فرش دستباف سرمایه معنوی استان کرمان است و باید حفظ شود

نذیر کرمان/کرمان استاندار کرمان گفت: فرش دستباف سرمایه معنوی استان کرمان است و ارزش فرهنگی داشته و باید حفظ شود. محمدمهدی فداکار امروز ۳۰ شهریورماه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان با موضوع بررسی مسائل صنعت فرش استان با گلایه از رئیس مرکز ملی فرش اظهار کرد: قرار بود در […]

نذیر کرمان/کرمان استاندار کرمان گفت: فرش دستباف سرمایه معنوی استان کرمان است و ارزش فرهنگی داشته و باید حفظ شود.

محمدمهدی فداکار امروز ۳۰ شهریورماه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان با موضوع بررسی مسائل صنعت فرش استان با گلایه از رئیس مرکز ملی فرش اظهار کرد: قرار بود در این جلسه حضور داشته باشند که نیامدند و در زمان مسئولیتشان اصلا کرمان را ندیده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت باید موانع را از سر راه فعالان حوزه فرش بردارد و به اشتغالزایی کمک کند، افزود: زمانی بعد از نفت، مهم‌ترین صادرات غیرنفتی کشور به فرش تعلق داشت و یک کالای مهم صادراتی و اثرگذار در اقتصاد کشور بود و امروز به این وضعیت دچار شده است.

فداکار با اشاره به سابقه فرهنگی و اقتصادی فرش در استان کرمان بیان کرد: آموزش ضرورت دارد و فروش و بازاریابی فرش دستباف بسیار مهم است. برای آموزش حاضر هستیم هزینه بپردازیم. حتی دختران و بانوان شهری می‌توانند در منازلشان فرش ببافند.

استاندار کرمان در ادامه بیان کرد: موزه فرش کرمان باید در اختیار کرمان قرار بگیرد زیرا به دلیل بدهی، اکنون وزارت صمت مالک این مرکز است.

وی افزود: با ایجاد موزه فرش دغدغه بیشتر فعالان این حوه رفع می‌شود و پاتوقی برای آنها خواهد شد و آموزش‌ها نیز در همین مرکز ارائه می‌شود.

فداکار تصریح کرد: نقش‌های قدیمی، فرهنگ‌های شکل گرفته در فرش بافی، آداب و رسوم این حوزه باید مستندسازی شود و از محل اعتبار پژوهش استان کمک خواهیم کرد.

وی با تاکید بر تامین زیرساخت صادرات فرش گفت: با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، کمیته‌ای برای حل مسائل حوزه فرش از جمله بیمه، مالیات، صادرات و … تشکیل خواهد شد و تا یک ماه و نیم آینده بخش عمده مشکلات (که در اختیار استان باشد) باید حل شود.

استاندار کرمان با بیان اینکه از تولید تا فروش فرش، کار مفصلی است، گفت: باید برای بیمه قالی‌بافان چاره‌ای اندیشید. ضمن اینکه به طراحان فرش نیز باید توجه شود و طرح‌های قدیمی باید ماندگار شود و نباید اجازه بدهیم از بین برود.

وی با تاکید بر همکاری شهرداری‌ها در ساخت و نصب المان فرش در چند شهر مهد تولید فرش در استان کرمان گفت: فرش دستباف سرمایه معنوی استان کرمان است و ارزش فرهنگی داشته و باید حفظ شود.

انتهای پیام




فرش دستباف سرمایه معنوی استان کرمان است و باید حفظ شود

منبع: ایـسنا
? فرش دستباف سرمایه معنوی استان کرمان است و باید حفظ شود