قبله و هجرت؛ دو بخش مهم در نمایشگاه دوسالانه هنر اسلامی عربستان

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه نذیر کرمان، «الیس مورتون» خبرنگار یورو نیوز به تازگی از اولین نمایشگاه جهانی دوسالانه هنر اسلامی در عربستان سعودی بازگشته است و آنجا با نمایشگاهی رو به رو شده است که به دو تجربه تقسیم شده بود: قبله که بازتابنده مناسب روزانه اعمال عبادی مسلمانان بود و دیگری هجرت […]

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه نذیر کرمان، «الیس مورتون» خبرنگار یورو نیوز به تازگی از اولین نمایشگاه جهانی دوسالانه هنر اسلامی در عربستان سعودی بازگشته است و آنجا با نمایشگاهی رو به رو شده است که به دو تجربه تقسیم شده بود: قبله که بازتابنده مناسب روزانه اعمال عبادی مسلمانان بود و دیگری هجرت که به نمایش مضامین هجرت و مهاجرت می‌پرداخت.

بر اساس این گزارش، زواری که برای حج به مکه می‌روند، احتمالاً وقتی وارد فرودگاه جده می‌شوند وارد ترمینال مخصوص حج می‌شوند و آنجا باید منتظر بمانند تا عازم مقدس‌ترین شهر دنیای اسلام شوند.

در سال ۲۰۲۳، این ترمینال مسافران را به سفر دیگری نیز دعوت می‌کند: سفری برای دیدن تمام مناسکی که اسلام را از بدو تولدش تا به امروز تعریف کرده است و همین طور قدم‌های پیامبر اسلام (ص) در اولین نمایشگاه دوسالانه هنر‌های اسلامی. دکتر جولین رابی، موزه دار می‌گوید: «ما می‌خواستیم یک چیز جهانی در دنیای مسلمانان بسازیم. زائران عازم مکه از اقصی نقاط جهان با یک هدف اینجا جمع می‌شوند، زیارت اول بیت یا خانه خدا: کعبه در مکه، که نقطه کانونی مناجات‌های روزانه تمام مسلمانان دنیا است. کعبه نقطه‌ای است که همه مسلمان‌ها را با هم متحد می‌سازد.» تحت عنوان اول بیت این نمایشگاه به نمایش قرن‌ها خلاقیت، آثار هنری تاریخی و آثار معاصر می‌پردازد تا از این رهگذر بتواند میراث هنری جهان اسلام را کشف کند و در این میان کعبه همچون یک چراغ راهنما می‌درخشد و مسیر را مشخص می‌کند.

با این درونمایه، این نمایشگاه به دو تجربه اصلی تقسیم شده است: قبله و هجرت. قبله یعنی جهت به سمت کعبه که هر مسلمان برای خواندن نماز‌های یومیه اش باید رو به آن کند و در واقع یکسری گالری است که آثار هنری معاصر و اشیای تاریخی را با هم ترکیب کرده است تا مناسب روزانه و اعمال عبادی مسلمین را نمایش دهد. قبله خود به شش بخش تقسیم می‌شود: اذان، وضو، نماز، نماز جماعت، موت و بیت الله. هجرت که زیر یک چادر بزرگ در ترمینال حج بنا شده است به ارائه آثار هنری سفارشی می‌پردازد که متضمن مفهوم هجرت هستند.

انتهای پیام/




قبله و هجرت؛ دو بخش مهم در نمایشگاه دوسالانه هنر اسلامی عربستان

منبع:آنـــا
? قبله و هجرت؛ دو بخش مهم در نمایشگاه دوسالانه هنر اسلامی عربستان