فراوانی کالاها در آستانه رمضان کرمان/کمبود مرغ همچنان باقی است

کرمان – فت فتو – با قرار گرفتن در آستانه ماه مبارک رمضان، مسئولان کرمانی معتقدند به جز مرغ، کمبودی دیگری در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز وجود ندارد و تدابیر لازم در این استان اندیشیده شده است. به گزارش فت فتو، تامین کالاهای اساسی پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، یکی از داغ ترین […]

کرمان – فت فتو – با قرار گرفتن در آستانه ماه مبارک رمضان، مسئولان کرمانی معتقدند به جز مرغ، کمبودی دیگری در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز وجود ندارد و تدابیر لازم در این استان اندیشیده شده است.

به گزارش فت فتو، تامین کالاهای اساسی پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، یکی از داغ ترین بحث های محافل و جلسات مسئولان است، گندم، برنج، مرغ، گوشت، روغن، شکر و خرما مهمترین اقلامی پرمصرف این ایام هستند که همین امر موجب توجه فراتر مسئولان و دست اندرکاران این حوزه برای تامین و تنظیم بازار در آستانه ماه رمضان شده است.

سری به بازار کرمان می زنیم، گرچه اندک کمبودهایی در بخش مرغ مشاهده می شود اما عمده کالاهای اساسی به فراوانی در فروشگاه ها یافت می‌شود و مشکلی در این رابطه وجود ندارد اما باوجود افزایش تقاضا در بازار طی ماه مبارک رمضان، توجه به انبارها و پیش بینی اوج نیاز بازار امری ضروری است.

افزایش نظارت ها برای حفظ و ثبات قیمت ها و همچنین تامین و فراوانی کالا ۲ روی یک سکه است که به طور قطع بر زندگی مردم در ماه مبارک رمضان تاثیر فراوانی خواهد داشت و همانگونه که از گفته مسئولان برمی‌آید، مدیریت این حوزه ها در آستانه رمضان استان کرمان به صورت جدی پیگیری می شود.

موجودی سیلوهای گندم کرمان برای رمضان کافی است

سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان گفت: برنامه حمل و واردات ۳۴ هزار تن گندم را از ۹ کشتی گرفتیم که ۲۰ هزار تن آن تاکنون عملیاتی شده و هم اکنون ۳۵ هزار تن موجودی گندم داریم که از نوع روس و اوکراین و بسیار با کیفیت است و موجودی کافی برای ماه مبارک رمضان را داریم.

داریوش ماهری افزود: همچنین کرمان اولین استان خریدار گندم با نرخ جدید دولت در سال جدید بود که در این خصوص گندم را از کشاورزان قلعه گنجی خریداری کردیم.

وی تصریح کرد: قیمت گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان توسط دولت تعیین شده که یکهزار تومان آن مربوط به فروش به دولت است و این نرخ گذاری موجب خوشحالی کشاورزان استان کرمان شده و امیدواریم سبب استقبال کشاورزان نیز باشد.

تامین سه هزار تن شکر در کرمان 

سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی کرمان گفت: ۲ هزار تن مجوز شکر جدید و یکهزار تن از قبل در انبارهای این استان موجودی داشتیم که یکهزار تن از مجوز شکر استان جذب شده است.

وی یادآور شد: یکهزار تن شکر نیز به فروردین ماه امسال منتقل شده و زمان جذب آن تا روز ۱۳ اردیبهشت ماه است که پس از جذب این سهمیه بین خانوار و اصناف شمال و جنوب استان توزیع می شود.

وی اظهار داشت: قیمت شکر اکنون در بازار کرمان بیش از ۲۰ هزار تومان است اما قیمت سهمیه شکر بسته بندی ۱۵ هزار تومان اعلام شده لذا جذب آن بایستی جدی گرفته شود تا سهمیه شکر بسته بندی این استان برگشت نخورد.

فراوانی کالاهای اساسی در آستانه ماه رمضان / مشکل کمبود مرغ در کرمان همچنان باقی است

ذخیره برنج کرمان فراتر از رمضان است

ماهری گفت: باوجود میزان ذخیره سازی ، مشکلی برای توزیع برنج در استان کرمان وجود ندارد، ذخیره ما حتی فراتر از ماه مبارک رمضان است و در این زمینه سه هزار و ۷۰۰ تن برنج از نوع تایلندی، هندی و پاکستانی ذخیره سازی کردیم.

وی با بیان اینکه تامین ارزاق ماه مبارک رمضان تا روز ۱۳ اردیبهشت زمان دارد عنوان کرد: سه هزار تن برنج از استان‌های فارس و هرمزگان وارد کرمان می کنیم و اکنون در موجودی کل برنج استان مشکلی وجود ندارد اما در نوع خاص این محصول بحث هایی وجود دارد که در حال تامین است.

فراوانی کالاهای اساسی در آستانه ماه رمضان / مشکل کمبود مرغ در کرمان همچنان باقی است

کمبود مرغ کرمان ناشی از تعطیلی کشتارگاه ها و دیر رسیدن نهاده ها

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: بحث مرغ تا روز ۲۹ اسفند خوب ارزیابی شده و تولید کشتارگاه ها روزانه تا ۲۵۰ تن می رسید، پس از آن طی ۲ روز کشتارگاه‌های این استان تعطیل شد اما بازار همچنان کشش لازم را داشت، روز سوم فروردین ۳۵ تن مرغ کشتار دیگر استان ها، وارد کرمان شد و از روز چهارم تا هفتم فروردین ماه امسال نیز کشتار تا ۱۶۰ تن افزایش یافت و مابقی نیاز را از استان های همجوار بازار را تامین کردیم.

محمد خیراندیش افزود: قیمت مصوب مرغ در کرمان پایین تر از دیگر استان ها است و همچنین نیاز استان های خراسان جنوبی و یزد سبب شد که این استان ها دیگر حاضر به تامین مرغ کرمان نباشند و آنان علت را بحث قیمت گذاری و تامین نیاز خودشان اعلام می کنند.

وی ابراز داشت: نهاده به برخی مرغداری های استان کرمان دیر رسیده و مرغ های موجود در مرغداری ها هم کوچک هستند لذا تمایلی به کشتار ندارند و همین امر سبب کمبود مرغ در استان شده است.

وی با بیان اینکه توزیع کنندگان اینترنتی کالای اساسی نیز نتوانستند بیش از هشت تن کالا توزیع کنند گفت: ما طی ایام ماه مبارک رمضان نمی توانیم بیش از ۶۵ تا ۷۰ درصد نیاز مرغ استان کرمان را تامین کنیم و از طرفی استان های دیگر با قیمت مصوب ۳۱ هزار تومان به ما مرغ نمی دهند و همین امر ما را با کمبود مواجه می کند.

خیراندیش افزود: مرغ تولید داخل استان کرمان اکنون ۲۹ هزار و ۸۳۰ تومان توزیع می شود اما قیمت مرغ وارد شده از دیگر استاد ها بالاتر از این نرخ است.

فراوانی کالاهای اساسی در آستانه ماه رمضان / مشکل کمبود مرغ در کرمان همچنان باقی است

وضعیت کالاهای اساسی رمضان در جنوب کرمان

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز گفت: جنوب استان کرمان در تامین شکر و کالاهای اساسی ویژه رمضان مشکلی ندارد اما برنج تایلندی در جنوب استان مصرفی نداشته و مرغ گرم هم در کشور دچار کمبود شده و نتوانستیم آن را از دیگر استان ها تامین کنیم.

سعید برخوری با بیان اینکه سهمیه شهرستانی مرغ از کشتارگاه های استان کرمان تخصیص یابد افزود: کمبودها را می پذیریم اما تمهیداتی اندیشیده شود که کشتارگاه حق تصمیم گیری برای تحویل ندادن محصول را نداشته باشد.

فراوانی کالاهای اساسی در آستانه ماه رمضان / مشکل کمبود مرغ در کرمان همچنان باقی است

کمبود مرغ گرم با منجمد جبران شود

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز در این خصوص گفت: بحث حمل و نقل و کارگروه ساماندهی گندم و نان را ویژه ماه مبارک رمضان برگزار می کنیم.

سنجری با بیان اینکه جدول توزیع شهرستانی سال گذشته مرغ گرم امسال نیز ادامه یابد افزود: کمبود مرغ شمال جنوب استان کرمان با مرغ منجمد تامین می شود تا تخصیص مرغ گرم هم پیگیری و توزیع شود.

وی تصریح کرد: با قیمت های خلاف واقع و متخلفان اقتصادی کالای اساسی در استان کرمان برخورد می شود و طی ماه مبارک رمضان نیز فعالیت گشت های مشترک و تیم های نظارتی و بازرسی تشدید می شود.

تامین کالاهای اساسی ویژه ماه مبارک رمضان و حفظ و ثبات قیمت ها از سوی مسئولان بصورت جدی در حال پیگیری است تا مردم این استان با کمترین دغدغه ای به استقبال ماه پر خیر و برکت رمضان بروند.




فراوانی کالاها در آستانه رمضان کرمان/کمبود مرغ همچنان باقی است

منبع: ایرنـا
? فراوانی کالاها در آستانه رمضان کرمان/کمبود مرغ همچنان باقی است