوز منجر به حل مسائل اجتماعی نشده و دانشگاهیان در جامعه حضور ندارند لذا می طبد روسای جدید دانشگاهی در منطقه جغرافیای خود یعنی استان و شهرستان حضور یابند و مسائل را  با کمک مجموعه‌های فناور شناسایی و در رفع آن‌ها سعی و تلاش کنند.

وی ارتباط تنگاتنگ بین مسئولان صنایع و دانشگاهی با مسئولان استانی را مهم دانست و گفت: امروز محصول چهار دهه آموزش در دانشگاه‌ها تبدیل به مراکز رشد و فناور شده که با کمی حمایت و توجه ویژه مسائل و مشکلات مراکز رشد قابل حل است.
معاون وزیر علوم ادامه داد: لذا کمبود فضاهای فیزیکی در مراکز رشد یکی از دغدغه‌های مراکز است که با کمک و هماهنگی مجموعه‌های حمایتی از جمله فرمانداری‌ها و استانداری‌ها و نیز بنگاه‌های اقتصادی  این مسائل قابل حل است.
برای ایجاد پارک علم و فناوری در شهرستان ها تجدیدنظر می شود 

وی تصریح کرد: بر اساس قوانین سابق در هر استان یک پارک علم و فناوری ایجاد می‌شد اما در دولت جدید با توجه به ظرفیت‌های مطلوب در هر شهرستان ما تجدیدنظر خواهیم کرد و با نگاه ویژه‌ای که در دولت سیزدهم و نیز دغدغه مقام‌معظم رهبری به امر دانش بنیان تلاش می‌کنیم که این مهم برآورده شود.
وی اظهار کرد: پارک علم و فناوری در رفسنجان از نیاز هاست که باید ایجاد شود.
فرخی با تاکید بر ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین صنعت و دانشگاه گفت: ما در این‌ راستا سامانه‌ای به نام «نان» (سامانه نظام ایده ها و نیازها) راه‌اندازی کرده ایم که تاکنون در این سامانه ۵۰۰ نیاز جامعه، صنعت، بخش خصوصی و دانشگاه احصا و  بارگذاری شده است.
وی‌ خاطرنشان کرد: دانشجویان در مقاطع ارشد و دکترا و اساتید و پژوهشگران می توانند در راستای رفع نیازهای جامعه، پروژه‌های خود را جهت‌دهی کنند و نیازهای جامعه را برطرف سازند.

حوزه علوم انسانی و علوم قرآنی از مغفولیت بیرون آمد

 معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری ‌ ادامه داد:  وزارتخانه علوم تحقیقات و فناوری، مرکز علوم انسانی و علوم قرآنی را برای اولین‌بار در کشور راه‌اندازی کرده و این امر توجه بر دانش بومی را در دستور کار قرار دارد که در حوزه علوم انسانی مغفول مانده بود.
فرخی خاطرنشان کرد: به این مرکز در جامعه توجه ویژه می‌شود و با بازنگری می توان سیاست‌های جدید در رفع مشکلات حوزه علوم انسانی و قرآنی را تعریف کرد و در راستای رسیدن به اهداف متعالی روند روبه‌رشدی را داشته باشیم.




مجوز تاسیس صندوق شورای عتف‌ برای حل مشکلات حوزه دانش بنیان صادر شد

منبع: ایرنـا
? مجوز تاسیس صندوق شورای عتف‌ برای حل مشکلات حوزه دانش بنیان صادر شد