فعالیت موثر دانش‌بنیان‌ها در گرو بهره‌مندی از ظرفیت‌های منطقه‌ای

محمد محمدی، مدیر مرکز رشد جامع پارک علم و فناوری خلیج‌فارس استان بوشهر با اشاره به اینکه مراکز رشد در توسعه تکنولوژی کشور نقش ویژه‌ای دارند به خبرنگار نذیر کرمان گفت: مراکز رشد، نوآوری و پارک علم و فناوری یک کپی از جهان پیشرفته هستند؛ تقریبا طی ۲۵ سال این مراکز به عنوان پرچمدار فناوری […]

محمد محمدی، مدیر مرکز رشد جامع پارک علم و فناوری خلیج‌فارس استان بوشهر با اشاره به اینکه مراکز رشد در توسعه تکنولوژی کشور نقش ویژه‌ای دارند به خبرنگار نذیر کرمان گفت: مراکز رشد، نوآوری و پارک علم و فناوری یک کپی از جهان پیشرفته هستند؛ تقریبا طی ۲۵ سال این مراکز به عنوان پرچمدار فناوری در ایران ورود پیدا کرده‌اند.

محمدی با اشاره به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مراکز رشد خلیج‌فارس بوشهر، تصریح کرد: ۱۶۷ شرکت در مجموعه پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر مستقر بوده که از این تعداد ۴۶ شرکت دانش‌بنیان است؛ همچنین ۳۶ مورد از آن‌ها زیرمجموعه پارک علم و فناوری مشغول به فعالیت‌اند.

مدیر مرکز رشد جامع پارک علم و فناوری خلیج فارس عنوان کرد: در استان بوشهر یک پارک علم و فناوری، ۶ مرکز رشد مستقل و دو مرکز رشد مشترک فعالیت می‌کند.

به گفته وی، حوزه فعالیت مراکز رشد با توجه به اقلیم  شهرستان‌ها با یکدیگر متفاوت است. ۸۰ درصد فعالیت‌های دانش‌بنیان‌ها براساس اقلیم و شرایط بومی خودشان در نظر گرفته می‌شود. برای مثال، ۸۰ درصد از شهرستان دشتستان در حوزه کشاورزی و مرکز رشد جامع در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و زیست‌فناوری است.

وی افزود: زیست‌فناوری یکی از پتانسیل‌های بالقوه شهرستان بوشهر است؛ از این رو به عنوان بزرگترین تولیدکننده جلبک اسپیرولینا در گرید‌های غذایی انسانی، دام، ارایشی و بهداشتی فعالیت می کند

وی با بیان اینکه مزارع بسیار بزرگی در اختیار شرکت‌ها در راستای پرورش جلبک قرار دادیم، گفت: جلبک به عنوان یک ماده اولیه در صنایع آرایشی‌بهداشتی، غذایی و مواد اولیه غذای دام استفاده می‌شود؛ صنعت تولید جلبک هنوز در کشور توسعه پیدا نکرده است و این موجودات گیاه‌مانند زمانی‌که تولید شده به ماده خام تبدیل می‌شود؛ بنابراین برای استفاده در صنعت آرایشی‌بهداشتی و غذایی نیاز به رواج بیشتری دارد.

مدیر مرکز رشد جامع پارک علم و فناوری خلیج فارس با اشاره به ارزش غذایی جلبک اسپیرولینا، اضافه کرد: این جلبک به عنوان سوپر فود در زنجیره غذایی ناسا استفاده می‌شود. به بیان دیگر از این جلبک به عنوان غذای آینده یاد می‌کنند و با حجم بسیار پایین انرژی بسیار زیادی انتقال می‌دهد.

وی با بیان اینکه منابع غذایی در آینده به شدت کاهش پیدا می‌کند، مطرح کرد: جلبک‌ها برای تولید نیاز به دما، شوری آب و نور آفتاب دارند؛ در استان بوشهر تمام این شرایط مهیاست و می‌توانیم از چاه‌های شور برای این امر استفاده کنیم. برخی از زمین‌ها و روستاها به دلیل آب‌های شور قابل استفاده نیستند؛ بنابراین با پرورش جلبک‌ها می‌توانیم زمین‌ها و روستاها را احیا کنیم، زیرا تنها نقاط خاصی می‌توانند جلبک‌ها را تولید کنند.

محمدی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم تمرکز‌زدایی را از تهران متناسب با اکوسیستم هر منطقه‌ای جدا کنیم و هر استان متناسب با اکوسیستم بومی خود بتواند این فعالیت‌ها را انجام دهد، اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود. همچنین با راه‌اندازی اقتصاد مردمی می‌توانیم نمونه اجرایی‌شده را در روستاها انجام دهیم.

مدیر مرکز رشد جامع پارک علم و فناوری خلیج فارس عنوان کرد: معمولا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز دانش‌بنیان‌ها را بر اساس پتانسیل محیطی‌منطقه‌ای، انسانی‌ دانشگاه‌ها صادر می‌کند. برای توسعه و پیشرفت مراکز رشد و نوآوری باید حمایت‌های مالی و چگالی بودجه‌ای بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/




فعالیت موثر دانش‌بنیان‌ها در گرو بهره‌مندی از ظرفیت‌های منطقه‌ای

منبع:آنـــا
? فعالیت موثر دانش‌بنیان‌ها در گرو بهره‌مندی از ظرفیت‌های منطقه‌ای