قاچاق سوخت معضل اصلی کشاورزان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت گفت: قاچاق سوخت تراکتورهای جیرفت توسط صاحبان تراکتورها علاوه بر ضررهای اقتصادی باعث اتلاف منابع انرژی می‌شود‌. به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری «نذیر کرمان» محمد حسن رئیسی در‌خصوص سوخت تراکتورهای فعال شهرستان جیرفت به‌عنوان یکی از معضلات این زمینه را قاچاق سوخت اذعان کرد و گفت: باتوجه‌به ضررهای اقتصادی […]



مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت گفت: قاچاق سوخت تراکتورهای جیرفت توسط صاحبان تراکتورها علاوه بر ضررهای اقتصادی باعث اتلاف منابع انرژی می‌شود‌.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری «نذیر کرمان» محمد حسن رئیسی در‌خصوص سوخت تراکتورهای فعال شهرستان جیرفت به‌عنوان یکی از معضلات این زمینه را قاچاق سوخت اذعان کرد و گفت: باتوجه‌به ضررهای اقتصادی که این قاچاق سوخت دارد باعث اتلاف منابع انرژی هم می‌شود که اثرات آن به نسل‌های آینده نیز منتقل می‌شود و برای حل این موضوع باید با همکاری مسئولان توزیع سوخت این ادوات کشاورزی ضابطه‌مند شود و با همکاری کارشناسان بر‌اساس میزان کارکرد و نوع هر تراکتور یک میزان سهمیه سوخت مشخص شده است.

 
وی افزود: در حوزه شهرستان جیرفت تعداد تراکتور‌های فعال حدود یک هزار و ۸۷۰ تا یک هزار و ۸۸۰ دستگاه است که باید برحسب نوع ادوات سهمیه سوخت‌شان مدیریت شود که در طول سال چهار دوره سوخت‌دهی داردند و ما در هر دوره ۴ میلیون لیتر به تراکتورهای فعال سوخت سهمیه‌ای می‌دهیم.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت گفت: افرادی هستند که بدون اطلاع و هماهنگی با سازمان جهاد کشاورزی اقدام به خرید تراکتور صرفاً به‌دلیل فروش سهمیه سوخت آن می‌کنند و یا افرادی هستند که بدون هماهنگی با سازمان تراکتور خریداری کرده و چون با ارگان‌های مربوطه مشورتی نداشتند سهمیه سوختی به این دستگاه‌های جدید تعلق نگرفته است و ما برای جبران سهمیه سوخت دستگاهای جدید مجبور به کاهش سهمیه سوخت دستگاه‌های قبلی هستیم که باعث اعتراض بسیاری از کشاورزان خواهد بود.
 
وی بیان کرد: سطح زیر‌کشت کشاورزی ما باتوجه‌به ثبت سامانه‌ها هیچ تفاوت خاص و قابل توجهی با سال‌های گذشته ندارد و سیاست‌هایی که سازمان جهاد کشاورزی دارد در راستای بهینه منابع آبی است، مانند کشت‌های گلخانه‌ای که در‌ حال گسترش است و یا آبیاری‌های قطره‌ای که دال بر این است از آب موجود حداکثر استفاده شود.
 
 رئیسی در رابطه با تقسیط یا تعویض سوخت بین تراکتور‌های فعال مناطق کوهستانی و غیر‌کوهستانی یا سردسیر و گرمسیر تصریح کرد: تراکتورها در هر فصلی هر‌جا که فعالیت داشته باشند سهمیه آن‌ها تغییری نخواهد‌ کرد و مشکل سهمیه آن‌ها نیست و فقط مشکل تراکتور‌های جدید است و باید برای این مسئله تدبیری اندیشیده شود. 
 
وی عنوان کرد: طبق صحبت‌هایی که با مدیران جهاد کشاورزی شده، تصمیم گرفتیم‌ سهمیه سوخت به پهنای‌ کاری داده‌ شود و نه به خود تراکتور که قطعا این نظریه هم معایب و مزایایی دارد و اگر سوخت به میزان حجم کاری سهمیه داده‌ شود ممکن است سهمیه سوخت جنوب کشور یا جنوب استان کرمان حداقل ۳۰ الی ۴۰ درصد کاهش پیدا کند و اگر این فرضیه پهنای‌ کاری باشد مشکل سهمیه سوخت تراکتور‌های جدیدالورود یا قدیمی‌ها حل خواهد‌شد البته با صحبت‌های انجام شده احتمالاً از اول تیرماه این عملیات اجرایی شود.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت دلایل مصرف بالای سوخت را فرسودگی بسیاری از تراکتورها و نوع فرسایش بافت خاک، وزش باد و گرمی هوا بیان کرد و گفت: سهمیه‌ای که به‌صورت میانگین برای تراکتورداران درنظر گرفته می‌شود باعث دردسر برای آنها می‌شود و اگر نکات ذکر شده از جمله لیتراژ واقعی بر‌اساس کارکرد و نوع تراکتور‌ها در نظر گرفته شود کشاورزان راضی خواهند بود و هم اینکه جلوی قاچاق و اتلاف سوخت گرفته خواهد شد.
 
رئیسی در پایان گفت: از اصحاب رسانه خواهش می‌کنم که با توجه به ضابطه‌مند‌ شدن بحث سوخت به مردم و کشاورزان عزیزم اعلام شود اگر جایی ضرورتی برای خرید تراکتور است قبل از اقدام به خرید با مجموعه سازمان جهاد کشاورزی مشورتی داشته باشند که در آینده بایت خرید تراکتور دچار ضرر‌ و زیان نشوند.
 
 
منبع: دقیانوس 
 
انتهای خبر/ فلاح 


قاچاق سوخت معضل اصلی کشاورزان

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? قاچاق سوخت معضل اصلی کشاورزان