لیگ یک فوتبال و مشکلات داوری

بیانیه دادن و صحبت علیه داوری، تبدیل به کار اصلی تیم‌های لیگ یکی شده است و حالا دیگر بعد از هر بازی و جدا از نتیجه گرفته شده، باشگاه‌های حاضر در لیگ دسته اول یک بیانیه علیه داوری صادر می‌کنند. به گزارش فت فتو، ۲۴ هفته از لیگ دسته اول فوتبال ایران گذشته است و […]

بیانیه دادن و صحبت علیه داوری، تبدیل به کار اصلی تیم‌های لیگ یکی شده است و حالا دیگر بعد از هر بازی و جدا از نتیجه گرفته شده، باشگاه‌های حاضر در لیگ دسته اول یک بیانیه علیه داوری صادر می‌کنند.

به گزارش فت فتو، ۲۴ هفته از لیگ دسته اول فوتبال ایران گذشته است و ملوان و مس با ۵۳ و ۵۰ امتیاز، مدعیان اصلی صعود به لیگ برتر هستند. اختلاف ۸ امتیازی خیبر با تیم دوم، راه صعود را برای این تیم و آرمان‌ گهر سخت کرده است. البته این دو تیم و سایر تیم‌های لیگ یکی مقصر اصلی عقب ماندن از کورس قهرمانی لیگ یک و صعود به لیگ برتر را داوری می‌دانند و اعتراض به داوری، سر لیست بهانه‌تراشی‌های سرمربیان این تیم‌ها است‌.

با توجه به نبود VAR در فوتبال ایران، سطح توقع از داوری چه در لیگ برتر و چه در دسته‌های پایین‌تر زیاد است و تیم‌ها، بازیکنان و سایر اعضای باشگاه‌ها انتظار دارند داور در هر بازی بدون اشتباه سوت بزند. البته این انتظار و خواسته اشتباه نیست اما زمانی باید این انتظارها و خواسته‌ها وجود داشته باشد که امکانات کامل در اختیار داور قرار بگیرد و او بدون دغدغه بازی‌ها را سوت بزند. در لیگ یکی که ورزشگاه‌ها، دوربین‌های فیلمبرداری و حتی سخت‌افزارهای استادیوم‌ها در استانداردهای جهانی نیست، نمی‌توان قضاوتی در حد فوتبال اروپا یا حتی آمریکای جنوبی انتظار داشت.

اعتراض به سبک جدید

به قول معروف، از در و دیوار لیگ یک اعتراض به داوری می‌بارد. در گذشته و هفته‌های ابتدایی لیگ دسته اول، این اعتراض‌ها فقط به زمانی ختم می‌شد که تیم شکست می‌خورد و یا متوقف می‌شد و هیچ بهانه‌ای بهتر از داوری برای سرپوش گذاشتن به مسائل فنی نبود اما اکنون تیم‌ها و باشگاه‌ها برای این که خود را خوب جلوه دهند و بگویند برد و باخت برایشان اهمیت ندارد حتی در زمان پیروزی هم با انتشار ویدیوهایی در سایت و فضای مجازی، اقدام به اعتراض به داوری می‌کنند. مثال آخر آن در دیدار مس کرمان و شهرداری همدان بود که کرمانی‌ها با وجود برد ۳ بر صفر، باز هم با انتشار ویدیویی به داوری اعتراض کردند.

سرک کشیدن در فضای مجازی و صفحه‌های باشگاه‌های لیگ یکی نشان می‌دهد که به جز اعلام ترکیب و اعلام نتیجه پایانی، تولید محتوای بیشتر این صفحات در خصوص انتشار ویدیوهایی علیه داوری و اشتباه‌های آن‌هاست که در بیشتر موارد نیز، تصمیم داوران درست بوده و باشگاه‌ها صرف خالی نبودن عریضه و پیدا کردن دلیلی برای نتیجه نگرفتن، اقدام به انتشار این فیلم‌ها کردند. مشکلی اصلی این است که کمیته انضباطی و حتی کمیته داوران کاری با این باشگاه‌ها ندارند و با بی‌خیالی کاری می‌کنند که فشار روی داور افزایش یابد. 

ملوان؛ استثنای لیگ یک

ملوان این فصل لیگ دسته اول، تیمی منحصر به فرد نسبت به سایر تیم‌های لیگ یکی است و این را در بخش‌های مختلف نشان داده است‌. چه در بخش فرهنگی و چه در بخش ورزشی، ملوانی‌ها یک سر و کله بالاتر تیم‌های لیگ یکی هستند و همین عملکرد روی نتایج آن‌ها با مدیریت پژمان نوری و مربیگری مازیار زارع تاثیر گذاشته است و آن‌ها را به یکه‌تاز لیگ یک تبدیل کرده است.

شاگردان مازیار زارع در این فصل تنها یک بار برابر پارس جنوبی شکست خورده‌اند و ۸ بار هم برابر رقیبان خود متوقف شده‌اند اما در تمامی مصاحبه‌های بعد از بازی مازیار زارع، او همیشه از داوری تعریف کرده و هیچوقت داور را مقصر نتیجه نگرفتن تیمش ندانسته است. همین امر سبب شده تا باشگاه های دیگر همیشه داور را یکی از عوامل نتیجه نگرفتن تیم‌شان برابر ملوان بدانند و هجمه سنگینی را علیه این تیم ایجاد کنند. هجمه‌ای که لیگ یک و نتایج رخ داده در آن را در حاشیه برده است و هر هفته باید منتظر یک جنجال جدید از سوی تیم‌ها در بخش داوری باشیم. 

تاکنون بسیاری از تیم‌ها بیش از ۱۰ بیانیه علیه داوری داده‌اند و قصد تغییر در روند خود را ندارند. باید دید چه زمانی قرار است کمیته داوران و کمیته انضباطی به این بیانیه‌ها و اعتراض‌های مکرر واکنش نشان دهند و آیا اصلا آن چه که در لیگ‌های پایین‌تر اتفاق می‌افتد، برایشان اهمیت دارد یا خیر.

انتهای پیام




لیگ یک فوتبال و مشکلات داوری

منبع: ایــسنا
?لیگ یک فوتبال و مشکلات داوری : اخبار استان کرمان – ورزشی