فرقه‌گرایی و اختلافات مذهبی چگونه اتحاد را نشانه می‌گیرد؟

گروه سیاست فت فتو– راحله کاویار- فرقه‌گرایی و افراط‌گرایی، آفتی است که به وحدت آسیب می‌زند و باعث به‌وجود آمدن تنش در تمام جوامع بین‌المللی می‌شود، اما باید دید مکانیسم عملکرد افراط‌گرایی چگونه است که می‌تواند یک جامعه را از درون دچار چالش جدی و حتی بحران کند تا جایی که جامعه تا مرز از هم پاچیدگی […]

گروه سیاست فت فتو راحله کاویار- فرقه‌گرایی و افراط‌گرایی، آفتی است که به وحدت آسیب می‌زند و باعث به‌وجود آمدن تنش در تمام جوامع بین‌المللی می‌شود، اما باید دید مکانیسم عملکرد افراط‌گرایی چگونه است که می‌تواند یک جامعه را از درون دچار چالش جدی و حتی بحران کند تا جایی که جامعه تا مرز از هم پاچیدگی پیش رود؟

برای رمزگشایی از این مهم می‌توان به نمونه‌ای از این فرقه‌های افراطی که به اصطلاح به آن‌ها «شیعه انگلیسی» و «سنی آمریکایی» گفته می‌شود اشاره کرد که مثال خوبی از این دست محسوب می‌شود.

شیعه انگلیسی که ادعای محبت اهل بیت (علیه‌السلام) را دارد و سنی آمریکایی که در جریان‌هایی مانند داعش و وهابیت نمود پیدا می‌کند، ادعای طرفداری از صحابه پیامبر (صلی‌الله علیه و آله) را یدک می‌کشند، اما اصل داستان این است که این دو تفکر افراطی و منحرف، بسیار به هم شبیه هستند تا جایی که هردو، نه شیعه انگلیسی و نه سنی آمریکایی حاضر نیستند جلوی تفکر استکباری بایستند، بلکه با اختلاف‌افکنی در جوامع مسلمان، سعی در ایجاد دوقطبی بین شیعه و سنی دارند تا در سایه این دو قطبی‌سازی‌ها، منافع استکبار جهانی تأمین شده و زورگویان به خواسته‌های خود برسند.

به عبارت دیگر، هر کجا منافع استکبار جهانی در خطر است، شاهد آن هستیم که چنین تفکراتی ظهور و بروز پیدا می‌کنند و هرچه منافع زورگویان بیشتر در خطر باشد، شدت و افراط این تفکرات تفرقه‌افکنانه نیز بیشتر بروز پیدا می‌کند.

کشور ما نیز از این مورد استثنا نیست، به ویژه آنکه با توجه به تنوع قومی و مذهبی‌ای که دارد، بستر مناسبی برای تحقق این هدف محسوب می‌شود؛ لذا هیچگاه از این دو گروه افراطی در امان نبوده و هر چند وقت یک بار سعی در ایجاد شکاف بین مردم دارند.

کل هدف این جریان‌های استکباری حول دو مأموریت مهم دور می‌زند: اول، ایجاد اختلاف بین اهل سنت و تشیع و دوم، حمله به جمهوری اسلامی ایران و ارکان انقلاب اسلامی و تلاش برای سقوط نظام، در این راه نیز از هیچگونه هزینه‌کردی دریغ نکرده و علاوه بر تأسیس انواع شبکه‌های ماهواره‌ای با بودجه‌ای کلان، نیرو‌های مزدوری همچون کموله، سازمان مجاهدین، پان‌ترک‌ها و … را نیز آموزش و تجهیز کامل کرده‌اند.

یکی از اهداف اغتشاشات اخیر نیز همین ایجاد شکاف بین شیعه و سنی بود و دشمنان امید بسیاری به این اختلافات بسته بودند، به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سخنرانی اخیر خود در دیدار با علمای شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن اشاره به این موضوع فرمودند: «لازمه تحقق وحدت اسلامی، جلوگیری از تبدیل اختلافات مذهبی به تنازع و درگیری است. سیاستمداران آمریکایی و انگلیسی که با اصل اسلام ضدیت دارند در محافل خود وارد بحث شیعه و سنّی شده‌اند که بسیار خطرناک است».

ایشان با یادآوری تعبیر گذشته خود از «شیعه انگلیسی» و «سنّی آمریکایی» و تلاش برخی برای تحریف آن، فرمودند: شیعه انگلیسی و سنّی آمریکایی یعنی کسی که در هر جایگاه و مقام و کشوری، مانند داعش با ایجاد دعوا و تفرقه و تکفیر در خدمت دشمن است، در هر دو طرف شیعه و سنّی، تندرو‌هایی وجود دارند که ارتباطی به تشیع و تسنن ندارند و این تندروی‌ها نباید زمینه‌ساز اتهام‌زنی به اصل مذاهب شود و باید با کسانی که به اسم طرفداری از یک مذهب، احساسات طرف دیگر را برمی‌انگیزند، برخورد جدی انجام شود.

کد ویدیو

با توجه اهمیت موضوع، این سوال پیش می‌آید که وظایف علمای اهل سنت و شیعه در این شرایط بحرانی چیست؟ در زیر به مواردی چند از اشاره می‌‌کنیم:

۱. وظایف ائمه جمعه این است که با آگاهی دادن به مردم از آن‌ها بخواهند که صف خود را از صف اغتشاشات‌گران و ضربه‌زنندگان به وحدت جدا کنند.

۲. از مردم بخواهند که اولویتی که باید حفظ شود وحدت است و تا روشن شدن ماجرا توسط مسئولین ذی‌صلاح صبر کنند.

۳. به دروغ‌پردازی رسانه‌های خارجی که جز اختلاف‌افکنی و ایجاد شکاف بین شیعه و سنی هدف دیگری ندارند، توجه نکنند.

۴. تنازع و درگیری بین شیعه و سنی به نفع هیچ‌کدام از این دو گروه‌ نیست.

۵. همه ما برای ساختن ایرانی آباد که نقشی در پیشرفت وبالندگی آن در آینده داریم، تلاش کنیم چرا که این کشور متعلق به همه ماست.

انتهای پیام/




فرقه‌گرایی و اختلافات مذهبی چگونه اتحاد را نشانه می‌گیرد؟

منبع:آنـــا
? فرقه‌گرایی و اختلافات مذهبی چگونه اتحاد را نشانه می‌گیرد؟