فرهنگ اقتصادی در حوزه کسب و کار کرمان توسعه نیافته است

رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت: نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی بسیار پررنگ است اما در استان کرمان از این قضیه غفلت شده است. به گزارش سرویس اقتصادی «فت فتو»صبح امروز هشتاد و یکمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع “بررسی موانع فرهنگی فضای کسب و کار” در اتاق […]

رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت: نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی بسیار پررنگ است اما در استان کرمان از این قضیه غفلت شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی «فت فتو»صبح امروز هشتاد و یکمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع “بررسی موانع فرهنگی فضای کسب و کار” در اتاق بازرگانی کرمان با حضور نماینده ولی فقیه در استان کرمان، رئیس قوه قضائیه و استاندار کرمان برگزار شد.

سیدمهدی طبیب زاده گفت: شورای گفت و گو به یک نهاد موثر تبدیل شده و سعی کرده‌ایم به عنوان یک ظرفیت و پتانسیل در خدمت توسعه استان قرار بگیرد و تا کنون تعامل خوبی با تمام ارکان استان ایجاد شده است تا به یک الگوی مناسب در مسیر توسعه برسیم،که نتیجه تمام این همکاری‌ها و همدلی‌ها توسعه استان است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان ادامه داد: شورای گفتگوی کرمان در نیمه نخست امسال امتیاز خوبی کسب کرده و مورد توجه بوده است تا جاییکه برخی از مباحث اصلی  در شورای ملی، از استان کرمان طرح می‌شوند ضمن اینکه دستگاه قضائی همراهی خوبی نیز با فعالان اقتصادی داشته‌اند.

وی افزود: نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی بسیار پررنگ است و در استان از این قضیه غفلت شده و سعی شده تا این بحث را آغاز کنیم و می‌خواهیم رونق فرهنگ اقتصادی و توسعه اقتصادی را شاهد باشیم.

طبیب زاده تصریح کرد: با وجود ظرفیت‌های نیروی انسانی، موقعیت جغرافیایی و …؛ کرمان استان توسعه نیافته‌ای است و بخشی از توسعه نیافتگی استان مربوط به حوزه فرهنگی کار و سیستم معیوب کسب و کار است.

رئیس اتاق بازرگانی تاکید کرد: بحث اساسی توسعه، تحت‌الشعاع سرمایه گذاری‌های سنگین معدن قرار گرفته و این حوزه نشان نمی دهد شاخص‌های توسعه یافتگی در استان چگونه است، بنابراین تصمیم گرفتیم نقش فرهنگ اقتصادی را پررنگ‌تر کنیم.

سید مهدی طبیب‌زاده با بیان اینکه اقتصاد فرهنگی و فرهنگ اقتصادی می‌تواند خیلی به کشور کمک کند، گفت: عوامل فرهنگی یعنی بخشی از رفتارها، روش‌ها و هنجارها موجب شده فضای کسب و کار کرمان پیچیده باشد که بحث گسترده است و اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد.

وی ادامه داد: غیر قابل پیش‌بینی بودن قیمت‌ها، تامین مالی از بانک‌ها و دخالت‌های غیرمنطقی نهادهای حاکمیتی در تعیین قیمت‌ها در بازار، سه عامل اول موانع کسب و کار در استان کرمان است.

طبیب‌زاده با اشاره به اینکه شاخص فرهنگی در بهبود فضای کسب و کار یک شاخص جهانی است، ادامه داد: بی‌رغبتی خرید محصولات ایرانی یک بحث فرهنگی بوده و متاسفانه یک آسیب بزرگ است.

وی با بیان اینکه فرهنگ کار و کارگریزی و کمبود نیروی کار ماهر نیز یک مانع فرهنگی است و در سطح کشور رتبه خوبی در این حوزه نداریم، گفت: بخشی از پیچیدگی فرآیند اخذ مجوزها و سوءاستفاده افراد از موقعیت اداری نیز از عوامل فرهنگی مانع توسعه فضای کسب و کار استان کرمان است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه فضای کسب و کار استان‌ها در کشور پایش می‌شود و متاسفانه همیشه در رتبه‌های پایان جدول قرار داریم، افزود: در حال حاضر استان کرمان رتبه ۲۵ کشور را دارد و باید برخی رفتارها و فرهنگ‌ها در استان اصلاح شود تا بتوانیم فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم.

انتهای خبر / طهماسبی




فرهنگ اقتصادی در حوزه کسب و کار کرمان توسعه نیافته است

منبع:آرمـان
? فرهنگ اقتصادی در حوزه کسب و کار کرمان توسعه نیافته است